Ga naar inhoud

Alternatief voor SS Junior.


Shirley91

Aanbevolen berichten

Goede middag.

Ik heb nu 1,5 week een teddy in huis, maar nu maak ik me een beetje zorgen.

Toen ik heb op ging halen vroeg ik de eigenaar wat voor voer zij hem gaf, maar die gaf aan dat dit afwisselend was.

Omdat dit afwisselend was volgens haar leek het mij niet echt nodig voer mee te vragen.

Ik had al een zak Supreme Science Selective Junior Rabbit aangeschaft omdat ik me had ingelezen en dit na mijn idee het beste voer was.

In het begin at hij nog wel wat er van , maar nu laat hij echt alles staan.

Hij eet wel hooi, maar ook geen hele grote hoeveelheden.

Als ik een plakje wortel neer leg is het zo op dus ik geloof niet dat het aan ze mondje of tandjes ligt.

Wat kan ik nu het beste doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me bericht niet bewerken maar wil er nog wat aan toevoegen.

Ik heb eventueel nog 5 kg Vilmie dwergkonijnenvoer.

De analyse daar van is :

ruw eiwit 13,4%

ruw vet 4,1%

ruwe vezel 13,1%

ruwe as 6,5%

calcium 0,98%

fosfor 0,32%

vocht 11,4%

Deze voer had ik al besteld voor dat ik me had ingelezen over de SS.

Wat vinden jullie? Moet ik gewoon kijken hoe hij reageert op Vilmie of gewoon echt ander voer kopen?

In het algemeen was ik er niet zo een voorstander van om gemengd voer te geven, maar als hij dat altijd al gewend is,

is dat misschien me enige oplossing?

aangepast door Shirley91
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vroeger meerdere jaren achtereen Hope Farms Select gevoerd ook een gemengd voer,de analyse schijnt niet zo goed te zijn als van SS,maar mijn konijnen deden het er echt super op.De HF Select was ook zo lekker dat ze er niet selectief van aten maar echt alles op ging.Als ik weer gemengd zou willen voeren dan is het weer HF Select.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet ook liever chips dan aardappels ;)

Zelf zou ik zeggen geef het gemengde voer minimaal, maar ga wel naar Science Selective toewerken gezien je het al hebt staan.

Het probleem is als je nu laat wennen aan gemengd kan het prima complete voeding zijn, maar ga je koppelen is gemengde voeding erg onverstandig, omdat je niet weet of ze alles in de juiste verhouding binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet ook liever chips dan aardappels ;)

Zelf zou ik zeggen geef het gemengde voer minimaal, maar ga wel naar Science Selective toewerken gezien je het al hebt staan.

Het probleem is als je nu laat wennen aan gemengd kan het prima complete voeding zijn, maar ga je koppelen is gemengde voeding erg onverstandig, omdat je niet weet of ze alles in de juiste verhouding binnen krijgen.

Bedankt voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan.

Kan je mij misschien vertellen hoe ik hem kan laten wennen aan SS?

De bedoeling is namelijk wel dat hij met de tijd word gecastreerd en vervolgens gekoppeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wennen doe je door hem eerst gemengd voer te geven en er steeds meer SS bij te mengen en steeds minder gemengd tot hij enkel nog SS eet. Ofwel kan je ook gewoon opeens SS geven en niets anders meer, dan moet hij dat wel eten, maar ik leidt uit je eerste bericht af dat je dat al geprobeerd hebt en het niet werkt. Als hij het echt niet eet, zou ik proberen overschakelen op andere biks, er zijn nog goede voeders naast SS die hij misschien wel graag eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst gewoon een flinke tijd van allebei een beetje geven en daarna pas steeds minder gemengd voer.

En consequent zijn, een dag of een paar dagen geen brokjes eten is geen ramp als die maar hooi eet :) Soms duurt het echt een tijd voor het overschakelen, maar als je steeds wat anders gaat proberen wordt die vaak steeds kieskeuriger ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn weer terug bij af, hij laat het mooi weer staan hihi.

Ik denk dat ik morgen even hope farm super trio ga kopen, hopelijk krijg ik hem zo ver dat wel te eten.

Of vinden jullie dat ik het dan verkeerd aan pak?

Ja ik zou dus in dit geval Hope Farms Select(=gemengd) gaan geven,het gaat om een jong dier wat gewoon goed moet eten omdat het nog in de groei is.

En zoals ik al eerder zei ik heb het jaren(minimaal 6 jaar) achtereen gevoerd en mijn konijnen deden het er meer dan goed op.Krachtvoer(=biks en gemengdvoer)is nooit het hoofdbestand van een menu.Dat is voor konijnen hooi,hooi en nog eens hooi,maar voor de extra ontbrekende vitamine geef je krachtvoer in kleine hoeveelheden erbij.Dus of je nu SS,HF,of een ander al dan niet gemengd voer geeft,het blijft een klein onderdeel van het menu dus geef wat je konijn tenminste met smaak eet.Als hij SS al niet eet,denk ik dat ie HFsupertrio ook niet echt graag zal eten want dat is geperst voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is inderdaad hoofdvoer, maar als je daarnaast geen uitgebalanceerd groenvoer geeft gaat deze absoluut stoffen te weinig krijgen. Als je twee konijnen hebt en je kan niet zien wie de oranje stukjes op eet en wie de biksjes dan ga je overschotten en te korten creëren en dat is een risico. En tjah ik eet ook liever chips dan aardappelen, maar helaas alleen op chips leven is niet gezond. En de ene wordt 80 met fastfood en de ander 50 met gezond eten. Ik denk dat in ieder geval zo gezond mogelijk voeren wel belangrijk is in deze en het is een kleine moeite.

Ik heb nog geen konijn in de opvang gehad wat na overwennen niet biks met smaak op at en dat zijn toch heel wat duizend konijnen geweest. Natuurlijk waren sommige op het begin moeilijk, maar na een tijdje staan ze altijd te schooien om brokjes 's avonds en gaat het binnen no time naar binnen. Soms zijn het net kinderen en ook daar moet je consequent mee zijn, het is niet altijd snoeptijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als het geen SS is,valt het onder de catagorie chips en snoep?Ik vind je reactie dan ook erg overtrokken.En al heb je twee konijnen,en de ene dag eet de ene de oranje stukjes,maar de andere dag eet nummer 2 de oranje stukjes.Maar over een periode van een paar dagen komt het prima overeen.Ik eet zelf ook niet iedere dag een volkomen uitgebalanceerd menu.En HF Select is gewoon goed voer,ik zou het zeker niet onder de noemer junkfood scharen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen SS is geen gemengd voer? Volgens mij zijn er tig merken die niet gemengd zijn.

Jouw konijnen eten toevallig niet alleen de oranje stukjes, maar er zijn genoeg konijnen die als ze de kans krijgen puur eenzijdig eten dag in dag uit en als je twee konijnen hebt kan je dat vrijwel niet in de gaten houden of je moet ze apart hun eigen portie voeren tot het op is.

Hope Farms Select is naar mijn mening inderdaad één van de betere gemengde voeders, maar onverstandig zodra je meer konijnen bij elkaar hebt zitten en je let niet op wie wat eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .