Ga naar inhoud

Zorgenkindje Freya, advies gevraagd!


ShinLi

Aanbevolen berichten

Hoi beste BB'ers, ben al een tijdje niet actief geweest op het forum. Vandaag ben ik met Baldr(3) en Freya(5) naar de dierenarts (2 van m'n 5 nijnen). Bij Baldr had ik een bult bij zijn schouderbladen ontdekt. Gelukkig bleek dat dit geen abces was en de DA vond het niet zorgwekkend. Natuurlijk moet ik hem wel goed in de gaten houden, ook omdat hij niet altijd even goed meer eet. Ze vond wel wat haakjes aan één kant, maar niet ernstig of iets wat van zijn eten moest weerhouden.

Freya had ik ter controle meegenomen. Afgelopen september is ze geholpen aan haakjes en na rontgenfoto gebleken dat ze aan één kant een gebitsafwijking heeft waardoor de bovenkant van de wortels op de oogkas duwen. Waardoor ze nu constant een traanoog heeft. Ook heb ik het drietal (waar Baldr en Freya nog samen zitten met Gwyn) paar daagjes geleden tijdelijk naar binnen heb gehaald (wel koud in bijhok) omdat Freya haar achterpoten ook wat ontstoken zijn. Ze houdt ze compleet niet schoon. Buiten kon ik de tegels niet schoonhouden omdat ze op een bepaalde plek maar bleven plassen waar ze het hok in en uitlopen ook al zou ik 2x daags daar 'boenen'.

Bij Dierenarts bleek dat aan één kant weer wat haakjes zijn ontstaat, maar net zoals bij Baldr niks ernstig. Haar conditie is daarnaast we wat zorgwekkend, ze weegt nu 2,5 kilo, waar ze makkelijk 3 kilo heeft gewogen in goede conditie. Ze verhaart nog steeds, heeft soms wat een stroeve achterhand en heb het gevoel dat ze soms ook wat incontinent is, of gewoon haar plas laat lopen in ieder geval. Waar de andere twee nijnen met gemak in de wc hopsen, blijft Freya regelmatig hangen met haar achterpoten. Ze eet op dit moment wel heel goed, biks, groenten, kruiden en hooi natuurlijk. Maar kwa gewicht komt het er niet bij.

Nu heeft ze bij de dierenarts toch nog een AB spuit gekregen, volgende week maandag weer. Om te kijken of haar oogje daardoor toch wat kalmeert. Daarnaast had de DA de suggestie gegeven om haar misschien een anabolen injectie te geven om haar spieren van haar achterhand te versterken, kijken of dit zou helpen. Ik zou hier nog even over nadenken en eventueel volgende week maandag over besluiten. Ik weet hier verder niks over kwa gebruik bij konijnen, en wat de gevolgen op positieve/negatieve zin kunnen zijn. Wat ik op BB alleen kan vinden is een oud topic uit 2010 waar een konijntje ook zo'n prik had gehad, en dezelfde avond nog was overleden. Maar kon verder niet veel info uit het topic halen.......

Dus kort samengevat: Freya haar conditie is zorgwekkend, maar ze eet wel goed, is actief, zoemt regelmatig als ik binnen komt lopen (met eten). Houdt haar achterpoten niet schoon (waren zwart en zelf matten vacht erop). Lijkt achterhand problemen te hebben, en daarnaast ook gebitsafwijking wat constant traanoog veroorzaakt. Daarnaast ook 'vermagerd' in verhouding met haar gezonde conditie, minimaal 500 gram afgevallen in de loop van een drie kwart jaar/jaar tijd. Ik ben daarnaast bezorgt hoe het zou komen als het echt gaat vriezen, omdat ze 'normaal' buiten zitten.

Heeft iemand advies over de anabolen suggestie van de DA? En eventueel suggesties voor haar milde vorm van sore hocks (wel opgezwollen en wat rood, maar geen open wonden gelukkig). En verder misschien ervaringen van mensen met een konijn in zelfde conditie die blijkbaar toch wel levenslustig is en goed lijkt te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Freya dik 2 weken voor E.C behandelt met panacur na mijn laatste topic hier. Hier is geen verbetering uit voortgekomen. In principe is haar situatie ongeveer gelijk aan toen. Maar wordt heel langzaamaan slechter lijkt het. Had ik ff moeten vermelden in begin post ^^.

Misschien heeft ze ook wel gewoon een afwijking aan haar achterhand. Hier zijn natuurlijk nog nooit foto's van gemaakt. Maar ik heb altijd wel het gevoel gehad dat Freya zich wat moeilijker voortbeweegt dan haar zusje Gwyn. Over de anabolen ben ik zelf een beetje iffy. Heb geprobeerd wat info op te zoeken via google in beide Nederlands en Engels maar dit is moeilijk te vinden blijkbaar. Wat ik dan lees vind ik niet erg overtuigend om dit te gaan gebruiken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .