Ga naar inhoud

Cocciodose: Herbesmetting en levensduur parasieteneitjes


Elisabeth

Aanbevolen berichten

Ja, ik ben zo'n type mens dat er alles aan wil doen om de omgeving voor mijn knuffel zo veilig mogelijk te maken.

Ik ben wanhopig op zoek naar informatie, breng uren door achter de PC om via internet van alles te weten te komen, een obessie volgens mijn man. Zie dus veel verschillende verhalen over herbesmetting etc.

We merken aan Macho dat hij zijn vriendinnetje mist en we gunnen hem een nieuw vriendinnetje maar niet eerder dan dat het "veilig" is.

Ben nu dus op zoek naar betrouwbare informatie:

-Na de 2e kuur Toltrazuril laat ik de keutels weer testen. Wanneer/Na hoeveel tijd is het veilig om een nieuw vriendinnetje te introduceren?

-Macho is een huiskonijn maar loopt ook ieder dag buiten, zijn keutels probeer ik zo veel mogelijk te verwijderen uit de tuin. Hij voelt zich duidelijk beter na zijn "tuinuitje", keutelt er dan wel flink op los en eet veel gras/mos/kruiden in tegenstelling tot binnen in huis waar we hem moeten "dwingen".

Hoelang blijven de parasieteneitjes actief/levensvatbaar als ze buiten in de keutels in de tuin liggen? Kunnen ze dood vriezen? Kan ik ze vermoorden met iets???

Ik ga de terrassen reinigen met de hogedrukspuit en daarna de stoomreiniger en natuurlijk als afsluiter ammoniak. Als ik de tuin met de garagestofzuiger schoonmaak om de keutels te verwijderen van het Japans split en tussen de planten en dan emmers water met ammoniak er over gooi doe ik dan genoeg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, dan zijn wij nu ware kwelgeesten voor je.....Your worst nightmare.....omdat je nog steeds geen antwoord hier onder ziet staan.... :ange:

Helaas heb je aan mij ook weinig...weet er niet zo veel van af.

Ik zou deze vragen vooral aan mijn dierenarts stellen en opzoeken op BB.

Er zijn al zo veel topics over geweest de afgelopen jaren, dat moet lukken....

Tja...en ondertussen dan maar hopen dat de enorme berg kennis zich hieronder uitstort......en voor jou; nagels bijten, zweetaanvallen en vreetbuien, zolang dat niet zo is ?

Wel een beetje aardig zijn voor je man dan hè........ :goed:

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb contact met 3 dierenartsen en zij kunnen mijn vragen niet duidelijk beantwoorden, heb af en toe het idee dat ze maar wat zeggen om van me af te zijn. Ik ben van plan contact op te nemen met de Nederlandse Vereniging voor Parasitologie, misschien kunnen ze me daar verder helpen. Op heel veel websites kom je info tegen over cocciodose bij runderen/gevogelte/geiten etc. en dan gaat het om beroepsmatig gehouden dieren.

Ik ben wel iemand die een ander tot "waanzin" kan drijven omdat ik net zolang doorga tot ik zeker weet dat ik antwoorden heb waar ik wat mee kan. Als je iets niet weet zeg het dan gewoon, ook een dierenarts kan niet alles weten. Maar stuur me niet weg met een wazig antwoord waar ik niets aan heb en jij je zelf probeert in te dekken.

Ik moet er niet aan denken dat ik een vriendinnetje voor Macho in huis haal en dat zij ook ziek word of dood gaat! Zou me vreselijk schuldig voelen!

Och, en wat mijn man betreft ... we houden het al 31 jaar met elkaar uit en overleven dit ook wel hoor.:) En ja, ik heb slapeloze nachten, ga er een paar keer uit om naar Macho te kijken, ga zo min mogelijk de deur uit omdat Macho duidelijk laat merken dat hij niet alleen wil zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kunnen coccidiën tot wel anderhalf jaar overleven en zijn ze pas bij zeer hoge temperaturen uit te roeien... Wel is mijn ervaring dat een gezond konijn niet zo maar herbesmet wordt. Het is namelijk ook niet zo dat de Toltrazuril de coccidiose uitroeit, maar eerder 'tijdelijk onschadelijk' maakt. Die periode duurt zo'n zes weken. In die tijd kan het lichaam zelf genoeg weerstand tegen de coccidiose opbouwen. Dat is dan wel als alles normaal verloopt.. Bij mijn Bram kwam het elke keer na zes weken terug, bij hem lukte het om de één of andere reden dus niet om die weerstand op te bouwen. Ik heb alles geprobeerd toen qua schoonmaken, niets hielp. Dettol, ammoniak, gloeiend heet water, buiten zetten bij -10 (het hok, niet het konijn :P), halamid..

Ik heb hem wel gewoon gekoppeld na de vierde keer, het is toen - toeval of niet - niet meer terug gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Dollie! Kon me ook al niet voorstellen dat ik de enige ben die zich zo druk maakt! Bleef Bram lang afvallen? Macho eet inmiddels wel zelf als wij er bij zijn (niets als hij alleen is). Hoelang heb je hem medicijnen gegeven? Macho krijgt nu nog 3 x per dag Cisaral en Metocloral. Hij vecht steeds harder als ik hem zijn medicijnen geef! Normaal is hij een lekker knuffeljong maar als ik hem zijn medicijnen moet geven veranderd hij in een heel erg duiveltje! Mijn handen zitten vol met behoorlijk diepe bijtwonden, maar ik begrijp hem wel, neem het hem niet kwalijk.

Iedere dag ben ik nu ongeveer 2 uur in de tuin met hem en als ik er bij blijf maakt hij volop binkies en eet veel mos/gras/bamboe/riet. Zodra ik naar binnen ga, als is het maar om een beker thee te halen, gaat hij ergens liggen en doet niks.

Ik maak me wel veel zorgen om zijn gewicht. Als ik hem dwangvoer er bij blijf geven komt hij wel aan, maar sla ik het een dag over of minder geef dan valt hij af. Hij weegt nu 5,71 kg, voor mij is hij nu een met botjes gevuld bontje, voor hij ziek werd had hij "lood in zijn billen".

Mijn angst dat hij nooit meer een vriendinnetje zal kunnen hebben is dus eigenlijk niet terecht. Pff ... scheelt me weer wat kopzorgen want Macho is echt niet happy als hij alleen thuis moet blijven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .