Ga naar inhoud

Dringend advies gevraagd. in laten slapen of niet?


angela74

Aanbevolen berichten

Mijn konijn pip is bijna twee jaar. Sinds een aantal weken loop ik al bij de dierenarts omdat ze blijft kwakkelen. Ze is verschillende keren onderzocht en heeft pijnstilling en andere medicijnen gekregen. Niets hielp. Dan at ze weer wel een beetje dan weer niet. Dan beweeg ze en komt knuffels halen en kusjes geven dan lig ze weer stilletjes in een hoekje. Pas urine laten onderzoeken en daar blijken veel bloedcellen in te zitten. Antibiotica gekregen maar die slaat niet goed aan. Ik heb een afspraak met de dierenarts dat ze dinsdag onder narcose kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn. De blaas of misschien de baarmoeder. Ik vraag mij alleen af moet ik haar dit nog aandoen. Ze mag een dag geen medicatie en zal dus pijn hebben. Hoe lang moet ik nog met haar dokteren? Ik hoor graag jullie mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is altijd moeilijk om te zeggen. Maar ik sluit me wel aan bij wat "Bunbun beauty" heeft geschreven.

Ik heb zelf een konijn (Stamper, m'n allerliefste maatje) gehad, die ook aan het kwakkelen was. De dierenarts, waar ik toen nog naar toe ging, had aangegeven het niet meer te weten, en ik kreeg het advies om hem maar in te laten slapen. Zelf had ik het idee dat Stamper nog verder wilde in dit leven, en kon ik me ook niet verenigen met het advies, en heb toen de moed niet opgegeven. Ik ben uiteindelijk naar dierenkliniek Wilhelminapark gegaan en daar was binnen een uur bekend wat er met Stamper aan de hand was, en werd er een behandeling gestart. Langzaamaan is het beter gegaan met Stamper. Omdat hij zo lang heeft gekwakkeld heeft de genezing langer geduurd, maar de aanhouder heeft gewonnen.

Stamper is op latere leeftijd uiteindelijk wel overleden (niet aan de kwaal die hij toen had, maar aan kanker), maar ik was wel blij dat ik toen het besluit had genomen om nog verder voor hem te knokken.

Wellicht is het een idee om een andere dierenarts er naar te laten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet natuurlijk niet wat er met Pip aan de hand is, maar wellicht kan de operatie haar goed doen. Ik weet niet waarom ze een dag geen medicatie mag? Is dit voor de operatie?

Wat voor pijnstilling heb je? Ik krijg zelf altijd metacam van mijn dierenarts. En ik merk dat dat goed helpt, maar goed ik weet natuurlijk niet wat er met Pip aan de hand is. Hopelijk geeft de operatie van dinsdag daar meer duidelijkheid in. '

En bij de dwangvoeding zou je eventueel een beetje wortelhapje van Olvarit kunnen doen, dat vinden konijnen over het algemeen lekker. Hierdoor gaat het dwangvoeren ook soms makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij mag ze geen medicatie voor de operatie inderdaad. Morgen breng ik haar naar de dierenarts en dan geven hun haar de hele dag dwangvoer. Dan naar huis en dinsdag de operatie. Ik heb verschillende medicatie. Ik had eerst een andere pijnstiller maar nu heb ik twee dagen Novacum, een zwaardere pijnstiller. Daar doet ze het beter op want ze eet nu zelf af en toe weer. Daarnaast geef ik nog de antibiotica enrofloxorol en ciseral drops om de darmen beter te laten werken.

Het is allemaal even afwachten. Ik vind heel spannend. Hoop dat de operatie inderdaad meer duidelijkheid geeft. Even afwachten dus. Bedankt voor je tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het nog eerlijk is om door te gaan kan alleen jij bepalen. Jij kent haar en ziet haar. Maar als ik het zo lees kan er zog zoveel onderzocht worden.

urine, is die ook op kweek gezet? Is het bekeken onder microscoop of er wellicht kristallen in zitten? En een echo of foto om blaas en baarmoeder te checken?

vind het wel bijzonder dat ze niks aan meds mag hebben. Hebben ze je ook gezegd wat daar de reden voor is? ( gewoon nieuwsgierig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hallo,

Het is even geleden dat ik heb gereageerd maar dat had verschillende redenen. Ik ben met Pip die bewuste dag naar de dierenarts gegaan. De operatie stond gepland maar toen ik 's ochtend haar urine bekeek vond ik het er anders uitzien. Ik dacht ik vang toch even urine op om deze nogmaals te controleren. Er bleek nog veel bloedcellen in te zitten maar er zat meer ruimte tussen. Kortom een beetje verbetering. In overleg met de arts besloten operatie uit te stellen en door te gaan met medicatie en antibiotica. Pip ging weer beter eten en werd weer iets actiever. Toch merkte ik nog steeds dat het niet mijn "oude" Pip is. Afgelopen weer weer voor controle. Ze was gelukkig aangekomen, geen koorts en in de urine zaten nog wel bloedcellen maar duidelijk minder. Ze is er dus nog steeds niet. Ook voor de zekerheid haar ontlasting laten controleren maar deze was gelukkig goed. Het is een lang proces en hopelijk is er over twee weken, als ik weer terug moet voor controle weer een verbetering. Bedankt voor jullie tips en medeleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Met Pip gaat het met de blaas steeds beter. Nu heeft zich een ander probleem ontwikkeld? Door haar weerstand vermindering van de afgelopen maanden heeft ze hoogstwaarschijnlijk een schimmel opgelopen. Ik ben al naar de dierenarts geweest en het staat nu op kweek. Over tien dagen krijg ik de uitslag. Alleen vind ik haar vandaag te rustig. Ze ligt weer in een hoek. De brokken van vanmorgen heeft ze op maar toen ik haar net een blaadje witlof gaf at ze met moeite de helft op. Niet goed! Nu vraag ik mij af kan ze niet lekker zijn van de vermoedelijke schimmel (veel erover gelezen maar alleen uiterlijke kenmerken staan vermeld) of is het toch slim morgen de Dierenarts weer te bellen? Wie heeft hiermee ervaring? Ik ben de afgelopen maanden veel bij de dierenarts geweest en ben al meer dan 600,00 euro kwijt. Natuurlijk is ze dat dik waard maar moet ik nu weer gaan of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar de dierenarts geweest. De vermoedelijke schimmel geeft niet deze klachten. Haar buik weer gecontroleerd. Geen gasvorming of verstopping. (vond haar ook weinig keutelen) Haar buik was wel weer aardig leeg en ze was weer 4 ons afgevallen. Ik loop met mijn lieve Pip al vanaf 15 november bij de dierenarts. Zo gaat het een tijdje beter, zo gaat het weer minder. Ze eet wel haar brokken, al gaat het allemaal moeizaam. Het gaat allemaal moeizaam. Zo speelt ze een beetje, zo zit ze weer stil. Ik ben nu, op aanraden van de dierenarts gestopt met vloeistof voor eventuele parasiet. Hier kunnen ze op den duur ook sloom van worden. Hopelijk heeft het effect. Ik kijk vandaag even aan en heb voor morgenvroeg weer een afspraak staan. Ik begin een beetje moedeloos te worden. Heeft iemand van jullie misschien ervaring met een konijn wat ook lang aan kwakkelen is geweest en wat te doen! Ik hoor graag jullie verhalen. Ik weet het niet meer zo goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig als je zo'n zorgennijntje hebt, ik heb het met mijn Chuzzle, afgelopen maanden was ik vaste klant bij de DA minimaal wekelijks of soms 2x per week met Chuzzle bij de DA zitten, iedere keer met blaasgruis en niet weten waarvan en hoe, voer aangepast drinken ook, bleek dat ze al veel littekenweefsels in de blaas had en verdikkingen waardoor ze niet goed uitplast, dit komt hoogstwaarschijnlijk niet goed.

Tussendoor kreeg ze ook knobbels bij de tepels, en 1 knobbel bleek kwaadaardig, toen ben ik echt gaan twijfelen hoe nu verder, uiteindelijk heb ik haar een paar dagen later laten operen en zijn de knobbels verwijderd maar het is nog niet zeker of het al uitgezaaid was de DA denkt wel dat hij ruim genoeg weggesneden heeft, maar dat is dus ook afwachten.

Ik had ook zoiets van hoeveel verder moet ik met haar gaan, mijn hart brak bij ieder bezoek van de DA.

Samen met de DA en met adviezen van mede BB-ers heb ik besloten Chuzzle de keuze te laten maken, voor nu is ze nog goed aan het eten en ze speelt nog een beetje en is dolverliefd op haar mannetje, zolang ze dit allemaal doet, ga ik door, ze zit wel flink op pijnstilling en natuurlijk krijgt ze AB etc. als ze weer een blaasinfectie krijgt, onnodig lijden laat ik haar niet, maar zodra zij tekenen gaat geven dat ZIJ niet meer wil/kan dan laat ik haar gaan/inslapen.. heel moeilijk en ik snap je dilemma, ik voelde me ook moedeloos, nu heb ik zoiets van laat Chuzzle het maar uitmaken wanneer haar tijd is en ik geniet nog een beetje extra van haar, wetende dat het niet heel lang meer gaat duren waarschijnlijk, maar het is een dappere dame dus ik wanneer het einde komt weet ik niet...

Ik wens je sterkte met Pip, ik kan je helaas geen pasklaar antwoord geven wat te doen, jij kent Pip en wat je keus ook is je doet wat je moet doen, en wat het beste voelt voor jou en je lieve Pip, dat is nooit verkeerd vind ik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je er moedeloos van wordt. Ik zou zelf, net zoals Gridje, het konijn zelf laten bepalen wanneer ze ermee klaar is. Zolang een konijn nog wil zou ik het ook zo laten. Wellicht is er ook nog de nodige stress die haar parten speelt.

Hier is 2,5 week geleden mijn Nijntje overleden en haar hokgenoot eet sinds anderhalve week niet meer en keutelt ook niet zoveel. Na een week zelf proberen de boel weer aan de gang te krijgen (uiteraard in overleg met de dierenarts) is Rakker afgelopen maandag opgenomen in de kliniek. Hij heeft een kleine verstopping in z'n maag. Echter heeft de behandeling daar ook niet echt z'n resultaat. Nu ben ik een andere weg ingeslagen en weet nu dat het overlijden van Rakker zijn hokgenote best wel een impact op hem heeft gehad, ondanks dat hij niet meer alleen zit, want hij heeft een nieuw hokgenote. Verwerking van soortig verdriet kan zijn weerslag hebben op z'n maag. Ga nu, op advies, starten met Bachbloesem (Star of Bethlehem) en kijken of Rakker op deze manier weer een vrolijk konijn kan zijn.

Ik bedoel hiermee aan te geven dat wellicht stress ook een deel kan zijn van het feit dat Pip nu even niet lekker in haar vel zit. En dan de medicijn erbij, wat haar ook een sloom kan maken.

Ik ben zelf altijd van het volhouden. Als er geen echte duidelijke reden is waarom een konijn in een bepaalde toestand is dan blijf ik volhouden.

Ik wens je sterkte met Pip, en probeer zelf ook een beetje rust erin te vinden. Dat heeft ook een positieve uitwerking naar Pip toe. Pip voelt jouw stress en dat werkt ook niet in haar voordeel. Probeer samen met haar aan leuke dingen te denken en ook leuke dingen met haar te doen. Probeer het probleem gevoelsmatig een andere wending te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je lieve reactie. Ik kom net van de dierenarts. Deze kon niet meer zeggen dan afgelopen dinsdag. Ze was in deze twee dagen niet afgevallen. Gevraagd naar aanleiding van jou verhaal of het niet eventueel een tumor kan zijn. Zo aan de buitenkant kon ze in de buik niets voelen. Buikje was weer mooi zacht. Daarnaast valt ze ook niet in een dalende lijn af. Het gaat op en af. Natuurlijk zeg dit niet alles want je kan niet in het konijn kijken. Afgesproken dat ik volgende week weer urine breng. ( nu een week geleden) Ook de uitslag van de schimmelinfectie is dan binnen. Mocht er volgende week toch nog bloed in de urine zitten moet ik een keus maken. Of ik laat het zoals het is in afwachting wat Pip doet, of ik laat haar opereren om te kijken wat er eventueel aan de hand is met blaas of baarmoeder. Haar tepels waren iets gezwollen door haar hormonale huishouding. Ik vind het een moeilijke keus. Ten eerste sta ik er financieel niet zo goed voor ( ik ben al veel geld kwijt) en ten tweede geeft een narcose ook altijd risico's en is het geen garantie dat er iets gevonden wordt. Aan de andere kant ben ik natuurlijk helemaal dol op mijn lieve Pip en gun ik haar het beste. Ik vind lastig. Waar doe ik goed aan! Nu deze week maar even afwachten. Hopelijk gaat het langzaam toch weer beter! Ik zou graag jouw mening horen. Ik ben erg onzeker merk ik. Jij natuurlijk ook heel veel sterkte met je lieve Chuzzle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees nu net pas bericht van jou stamperpluis. Ik ben het helemaal met je eens dat mijn stress, de dierenarts bezoeken en de medicatie stress geven en dat zeer nadelig kan werken op Pip. Ik zit misschien ook wel erg op haar huid. Ik voel me zo onzeker en ben maar bang dat ze pijn heeft. Ik zal inderdaad deze week proberen er anders mee om te gaan en leuke dingen met haar te doen. Ik verwen er al lekker met allerlei speeltjes zoals een weidebal en een lenterol. Bedankt voor jullie reacties. Ben er heel blij mee. Jullie zijn ook dol op jullie konijnen en hebben er veel voor over. In mijn directe omgeving wordt er door veel toch anders over gedacht. Ik voel me door jullie begrepen! Jij ook sterkte met rakker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je lieve reactie. Ik kom net van de dierenarts. Deze kon niet meer zeggen dan afgelopen dinsdag. Ze was in deze twee dagen niet afgevallen. Gevraagd naar aanleiding van jou verhaal of het niet eventueel een tumor kan zijn. Zo aan de buitenkant kon ze in de buik niets voelen. Buikje was weer mooi zacht. Daarnaast valt ze ook niet in een dalende lijn af. Het gaat op en af. Natuurlijk zeg dit niet alles want je kan niet in het konijn kijken. Afgesproken dat ik volgende week weer urine breng. ( nu een week geleden) Ook de uitslag van de schimmelinfectie is dan binnen. Mocht er volgende week toch nog bloed in de urine zitten moet ik een keus maken. Of ik laat het zoals het is in afwachting wat Pip doet, of ik laat haar opereren om te kijken wat er eventueel aan de hand is met blaas of baarmoeder. Haar tepels waren iets gezwollen door haar hormonale huishouding. Ik vind het een moeilijke keus. Ten eerste sta ik er financieel niet zo goed voor ( ik ben al veel geld kwijt) en ten tweede geeft een narcose ook altijd risico's en is het geen garantie dat er iets gevonden wordt. Aan de andere kant ben ik natuurlijk helemaal dol op mijn lieve Pip en gun ik haar het beste. Ik vind lastig. Waar doe ik goed aan! Nu deze week maar even afwachten. Hopelijk gaat het langzaam toch weer beter! Ik zou graag jouw mening horen. Ik ben erg onzeker merk ik. Jij natuurlijk ook heel veel sterkte met je lieve Chuzzle.

Jij ook bedankt voor je wensen!

Heel herkenbaar hoor dat veel anderen toch anders denken over behandeling van konijnen , hier verklaren ze me al gek, maar ja ach dan vinden zij dat maar...(vroeger raakte mij dat commentaar wel nu heb ik zoiets van laat ze maar, ik doe wat bij mij goed voelt en het is mijn geld toch?)

Kan me voorstellen dat als je financieel niet zo lekker zit dat het moeilijk maakt al die afwegingen, ik heb de mazzel dat ik een ruime spaarpot heb kunnen aanleggen voor mijn nijnen, dus ik kan redelijk wat en dat scheelt ook weer qua stress denk ik...

Wat stamperpluis zegt is een hele goede, konijnen voelen je stress aan als geen ander, hoe moeilijk het ook is probeer inderdaad wat meer ontspannen om te gaan, dat scheelt zeker in het al stress niveau van Pip, naar de DA gaan zal van geen konijn een hobby worden daar is weinig aan te doen helaas, soms geef ik een konijn ( was mijn vorige nijn Dimpler die werd gek als ze al het vervoersmandje zag) van Bach: Rescue Remedy voordat we naar de DA afreizen dat scheelt ook, Chuzzle heeft dat gelukkig niet nodig die is zo relaxed snap daar niks van, nou ja alleen maar goed...

Tja waar jij het nog zoeken moet medisch ik weet het niet ik denk dat je al veel goeds doet, misschien kun je wat met stamperpluis haar verhaal, en je moet toch afwachten op de schimmel uitslag en die urinetest weer dan ben je al een eind denk ik, je kunt ook nog altijd rontgen/ echo laten nemen van de blaas/baarmoeder om tumoren of iets dergelijks uit te sluiten, het baart me wel wat zorgen dat jij zegt dat de tepels wat opgezwollen waren, kan ook te maken hebben met iets van de baarmoeder, LET OP: IK ben geen DA, dit is alleen iets wat ik gelezen/ gehoord heb dat bij zulke veranderingen soms de baarmoeder een probleem geeft, maar ga daarvoor naar de DA...

Wat ik in mijn vorige post zei, als ik jou was zou ik naar Pip kijken wil zij nog? eet ze nog? Speelt ze nog? Als dat zo is zou IK doorgaan tot Pip zelf aangeeft dat ze niet meer kan/wil, maar het blijft jouw keus, er is geen goed of fout, JIJ kent Pip, Ik zal duimen voor Jou en Pip dat de uitslagen komende week goed zijn, probeer nu lekker van haar te genieten in ieder geval! Succes!

En Stamperpluis jij ook sterkte met je Rakker! Ik hoop dat de Bachbloesem aanslaat!

Hup Pip! hup Rakker! word gauw beter!:bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig zeg dat het zo lang door blijft gaan.

Maar is haar urine al eens op kweek gezet? Om te kijken welke bacterie de boosdoener is? Deze ab doet schijnbaar niet genoeg, dus lijkt mij anders een goede vervolgstap. Evenals echo of foto om blaas en evt rug na te kijken. Wellicht kan ze niet goed uitplassen en krijgt ze daarom steeds blaasontsteking of heeft ze veel kristallen of stenen in haar blaas of niereb waardoor het vrij logisch is dat er bloed in de urine zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is de blaas of baarmoeder verwachten we. Ik moet even op de uitslag van de urine wachten volgende week. Ik neem jullie adviezen zeker mee. Net een heel klein plasje op de bank gedaan. Vanmiddag normale plas. Vandaag wel besloten als volgende week nog urine in bloed zit, laat ik haar opereren. De operatie paar weken geleden uitgesteld omdat het steeds beter ging met haar urine. Steeds minder bloed maar lijkt weer terug te komen.Als het natuurlijk slechter met haar gaat, ga ik natuurlijk eerder.

Lastig zeg dat het zo lang door blijft gaan.

Maar is haar urine al eens op kweek gezet? Om te kijken welke bacterie de boosdoener is? Deze ab doet schijnbaar niet genoeg, dus lijkt mij anders een goede vervolgstap. Evenals echo of foto om blaas en evt rug na te kijken. Wellicht kan ze niet goed uitplassen en krijgt ze daarom steeds blaasontsteking of heeft ze veel kristallen of stenen in haar blaas of niereb waardoor het vrij logisch is dat er bloed in de urine zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig zeg dat het zo lang door blijft gaan.

Maar is haar urine al eens op kweek gezet? Om te kijken welke bacterie de boosdoener is? Deze ab doet schijnbaar niet genoeg, dus lijkt mij anders een goede vervolgstap. Evenals echo of foto om blaas en evt rug na te kijken. Wellicht kan ze niet goed uitplassen en krijgt ze daarom steeds blaasontsteking of heeft ze veel kristallen of stenen in haar blaas of niereb waardoor het vrij logisch is dat er bloed in de urine zit.

Wupsie ik hoopte al dat jij zou reageren, jij bent toch beter in het uitleggen van rugproblemen en daar opvolgende blaasproblemen als ervaringsdeskundige zijnde, en bij die AB had ik ook nog niet stil gestaan, haha, goed bezig wupsie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel heel benieuwd wat er dan met een operatie gedaan gaat worden. Je schrijft dat het de blaas of de baarmoeder is. Oke, lijken me goede opties. Maar wat verwachten ze dan te zien en te kunnen doen? Ik vind het nogal wat om een dier zonder diagnose open te snijden. Of bedoel je onderzoek onder narcose, i.p.v. een operatie?

Ik realiseer me dat het heel moeilijk is als dit verhaal je eigen konijn betreft. Maar als buitenstaander zonder probleem-konijntjes (op dit moment) vraag ik me af hoe ver je moet gaan. Als een konijn al zo lang ziek lijkt en niet opknapt... Ik weet niet of ik een operatie zou laten doen. Tenzij de dierenarts een goed plan heeft en een werkdiagnose en verwacht dat er een goede kans is dat het hiermee opknapt.

Er wordt hier een aantal maal gezegd "dat het konijn nog wil" of "doorgaan zolang een konijn nog wil leven en eet". Ik denk dat een konijn niet bewust over dit soort dingen nadenkt. "ik wil/kan niet meer" lijkt me geen bewuste gedachte van een konijn. het kent alleen instainct: eten. De meesten stoppen pas met eten als het echt slecht gaat. De indruk van het baasje lijkt mij echt belangrijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel heel benieuwd wat er dan met een operatie gedaan gaat worden. Je schrijft dat het de blaas of de baarmoeder is. Oke, lijken me goede opties. Maar wat verwachten ze dan te zien en te kunnen doen? Ik vind het nogal wat om een dier zonder diagnose open te snijden. Of bedoel je onderzoek onder narcose, i.p.v. een operatie?

Ik realiseer me dat het heel moeilijk is als dit verhaal je eigen konijn betreft. Maar als buitenstaander zonder probleem-konijntjes (op dit moment) vraag ik me af hoe ver je moet gaan. Als een konijn al zo lang ziek lijkt en niet opknapt... Ik weet niet of ik een operatie zou laten doen. Tenzij de dierenarts een goed plan heeft en een werkdiagnose en verwacht dat er een goede kans is dat het hiermee opknapt.

Er wordt hier een aantal maal gezegd "dat het konijn nog wil" of "doorgaan zolang een konijn nog wil leven en eet". Ik denk dat een konijn niet bewust over dit soort dingen nadenkt. "ik wil/kan niet meer" lijkt me geen bewuste gedachte van een konijn. het kent alleen instainct: eten. De meesten stoppen pas met eten als het echt slecht gaat. De indruk van het baasje lijkt mij echt belangrijker.

Je hebt ook wel gelijk dat de indruk van het baasje belangrijker lijkt, in mijn geval ik ken mijn konijn en weet (grotendeels) hoe ze reageert als ze niet lekker is ja je kunt het niet invullen voor het konijn, en ze leven ook instinctief, maar zo'n knoop doorhakken blijft moeilijk, ga je te ver tot je afwacht dat het beestje niet meer eet of alleen ligt te liggen, ik blijf ook twijfelen , omdat ik wat jij zegt ook wel weet, hoever moet je gaan, tja dat kan niemand voor je zeggen, het blijft lastig en een gevoelskwestie denk ik...

Ik heb wel zoiets van als er nog behandel onderzoek opties zijn doe dat, en als dat ophoudt ja, dan ga ik op MIJN gevoel af.

Maar ik geef je wel gelijk hoor Christaaa.

En ik heb hier ook geschreven zoals IK omga met mijn konijnen en ik kan en zal niet invullen wat goed of slecht is,het blijft zo persoonlijk dit soort dingen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .