Ga naar inhoud

Vetcare Plus Urinairy Tract Health Formula of Bunny Basics T van Oxbow?


Gridje

Aanbevolen berichten

Hoi BB-ers,

Ik heb een vraag het is zo dat mijn voedster (3 jaar, ongesteriliseerd) zeer gevoelig is voor blaasgruis, en bij mijn laatste DA-bezoek (gisteren) constateerde de DA ook hele minimale beginnende haakjes bij mijn ex-ram (leeftijd onbekend), ben gaan zoeken hier op het forum en kwam op deze 2 dieetvoedingen uit, en beide lijken ook het voordeel te hebben van laag calciumgehalte en harder dan de gewone SS zou tandproblemen meer voorkomen als het goed is, wat is jullie ervaring?

En hoe moet ik kiezen tussen deze 2?

Ik weet dat je de Vetcare kunt bestellen bij online apotheek ,alleen die Oxbow kan je niet online bestellen in nederland klopt dat? (ik heb geen mogelijkheid om iets uit het buitenland te bestellen namelijk)

Heel erg bedankt alvast voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oxbow wordt niet in Nederland verkocht, ook niet online.

Mijn konijnen staan nu zo'n drie jaar op Oxbow Bunny Basics T en ik wil eigenlijk niks anders meer. Mijn konijnen hebben de nodige gezondheidsproblemen maar niets gerelateerd aan voedsel, d.w.z. geen haakjes, gas, verstoppingen, blaasgruis, etc. Het zal ook een stuk goedkoper zijn al met al dan de Vetcare Plus vermoed ik. Helaas stoppen ze met de productie van de grote 22 kg zakken, ik heb nog even groot in geslagen maar het houdt straks wel op voor mij. Met zes konijnen is het niet te betalen om 4,5 kg zakken te kopen. Dus ik zal dan op iets anders over moeten stappen en heb nog geen idee waarop.

Ik kan het je in elk geval van harte aanbevelen, al kost het wat meer moeite om het vanuit het buitenland te bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan proberen dat mijn DA de Oxbow Bunny Basics inkoopt, dan kan ik het toch uitproberen, hoeveel kost zo'n zak van Oxbow dan Dollie (22 kg en /of 4,5 kg)? De vetcare zit rond de 9 euro per kg zag ik, prijzig inderdaad.

Maar aan de andere kant als het z'n werk doet scheelt het de bezoekjes aan de dierenarts:yipi: dus ik hoop dat het helpt voor mijn nijnen, ik ben benieuwd naar nog meer ervaringen dus als iemand wat weet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Dollie dan heb ik een idee qua prijsverhouding tussen die 2 merken,

Ik hoop dat er hier wel nog iemand op BB is met ervaring met blaasgruis in combinatie met 1 van deze 2 voedingen, aangezien jij, Dollie, daar (gelukkig) geen ervaring mee hebt, ik vind het vreselijk om te zien dat mn voedster er soms zo'n last van heeft en AB helpt alleen tijdelijk, en het idee dat er door die blaasgruis ook blaasstenen kunnen gaan ontstaan maakt me echt nerveus, dus logisch (denk ik) ik wil het liever voorkomen dan genezen...

Dus als er iemand is met ervaring? Of anders andere tips ter voorkoming blaasgruis?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Sonja1990! Ik ben benieuwd, ik weet dat het geen wondermiddel is maar als alle kleine beetjes helpen, en aangezien de vetcare voor mij makkelijker te verkrijgen is denk ik dat ik als eerste deze wil gaan proberen, dus met iedere ervaring over dit voer ben ik blij, als het echt niet bevalt moet ik mijn DA lief aan gaan kijken of hij achter de Oxbow aan wil gaan:mdr:

Weet iemand eigenlijk hoe het kan dat het ene konijn zoveel gevoeliger is voor blaasgruis/blaasstenen dan de ander? Mijn Dimpler (RIP) (zij had het in lichte mate) en nu Chuzzle (heeft het ernstiger/vaker) zijn de eerste konijnen van mezelf waarbij ik het meemaak, ik vind het een naar idee dat je er maar zo relatief weinig aan kan doen...En is het toeval dat het beide voedsters zijn? Als ik er over na denk in mijn omgeving ken ik alleen voedsters die hier last van hebben...Nou ja misschien denk ik teveel:whistle2:, ik wil alleen het beste voor mijn pluizige langoortjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Dollie dan heb ik een idee qua prijsverhouding tussen die 2 merken,

Ik hoop dat er hier wel nog iemand op BB is met ervaring met blaasgruis in combinatie met 1 van deze 2 voedingen, aangezien jij, Dollie, daar (gelukkig) geen ervaring mee hebt, ik vind het vreselijk om te zien dat mn voedster er soms zo'n last van heeft en AB helpt alleen tijdelijk, en het idee dat er door die blaasgruis ook blaasstenen kunnen gaan ontstaan maakt me echt nerveus, dus logisch (denk ik) ik wil het liever voorkomen dan genezen...

Dus als er iemand is met ervaring? Of anders andere tips ter voorkoming blaasgruis?

Bedankt!

Helaas wel ervaring hoor, daarom ben ik ooit ook met dit voer begonnen. Het konijntje in kwestie is echter drie weken na de diagnose overleden en zo snel werkt het voer natuurlijk niet. Overigens was dat een ongecastreerde ram :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh sorry dat te horen Dollie, wat erg, ik moet er niet aan denken, wat was de diagnose eigenlijk (blaasgruis/ blaassteen ofzo) Je had het niet bij je eerste reactie gezet vandaar mijn conclusie, en logisch dat je dan oxbow gebruikt en als je dan nog meer nadenkt misschien hebben je huidige nijnsels daarom geen urinewegproblemen meer, klinkt goed nu weet ik het even niet meer meteen mijn DA lief aankijken of toch eerst de vetcare gaan proberen, pfff... keuzes, keuzes, luxe probleem eigenlijk ik heb nog keuzes:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de VetCare destijds op de markt was geweest had ik dat misschien nog eerder geprobeerd hoor. Maar nu kwam ik hier op uit. Wat Indy precies had wisten we niet zo goed, zijn hele blaas was wit op de echo. Opereren was vrij riskant dus we waren nog aan het twijfelen toen hij een acute blokkade met gas er achter in zijn darmen kreeg, hij is toen binnen een dag overleden.

Of mijn konijnen geen urinewegproblemen hebben dankzij of ondanks de brok weet ik niet, maar ik riskeer het niet om zo maar over te stappen nu het zo goed gaat, ook al zou bijvoorbeeld Science Selective veel makkelijker en veel goedkoper zijn. Ze hebben wel diverse andere problemen (astma, regelmatig terugkerende EC) maar verder zijn ze heel gezond. En mijn twee buitenkonijnen hebben echt nooit wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat heftig Dollie en dan ook nog zo'n rotte gas aanval en blokkade erbij arme Indy! Bij mijn Chuzzle is het (nog) niet zo ernstig, gelukkig, op de echo is "slechts"een klein laagje blaasgruis te zien maar voldoende om haar klachten te geven...

Tja dat is lastig of het inderdaad wel of niet door het voer komt dat je huidige konijnen geen blaasproblemen hebben, ik zou de gok dan ook niet meer durven te nemen om weer over te stappen op "gewone"SS, ik ben altijd van mening als een konijn het ergens goed op doet het zo te laten wat je weet nooit wat iets nieuws teweeg brengt aan gezien die darmen etc. zo gevoelig zijn.

Voor mij is het dan ook ik kies voor de Vetcare of Oxbow en voor de rest van het leven van mijn nijnsels, natuurlijk als het effectief blijkt te zijn, als het echt niks uithaalt tja dan zal ik wel terug gaan naar de huidige SS, maar als het heel minimaal al werkt blijf ik het gebruiken.

Als Chuzzle in plaats van iedere 2 maanden (wat nu dus het geval is) een AB kuur moet krijgen verlengd gaat worden naar 3 of 4 maanden vind ik het al goed, het is dan niet perfect maar het is wel al beter toch?

het lastige is nu nog mijn nijnsels gaan wennen aan de vetcare (mijn ram vindt het niet leuk over te schakelen naar andere voeding, ben met hem maanden bezig geweest hem op SS te krijgen, in het asiel kreeg ie destijds gewone biks, dus ik hoop niet weer zo'n probleem te krijgen met overschakelen van voeding, tja ik zal het wel zien rare vent die ik heb hihihi) en dat zal ik een aantal maanden minimaal moeten gebruiken om resultaat te zien denk ik?

Als van de Vetcare geen resultaat komt zal ik overschakelen naar de Oxbow (tenminste als mijn DA zo vriendelijk is het in huis te halen:P) en dan weer een aantal maanden afwachten voor enig resultaat zo ben ik nog wel even bezig, ik hoop dat de vetcare meteen de goeie blijkt te zijn voor mijn nijnen, dat scheelt me een paar maanden van spanning,

Is dit een goed plan, denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook een ram met haken en blaasproblemen. Ook een poosje bbt gevoerd. Beviel mij opzich prima, maar toch erg prijzig en de konijnen vonden het niet echt lekker. En ik moest ook gelijk heel veel bestellen, omdat het steeds niet uitkwam om met dollie mee te bestellen. Weer een keer ss geprobeerd en mis(met 2 weken haken)

ik ben uiteindelijk op trovet uitgekomen. De haken bleven een jaar weg (ipv 2 a 3 maanden) en max had geen last meer van zijn blaas. Trovet kun je wel in nl krijgen. Bij je da of via medpets bestellen. Qua prijs zit het ongeveer gelijk aan ss in nl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trovet heeft dat ook zo'n extra laag calciumgehalte? en blaas bevorderende werking? Ik heb er wel van gehoord en kreeg bij inenting een proefzakje mee maar destijds (april) niet verder bij stil gestaan, toen waren deze problemen nog niet aanwezig...

Als dat zo is is het zeker een idee en nog makkelijker hoef ik niet te bestellen want de DA heeft dat voer (in iedergeval waar ik ze laat inenten, dat is een andere DA die qua inenten veel goedkoper is namelijk, maar qua konijnkundigheid heel erg te wensen overlaat) en mijn nijnen vonden dat wel redelijk lekker (gaf het als snoepje aangezien ik SS als hoofdvoeding had, naast hooi natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit in Trovet net zo veel calcium als in SS, dus dat zou niet direct het verschil hoeven maken. Het calciumgehalte in Vetcare Plus/Oxbow is toch aanzienlijk lager nog weer. Je kunt Trovet natuurlijk altijd proberen maar zou bij mij niet de eerste keuze zijn in deze situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Thedet, daar ben ik dus ook bang voor wat als ze het niet lekker vinden, maar ja ik zal het gewoon moeten uitproberen ben ik bang,verwende nijnen die we hebben krijgen ze super de luxe voer is het nog niet goed:p

Hahaha, ja echt he. Ik noem hem ook wel mijn one million dollar rabbit, omdat ik zoveel geld aan hem kwijt ben. Mja hij is dan ook wel mijn grote liefde :biggrin: Hopelijk vinden die van jou het wel lekker en belangrijkste natuurlijk, dat het werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit in Trovet net zo veel calcium als in SS, dus dat zou niet direct het verschil hoeven maken. Het calciumgehalte in Vetcare Plus/Oxbow is toch aanzienlijk lager nog weer. Je kunt Trovet natuurlijk altijd proberen maar zou bij mij niet de eerste keuze zijn in deze situatie.

Bedankt Dollie, dat is ook wat ik wilde weten, nee dan ga ik in eerste instantie wel voor de Vetcare, want het gaat me vooral om laag calciumgehalte en daarnaast dat het harder is, voor de nu nog minimale haken van mijn ram. Maar wupsie bedankt voor het meedenken!

Oh wat fijn Sonja1990 zo zie je smaken verschillen, heb jij dan meteen 4kg besteld? Ik weet niet of ik dat aandurf, met mijn verwende nesten, ik denk dat ik met 1 kg start en er is zo weer bij besteld toch?

Thedet, Vrienden van mij noemen mijn konijnen ook wel gouden nijnen omdat ik zoooo veel geld uitgeef voor MAAR een konijn:grrrrrr:, ik geef geen commentaar meer op hun opmerkingen het heeft geen zin, IK doe gewoon alles voor mijn schattige, verwende hupsels:love:, zoals het ook zou horen toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trovet is ook goed bij haken hoor. Dus zeker iets om in gedachten te houden. Bij haken zou ik eerder kiezen voor Trovet dan voor SS. Maar bij dit probleem zou ik toch voor een speciale voeding kiezen.

Tja, je wil niet weten wat mijn konijnen me kosten. Who cares, is toch mijn geld? Ze moeten niet zo zeuren, eht zou inderdaad normaal moeten zijn dat je met je dieren/konijnen naar de dierenarts gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Dollie je hebt gelijk dat deel wist ik van Trovet dat het goed is voor haken, maar ik heb liever 2 vliegen in een klap laag calciumgehalte plus goed voor de haken, maar ik hou het zeker in mijn achterhoofd hoor!

En ja wat betreft mijn gouden konijnen inderdaad het is mijn geld, en te bedenken dat deze 2 nog goedkoop zijn in vergelijking met mijn voorgaande hupsels:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts was verbonden aan die 4kg. Zij kan niet maar 1 kilo bestellen. En het maakt mij niet zoveel uit. Over het algemeen hebben mijn nijnen altijd honger ;) dus eten eigenlijk alles wel haha.

Wat betreft dure nijnen, aan het eind van de maand denk ik altijd: wat heb ik nou eigenlijk gekocht. en dan zie ik mn nijnen en denk ik: ohja hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .