Ga naar inhoud

Vanuit Peru: konijn knarst met tanden en eet niet


sonia

Aanbevolen berichten

Beste Bunnybunchers,

Het is een tijd geleden dat ik hier ben geweest. Ik heb een nieuw account aangemaakt, want ben mijn wachtwoord vergeten van mijn oude account, unicycler, en zag geen optie om die te herstellen.

Ik woon in Peru en heb 5 jaar geleden twee konijnen in huis genomen. Kusi is inmiddels helaas overleden. Met Chami is het na een eerste buikziekte jarenlang erg goed gegaan. Helaas gaat het momenteel iets minder...

Gisteren leek het erop dat hij niet at, maar ´s avonds toch wel, dus ben ik met een gerust hart gaan slapen. Vandaag heeft hij alleen nog niets gegeten (het is nu 12:15 hier) en is enorm aan het tandenknarsen. Ik heb hem een aantal keer zout/suikeroplossing gegeven met een spuitje en zijn buik gemasseerd. Hij heeft nog niet gepoept.

Uit ervaring weet ik dat medicijnen voor dieren moeilijk te krijgen zijn. Volgens mij mag je gewone asperine aan konijnen geven? Hoeveel moet je geven dan? Wat kan ik nog meer doen?

Ik hoop dat er snel antwoord komt, want elk moment telt.

Ik ga even naar de markt, iets lekker voor hem kopen en ben over een half uur terug. Gelukkig heb ik vakantie en ben ik gewoon thuis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfoe hebben de dierenartsen daar geen medicijnen voor konijnen? Want knarsen houdt in dat hij flink pijn heeft en niet eten is ook een slecht teken. Over asperine durf ik geen uitspraak te doen, heb dat nog nooit gedaan en zou niet weten of dat mag ja of nee. Misschien kan je op de markt in ieder geval wel wat groentes halen die hij lekker vind, maar je zal hem zowiezo warm moeten houden en eigenlijk zou hij pijnstilling moeten hebben en eventueel maag en darmstimulerend middel. Maar ik weet dus niet wat er precies te krijgen is voor konijnen daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat knarsen in combinatie met niet eten is niet goed natuurlijk.

Als ik even google lees ik overal dat je paracetamol niet aan huisdieren mag geven:

'Medicijnen die we toedienen, worden in het lichaam opgenomen en vervolgens vaak door de lever afgebroken of omgezet in een andere werkzame stof. Daarna zorgen lever en nieren er voor dat de stof wordt uitgescheiden uit het lichaam.

De stofwisseling bij dieren werkt echter anders dan bij ons, op bepaalde punten zal deze sneller of juist trager zijn. Aan de andere kant hebben de verschillende diersoorten niet dezelfde enzymen (gebruikt om stoffen af te breken) waardoor bepaalde stoffen niet of anders afgebroken worden in het lichaam.

Omdat paracetamol al in een heel lage dosering ernstige gevolgen kan hebben en er ook onder individuen een groot verschil in gevoeligheid is, is het advies om NOOIT paracetamol aan uw huisdier te geven.'

Ik zou het zelf ook niet durven moet ik zeggen. Heb je een dierenarts in je buurt want dat is hoe dan ook de beste oplossing. Ik zou ook denken pijnstilling voor konijnen en maag/darmstimulerend middel maar eigenlijk dien je eerst te weten waarom je konijn niet eet. Misschien heeft ie wel haakjes waardoor hij niet kán eten, misschien last van gas, verstopping, vanaf een forum is het altijd lastig om wat te zeggen, wij zien jouw konijn natuurlijk niet en kunnen alleen maar gissen wat het kan zijn.

Ik hoop dat het goed komt, beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik dacht dat aspirine wel mocht en paracetamol inderdaad niet. Ik heb ´m daarnet ongeveer 80 mg aspirine gegeven (het is een groot konijn). Ook heb ik ananassap gemaakt, ik geloof dat dat goed is tegen verstoppingen?

Ik ben daarnet langs de dierenarts gegaan, die raadde me alleen de zout/suiker oplossing aan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ananassap werkt goed tegen verstopping van haren (zorgt ervoor dat het voer wat om de haren heen oplost waardoor de haren makkelijker eruit kunnen komen).

Is het misschien een optie om via een webshop pijnstiller en darmstimulerend middel te bestellen?

Zal wat extra verzendkosten zijn, maar is toch makkelijk als er weer zoiets gebeurt dat je het maar in huis hebt.

sterkte met je lieverd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik mezelf ook afgevraagd. Ik weet het niet, en het is mer eerlijk gezegd ook niet duidelijk hoe je het verschil kan merken.

Ik ga ervan uit dat hij vanaf gisteravond niet mer gegeten heeft. Dat is nu 16 uur. Wanneer moet ik gaan dwangvoeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er net achter dat mijn oude gebruikersnaam geen unicycler is maar sonia http://www.bunnybunch.nl/community/member.php?4481-sonia :-)

Dacht al.. ik weet wie je bent, maar je gebruikersnaam was anders :)

Wat vervelend dat het niet goed gaat met chami.

In nl zou enige goede advies zijn uiteraard ga naar de da, maar ja.... ik kan me de situatie nog herinneren idd... dus hoop dat je wat met mijn info kan, maar ik zie hem niet en kan niks voelen en bovenal, ik ben geen dierenarts. Heb alleen een hoop ervaring met darmproblemen helaas...

Gebruik van asperine voor konijnen ben ik niet mee bekend dus weet ook geen dosering helaas. Ik gebruik zelf altijd metacam/ novacam (werkzame stof is meloxicam.) Pijnstilling is bij niet etende konijnen 1 van de belangrijkste dingen

Gas zou je denk ik al wel moeten kunnen voelen. De buik of een deel ervan is gespannen. Of je voelt het gas in de maag of darmen zitten. Als je die plek masseert voel je het weg schieten. Er zit in ieder geval beweging in. Gas is ook zeer pijnlijk. Vaak zitten ze ook anders, meer gespannen en kunnen moeilijk een houding vinden.

Bij een echte verstopping zou je evt een blokkade kunnen voelen, maar vaak schijnen de darmen alleen stil te liggen zonder blokkade. Als de darmen trager werken of bijna stilliggen hebben ze vaak niet echt pijn. Maar pijn kan wel een oorzaak zijn.(pijn>niet eten>darmen werken trager/niet meer)

Gezien de periode dat hij niet meer eet zullen zijn darmen nu wel aardig stil liggen. Keutelt hij nog? (Of lees ik hier overheen?) Dit moet weer op gang gebracht worden. Ik vermoed dat je ook niet aan cisaral en/of metocloral kunt komen?(cisapride en metoclopramide zijn de werkzame stoffen. Metoclopramide is ook voor mensen in de handel als primperan, cisapride niet meer, in nl tenminste. Als ik het mij goed herinner kun je wel aan mensen medicatie komen? Anders de werkzame stoffen bij de da bespreken?)

Kun je hier niet op korte termijn aankomen is de enige manier om de darmen weer op gang te krijgen dwangvoeren.

de darmen worden in gang gezet door de maaglediging. Komt er niks in de maag, dan kunnen de darmen ook niks doen. als er een blokkade is kan het een risico zijn, maar ja... doe je niks gaat het ook niet goed komen. Als je niet weet wat het is, is het kiezen tussen 2 kwaden. Maar wat ik begrepen heb komt een echte verstopping dus maar weinig voor. Dat maakt voor mij dat ik persoonlijk wel zou gaan dwangvoeren. Maar ik kan niet voor jou beslissen.

Belangrijk is dan om wel een goede hoeveelheid te geven, maar dan eerst niet te vaak en kijk of het weer wat op gang komt met keutels.( ik gaf max, van 3kg altijd 30-50 ml per keer een keer of 4 per dag.) Als er keutels komen weet je dat wat je dwangvoert er ook weer uit kan. Als er een blokkade zit komt er namelijk niks :P daarnaast masseren, masseren en masseren.

annanassap zijn de meningen over verdeeld. Het kan geen kwaad, maar onderzoeken hebben uitgewezen dat de enzymen die zouden werken in de maag al afgebroken worden.

Bij verstoppingen of indrogen van de darminhoud heb ik goede ervaringen met lactulose. Dit zorgt ervoor dat er meer vocht in de darmen blijft en de inhoud dus wat zachter wordt. (Dit middel kun je hier bij elke drogist en apotheek krijgen) omdat het verder niks met de darmen doet is het ook niet schadelijk. Ik mocht max 3x daags 1 ml geven.

En heb je zijn temperatuur ook gemeten? Bij gas kan die dalen en daar worden ze ook erg naar van. (Normaal is 38.5-39.5) eventueel misschien een kruikje tegen zijn buik? Vind ik zelf altijd erg fijn bij buikpijn, dus wie weet verlicht het voor chami ook de pijn een beetje.

wellicht vertel ik je weinig nieuws, maar hoop dat je er wat aan hebt.

sterkte met hem!!

aangepast door wupsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wupsie, dank je wel voor je uitgebreide bericht.

Ik heb de verschillende medicijnen/stoffen die je noemt opgeschreven en ga straks nog een rondje dierenarts en drogist doen om te kijken wat er is.

Er is overigens wel een kleine doorbraak hier: hij heeft een beetje peterselie op en heeft gekeuteld! De keuteltjes waren erg klein en er zaten veel haren in, dus ik denk dat dat de oorzaak is. Hij is ook redelijk in de rui op dit moment. Hij knarst ook niet meer zo.

Heb 'm redelijk wat ananassap gegeven dus ben blij dat dat geen kwaad kan, en wie weet baadt het :-)

Het is redelijk warm hier 's nachts, dus ben er over aan het twijfelen om 'm binnen te houden of niet. Ik kijk wel even hoe hij vanavond laat is. Ik ga sowieso de wekker zetten om 's nachts een paar keer naar 'm te kijken.

Ik heb helaas geen thermometer, hoe meet je de temperatuur eigenlijk bij een konijn?

Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat hij een paar hapjes gegeten heeft en wat gekeuteld :)

Dan weet je nu ook dat er geen blokkade zit en zou je dus wat geruster kunnen dwangvoeren. Blijven opletten dat er wat uit komt.

Het zou fijn zijn als je medicatie kunt krijgen. Dan worden de kansen toch groter.

Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed om te lezen, hopelijk komt alles weer goed op gang zo! Als ie zo in de rui is (geen idee of je kort of langharig konijn hebt) kun je misschien hem borstelen zodat je een hoop haren wegneemt?

Ik heb 2 kortharige konijnen maar als ze erg ruien kam ik ze toch elke dag even zodat ik het meeste haar wegneem en zij het niet binnen krijgen met wassen etc.

Veel succes in ieder geval, hopelijk komt hij er weer bovenop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn (kortharige) konijnen tijdens de rui aai ik ze altijd met een heel licht vochtig washandje daar blijven de losse haren aan plakken, sindsdien nauwelijks meer last van verstoppingen door haar of kettingkeutels.

Fijn in iedergeval dat hij weer eet en keutelt, klinkt goed, maar wel lastig dat het zo behelpen is daar in Peru qua medicatie, super dat jij er zo voor gaat en oplossingen blijft zoeken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat ik niets meer van mij heb laten horen, het zijn nogal hectische dagen geweest met de jaarwisseling. Ik begin 2014 goed, want Chami is er helemaal bovenop gekomen. Ik heb gelukkig niet hoeven dwangvoeren (vind ik toch een beetje akelig idee), met veel masage, zout/suikeroplossing en ananassap is hij erboven op gekomen. Of misschien hebben al deze paardenmiddelen niks gedaan en is hij er zelf bovenop gekomen... wie zal het weten. Maar hij eet en poept er weer lustig op los, en daar gaat het om...

Gelukkig 2014!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat ik niets meer van mij heb laten horen, het zijn nogal hectische dagen geweest met de jaarwisseling. Ik begin 2014 goed, want Chami is er helemaal bovenop gekomen. Ik heb gelukkig niet hoeven dwangvoeren (vind ik toch een beetje akelig idee), met veel masage, zout/suikeroplossing en ananassap is hij erboven op gekomen. Of misschien hebben al deze paardenmiddelen niks gedaan en is hij er zelf bovenop gekomen... wie zal het weten. Maar hij eet en poept er weer lustig op los, en daar gaat het om...

Gelukkig 2014!

Jij ook een gelukkig 2014!

Ik wilde even zeggen dat je een paardenmiddel vergeten bent toe te voegen jouw goede en liefdevolle verzorging, dat doet ook wonderen ;)

Maar fijn dat Chami weer helemaal beter is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .