Ga naar inhoud

alweer gas/diaree. weten weet niet wat de oorzaak is. weer 2 konijnen tegelijk.


breezer

Aanbevolen berichten

ongeveer een maandje geleden hadden 2 van me konijntjes, gas en afwisselt diaree met uitblijven van keutels.

Nu hebben weer 2 konijnen het, alleen dit keer niet de konijnen die bij elkaar zitten, een is dezelfde als vorige maand.

de ander is een buiten konijntje.

beide hard borrelende gas buiken, en stinkende diaree klodders (zelfs een van 6 cm groot).

bij me het konijntje die het vorige maand ook had was het over na haakjes behandeling en langdurig medicijnen voor darmen etc. maar nu heeft die het dus weer terug. hij heeft gisteren avond nog flink gegeten, dus weer haakjes? (vraag me af of het vorige keer door haakjes kwam of toch de medicijnen hun werk gedaan hebben, aangezien de haakjes weer erg klein waren. dit konijntje heeft zowat elke maand darm problemen, ene keer lost het op met medicijnen, als dan te lang duurt laten we haakjes voor zekerheid verwijderen, maar soms ging dus ook over zonder de haakjes te verwijderen. vanmorgen had wou hij niet eten, en waren er geen keutels, gestart met medicijnen, dwangvoer etc. en toen kwam er lading diaree die erg stinkt.

konijn twee zit buiten en is hier pas. hij is gisteren gecastreerd maar at, en keutelde en plasde gelijk weer na castratie.

hij heeft ook gisteren gewoon nog gegeten na de castratie. vanmorgen lag er flinke klodder stinkende diaree, (zelfde als me andere konijn) en de buik borrelde hard. ook gestart met medicijnen dwangvoer etc.

is het weer toeval ik twee konijnen heb die ziek zijn? ze krijgen niet hetzelfde voer. binnen krijgt beaphare, buiten krijgt nog zijn brokken die hij bij vorige eigenaar kreeg, (gemengt, wouden wachten tot na castratie voordat gingen omschakelen na gezondere brokken). enige wat ze hier allemaal hetzelfde krijgen is hooi.

vorige keer zei een dierenarts het hooi misschien niet goed zou zijn, maar nadat haakjes verwijderd waren hadden we eigenlijk de oorzaak daarbij gelegt. misschien toch het hooi? iets erin wat giftig is? zou het kunnen dat ondanks alle konijnen hier hetzelfde hooi krijgen de ene net een betere pluk krijgt als de ander, en oorzaak toch het hooi zal zijn? ik vind namelijk erg toevallig 2 konijnen weer hetzelfde hebben. nu maar hopen de rest niet ook ziek wordt. het hooi heb ik voor zekerheid weer weg gegooid. (baal hooi van een internet winkel) de vorige keer is ontlasting etc al onderzocht. natuurlijk laat dat weer doen als dit aanhoud.

iemand enig idee wat dit toch steeds kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend allemaal zeg. Ik heb geen ervaring met Diarree, weet wel van medicijnen dat het vaak bijwerkingen kunnen zijn, krijgt je konijntje buiten nog iets? Is hij gister na de castratie gelijk weer naar buiten gegaan? Ze zijn toch zwak en vaak door de narcose heb je sneller kans dat hun temperatuur niet stabiel blijft. Als hij gelijk naar buiten is gegaan heb je ook een kans dat hij een kou bij zich heeft gekregen. Weet niet of konijnen dat ook kunnen hebben/krijgen...

Hoeveel brokken krijgen ze? Vaak bij problemen met hun darmen kan het helpen weinig of geen brok te geven en alleen hooi en hooithee.

Krijgen ze groen? Dan ook diarree veroorzaken als hun lichaam dit niet is gewend, of bij nieuwe soorten.

Goed dat je het hooi hebt weggegooid, al betwijfel ik dat dit het is tenzij het muf, schimmelig rook. Maar in ieder geval kan het nu niet meer door dat hooi komen.

Hoop dat er meer zijn die een idee hebben wat het zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je bericht, ze krijgen alleen groen die ze gewent zijn wortel, loof (is wat ze gisteren nog gehad hebben). problemen van diaree bij me konijnen begonnen toen overgestapt ben na baal hooi inplaats van zakken, vandaar voor zekerheid weg gedaan heb nu. ik twijfel nog of konijn nummer 3 nog keutelt, ligt ook wat vreemd, eet nu ook ff niet, dus ff wc leeg gemaakt om zo ook te controleren.

het gecasteerde konijn is niet gelijk na buiten geplaats, pas nadat at keutelde etc en helemaal goed wakker was. konden niet binnen houden ivm dan straks niet meer na buiten kon, nu wel binnen gezet, dan maar tot aan de lente binnen blijven.

het hooi was niet muf of beschimmeld, het is wel biologisch hooi, weet niet of dat iets uitmaakt? ik was daarop overgegaan nadat proef zakje mee had gekregen van een internet winkel waar ik geweest was met een vriendin van konijnen opvang, en de konijnen waren er zo gek op dat was overgestapt)

ze krijgen niet veel brok, en aten beide goed hooi.

baal gewoon weer hetzelfde probleem is, vorige keer vonden ze bij 1 konijn haakjes bij me andere vonden ze niks, terwijl die het ook had. oorzaak is dus weer onbekend. zelfde dierenarts heeft dus weinig zin denk ik, als aanhoud ga denk ik maar weer richting utrecht, daar blijf ik toch de beste ervaringen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .