Ga naar inhoud

HEEFT Pietje eigenlijk wel snot?!


Gondolin

Aanbevolen berichten

Pietje heeft snot. Hij niest al sinds hij bij ons thuis is (vanaf 2 maanden) en heeft ook geniest toen hij nog bij mijn ouders was.

Hij niest ook snot op.

Hij heeft duplociline gekregen en is behandeld met draxxin, beiden hebben helaas niet echt geholpen.

Vriendlief en ik hebben na wekenlang DA-bezoek de hoop opgegeven op beterschap en eigenlijk niest Piet nu minder, doordat hij minder stress heeft, denk ik.

We hebben uiteindelijk besloten om een ander snotkonijntje te zoeken als maatje voor Piet. We willen namelijk geen nieuw konijn aansteken met Pasteurella.

Nu zijn we net bij een konijntje wezen kijken met snot (bij bekenden van Breezer hier van het forum).

En daar zagen we een konijntje dat er toch wel echt anders uitzag, dan Pietje. Met een neus waarvan het vachtje onder het snot zat, ze haalde continu reutelend adem ectetera. Dat heeft/doet Pietje allemaal niet.

Nu twijfel ik plotseling of Piet wel echt snot/pasteurella heeft. Los van het niezen en zo nu en dan een snottebel heeft hij namelijk helemaal geen last.

Morgen kunnen we haar ophalen, maar ik wil geen snotkonijntje bij Piet zetten als Piet helemaal geen snot heeft...

De DA is nu natuurlijk niet bereikbaar.

Wat zeggen jullie er van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het niet zijn dat hij allergisch is voor de bodembedekking die je gebruikt?

Hier had ik er 1 die ging niezen van het zaagsel.

Ik weet niet wat ik zou doen.

Maar ik heb hier een snotkonijn bij een niet snot konijn gehad, waar de draxxin wel bij het snotkonijn werkte. maar het niet snotkonijn heeft nooit snot gehad. Ik weet niet precies hoe het werkt maar die zaten prima samen. Ik zou toch even contacten met de dierenarts hoe die er in staat misschien?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kweekje van het snot laten maken, zou ik zeggen. Dat moet duidelijkheid geven.

Realiseer je echter wel dat er verschillende gradaties zijn en dat een ziekte zich niet altijd op dezelfde manier uit. Chronisch snot ontstaat vaak door te laat of verkeerd behandelen. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat doordat jullie wel snel in hebben gegrepen, het redelijk binnen de perken is gebleven. Ook zie je vaak dat het bij vlagen erger is.

Begin januari heb ik een konijn met pasteurella in de opvang gehad, haar heb ik in moeten laten slapen omdat ze een longontsteking kreeg. Ook dat kan een gevolg zijn van pasteurella. (Je hebt overigens verschillende soorten pasteurella, ook dat nog.)

Ik zou inderdaad contact opnemen met de dierenarts voor advies in elk geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet weten waarvoor hij allergisch zou kunnen zijn (of het moet zoiets obscuurs zijn als ons wasmiddel of deodorant of iets dergelijks, maar dat is allemaal biologisch, dus zou ik niet direct aan wijzen als schuldige). We gebruiken geen bodembedekking, alleen in zijn wc (houtkorrels en een beetje stro).

Ja ik weet dat Pasteurella dodelijk kan zijn, vandaar ook dat ik eigenlijk niet het risico wil lopen er nog eentje aan te steken. Ik wil geen gezond dier bij Piet zetten en dat konijn aansteken. Maar ik wil ook geen veel zieker dier bij Pietje zetten en zo Pietje zieker maken!

Er is nooit een kweekje gemaakt omdat mijn DA zei dat dit erg vervelend is voor Pietje. Nu zou ik willen dat ik het wel had gedaan.

Dilemma :(

Ik zal sowieso morgen de DA bellen, en kijken of ik ergens nog een konijnkundige kan strikken... Iemand een idee waar ik die in het weekend nog kan bereiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon even tot maandag wachten, dierenartsen hebben ook wel graag weekend en ik geloof niet dat één dag het verschil gaat maken voor Piet.

Ik bedoelde trouwens niet dat je bang moet worden dat ze dood gaan (is de enige keer dat ik dat mee gemaakt heb hoor) maar dat er konijnen zijn die niezen met een beetje snot en verder helemaal niks en dat er konijnen zijn die er dood aan gaan, om maar even het verschil aan te geven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het jammere is dat we voor het ophalen van Nieuw Konijn op en neer moeten naar Nijmegen, en we wonen zelf in Rotterdam.

Aan de andere kant ben ik er toevallig volgend weekend ook weer.

Hoe lang duurt het maken van zo'n kweekje? Weet je dat misschien?

Nee, snap ik, maar toch, het is niet leuk voor zo'n beestje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol, ik druk me wel onhandig uit merk ik, ik bedoelde ook niet dat het niet erg is om te niezen en snot te hebben, maar ik bedoelde dat beide onder pasteurella (kunnen) vallen. Zowel dat konijn dat af en toe niest met een beetje snot als dat konijn dat sterft aan een longontsteking. En dus alles er tussen in ook. M.a.w. dat het andere konijn het erger heeft dan Piet, betekent niet dat Piet het niet heeft.

Ik heb geen idee hoe lang zo'n kweekje duurt. Ik betwijfel of de dierenarts er überhaupt mee in stemt om dit op zondag te gaan doen eigenlijk. Ik zou zelf not amused zijn vermoedelijk. Plus voor de extra kosten die je dan hebt kun je volgens mij nog wel een paar keer extra op en neer naar Nijmegen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer ik overal zelf achteraan moet zoeken en berichren. Angel maakte voordat ze snot had vreemd geluid, volgens de vorige dierenarts kwam dat omdat ze blauwoog pooltje was, schijnt vaker voor te komen zei ze. Dus angel werd niet gelijk behandelt, daarna heeft ze antibiotica gehad, sloeg niet aan, achteraf blijkt dat veel te vroeg mee gestopt is. Nu nadat ze meer dan 1,5 jaar snot heeft krijgt ze voor eerst langere kuur dan twee weken. Veel te laat dus allemaal. Daarbij is angel dus ook nog eens wit, en valt het dus ook nog erger op. ikzelf denk jij met pietje gewoon veel eerder bent gaan behandelen, en hij misschien ook wel betere medicijnen heeft gehad. De man waar angel bij zit is heel eigenwijs. En de vorige onkundige dierenarts heeft dus verkeerde info gegeven, ik zou angel het liefst een keer op andere medicijnen zien dan de standaart antibiotica, maar ja als dierenarts dat niet nodig vond en vind dan luisterd die man waar angel zit niet na mij ik ben immers geen dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een konijn. Dacht ook dat hij snot had. Heb hem met meerdere antibiotica's behandeld. Maar dat haalde weinig uit. Uiteindelijk een scopie laten doen waaruit bleek dat er 1 holte vol zat. Daar is een swab (kweek) van genomen maar daar kwam helemaal niks uit. Dus ik laat het maar zo. Dierenarts weet het ook niet meer. Hij heeft er weinig last van. Is vrolijk, eet en drinkt super en af en toe niest hij. Maar er is dus niks te vinden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hij blijkt dus geen snot te hebben. Het kweekje is terug gekomen zonder bacterien of virussen, helemaal schoon dus. "Het hoort gewoon bij het konijntje," zei de assistent.

Heel goed nieuws natuurlijk, maar wel heel jammer om dit nu te horen nadat we echt gigantisch veel geld uitgegeven hebben aan allerlei medicatie. Het kweekje was trouwens ook heel duur, 60 euro voor het lab en nog 30 euro consult er bovenop.

Maargoed! Ik kan nu iig op zoek naar een leuk snotvrij vriendinnetje voor Pietje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja gek is dat eigenlijk, dierenartsen behandelen 'wat lijkt op snot' als snot natuurlijk in de eerste plaats omdat het ook meestal snot ís, maar in de tweede plaats ook omdat het veel goedkoper is. Mensen willen toch geen geld uitgeven aan een konijn. Uiteindelijk was je dus een stuk goedkoper uit geweest én had je niet onnodig antibiotica aan Pietje gegeven als de dierenarts dit in een eerder stadium zelf had voorgesteld. Maar ja, achteraf weten we het natuurlijk altijd beter.

On the bright side.. Pietje is dus gewoon gezond! :yipi:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb precies dezelfde situatie Gondolin, ook een kweek laten nemen uiteindelijk en zelfs nog een scopie gehad van 140 euro om kijken of er misschien iets raars in z'n neus zat wat het probleem veroorzaakte.

Maar wel fijn dat er geen bacteriën of virussen zijn gevonden. Kun je met een gerust hart op zoek gaan naar een maatje ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .