Ga naar inhoud

Konijnen eten veel?


Elisax

Aanbevolen berichten

Hee :)

Nou aangezien ik het niet zomaar ergens op Google kon vinden, maar even een berichtje (mijn eerste ;)) hier....

Sinds een paar dagen heb ik een tweede konijntje erbij! Het was even aftasten naar elkaar toe, maar ze maken het goed!

Het gaat om 2 dwergkonijntjes, van één weet ik dat hij 1000 gram is en de ander gok ik zo'n 1500 (ze is wat aan de dikke kant).

Nu heb ik me laten vertellen, dat ik per konijn 25 gr. voer (biks) moet geven.

Ze eten enorm veel! Het is er gelijk doorheen. Ook krijgen ze elke dag vers hooi ook redelijk veel)

En wortels/andijvie/sla.

Hoeveel mag ik mijn nijntjes geven? Mag ik ze bijvoeren? Of niet... wat doen jullie over het algemeen?

Groetjes, Elisa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn schrokt het ook snel op! Ik geef nu s'ochtends 10 gram en s'avonds 10 gram en onbeperkt hooi en nademiddag als ik van school kol wortel witlof en peterselie soms. Ik geef science selectieve suprème. Stamper weegt 2 kg,is dit genoeg voer dan ?

Betreft jouw vraag :

Zoals xdeesj zegt 25 gram/kg , en onberoerdst hooi en dan is dat genoeg want hooi is het hoofdvoer! Konijnen lusten graag biks/korrels dusja,zullen ze daarom zo eten zker haha ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef 25gram/per kilo nijn..

+ drie a vier soorten groenten per dag (in opbouw bij mazzel)

Zolang ze goed hooi eten mogen ze gerust die hoeveel biks eten lijkt me?

De da zei me dat ik de biks best volledig kon weglaten eens hij een groenten eet..

Maar ik denk dat ik het houd bij ss biks en groenten en hooi..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal heel erg bedankt voor de reactie :) Worden ze hier toch niet ondervoed ;) haha.

Stelletje vreetzakken haha. Foto's ga ik binnenkort even plaatsen! Ze moeten nog even goed aan elkaar wennen en als ze lief tegen elkaar aanliggen maak ik wel een foto ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

20gr. biks voor 2 kilo konijn??? Lijkt mij niet, is te weinig.

Science selective is een zeer hoogwaardige brok waarvan ze maar weinig nodig hebben. Dat is 10gram per kg vaak meer dan zat. (Het blijft een richtlijn natuurlijk. Elk konijn is anders)

Alleen hooi ben ik totaal geen voorstander van. Konijnen in het wild eten heel veel soorten planten. Ons hooi bevat dit vaak niet en je weet niet wat er in zit. Het is met groente ook lastig aanvullen omdat het gehalte aan voedingsstoffen in een plant sterk afhankelijk is van verschillende factoren. (O.a. seizoen en de grondsoort waar het op gegroeid is.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Science selective is een zeer hoogwaardige brok waarvan ze maar weinig nodig hebben. Dat is 10gram per kg vaak meer dan zat. (Het blijft een richtlijn natuurlijk. Elk konijn is anders)

Alleen hooi ben ik totaal geen voorstander van. Konijnen in het wild eten heel veel soorten planten. Ons hooi bevat dit vaak niet en je weet niet wat er in zit. Het is met groente ook lastig aanvullen omdat het gehalte aan voedingsstoffen in een plant sterk afhankelijk is van verschillende factoren. (O.a. seizoen en de grondsoort waar het op gegroeid is.)

Ik ga akkoord!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Science selective is een zeer hoogwaardige brok waarvan ze maar weinig nodig hebben. Dat is 10gram per kg vaak meer dan zat. (Het blijft een richtlijn natuurlijk. Elk konijn is anders)

Alleen hooi ben ik totaal geen voorstander van. Konijnen in het wild eten heel veel soorten planten. Ons hooi bevat dit vaak niet en je weet niet wat er in zit. Het is met groente ook lastig aanvullen omdat het gehalte aan voedingsstoffen in een plant sterk afhankelijk is van verschillende factoren. (O.a. seizoen en de grondsoort waar het op gegroeid is.)

Met die hoeveelheid liggen ze hier binnen 2 dagen aan de geeuwhonger.....ik geloof niet in dat minimale, vind het niet gezond en hou niet van konijntje pesten! Gelukkig denkt mijn DA er precies zo over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geloof niet in dat minimale, vind het niet gezond en hou niet van konijntje pesten!

Hoezo is opletten wat je je dieren voert, pesten? Snap het verband niet, hoor. Konijnen vragen altijd om 'meer, meer, meer'. Wil niet zeggen dat je ze ook altijd 'meer, meer, meer' moet geven. En het is ook geen pesten om ze niét 'meer, meer, meer' te geven, vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze nijnen vragen niet om "meer, meer, meer" , ze schrokken niet en stoppen wanneer ze genoeg hebben. De knullen eten inmiddels ook rustig en bijten niet meer in onze handen voor een biksje. Ik vind het veel fijner als ze zich niet gedragen als uitgehongerde wolven. Zelf neem je ook een extra boterham als je trek hebt.:sarcastic: Zoiets gaat natuurlijk niet van het ene op het andere moment, heeft even een tijdje nodig, maar dan werkt het ook prima. Tis alleen wel een stuk duurder.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze nijnen vragen niet om "meer, meer, meer" , ze schrokken niet en stoppen wanneer ze genoeg hebben. De knullen eten inmiddels ook rustig en bijten niet meer in onze handen voor een biksje. Ik vind het veel fijner als ze zich niet gedragen als uitgehongerde wolven. Zelf neem je ook een extra boterham als je trek hebt.:sarcastic: Zoiets gaat natuurlijk niet van het ene op het andere moment, heeft even een tijdje nodig, maar dan werkt het ook prima. Tis alleen wel een stuk duurder.......

Mijne eten ook rustig, trekken het niet uit m'n handen of bijten niet in m'n vingers, trekken het bakje niet uit m'n handen. Omdat ze zo rustig eten, moet ik opletten als ik de biks geef als het regent, het op een droog stukje moet of het wordt prut. Mochten ze uitgehongerde wolven zijn, zou de biks geen tijd hebben om prut te worden.

Met 'ze vragen altijd om meer' bedoel ik dan dat ze blij zijn me te zien en meteen op de achterpootjes gaan staan om te zien of ik niets bij heb, maar dan is een blaadje groen even welkom als een extra biksje, als ze maar iéts krijgen. :he:

En als ze trek hebben in 'een extra boterham', nemen ze maar wat hooi. Als ik trek heb, neem ik wat yoghurt, geen pakje friet.

aangepast door mystique
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben nu toch wel benieuwd hoeveel ze nu eten dan babbely, heb je enig idee ?

Uiteraard, tis niet zo dat ik maar iets doe en luk raak konijnen loop vet te mesten. We hebben goed gekeken wie wat nodig heeft.

Boris en Jasmijn krijgen 150gr. Phlo en Aurora ook, die zijn minder actief en de Knullen 400gr. biks. Dus per dag ongeveer 700gr. SS voor alle nijnen. Naast al het gemengde groen, gedroogde kruiden en bloemenmixen en kruidenhooi. Dus ze eten hier goed, grinn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ja ik dacht ook niet dat je zomaar iets aan het doen bent hor! was gewoon benieuwd, ik zit er ook aan te denken om onbeperkt te gaan voeren, Pomme doet over 25 gram ss een halve dag en de rest van de dag loopt ie te bedelen.. heb echt t idee dat hij te kort komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze nijnen vragen niet om "meer, meer, meer" , ze schrokken niet en stoppen wanneer ze genoeg hebben. De knullen eten inmiddels ook rustig en bijten niet meer in onze handen voor een biksje. Ik vind het veel fijner als ze zich niet gedragen als uitgehongerde wolven. Zelf neem je ook een extra boterham als je trek hebt.:sarcastic: Zoiets gaat natuurlijk niet van het ene op het andere moment, heeft even een tijdje nodig, maar dan werkt het ook prima. Tis alleen wel een stuk duurder.......

Maar ze hebben toch hooi? Dat zijn hier de boterhammen.

Zeker met die koppen van de knullen zou ik niet teveel brok voeren. Dan eten ze meer hooi en is de kans op haken kleiner. En die kans is al zeer reeel met de vorm van hun hoofdjes.

ik zie brok ook meer als vitamine pillen, of snoepjes met wat extra voedingswaarde. Daar moet je gewoon niet teveel van hebben, omdat dat ongezond is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .