Ga naar inhoud

Duplocilline wordt niet verdragen, wat nu?


Mopsie08

Aanbevolen berichten

Mijn binnen-konijn van een jaar of 6 oud heeft last van terugkerende niesbuien.

Hij heeft de afgelopen 2 jaar wel eens geniest, maar dat was een enkele keer en geen buien.

Omdat me dit normaal leek heb ik toen geen actie ondernomen.

Halverwege dit jaar kreeg hij in de loop van 1 week opeens flinke niesbuien.

Alleen een vochtig neusje, verder geen snot, vieze pootjes of traanogen. Hij at en dronk verder goed, maar voor de zekerheid toch naar de DA gegaan. Verder kerngezond, maar voor de zekerheid kregen we Enrofloxoral mee.

Na een week 2x daags in gevecht om het toegediend te krijgen ging het beter.

Intussen ook bodembedekker gewisseld van stro naar hennep.

Daarna ging het stukken beter, al is het niezen nooit helemaal weg geweest, maar dat had hij altijd al een beetje.

Zo'n 1,5 maand later weer niesbuien. Ook nu zelfde verschijnselen als eerder.

Opnieuw naar de DA; nu kregen we Novadox mee. Dat smaakt en ruikt lekkerder en was goed toe de dienen door het op een wortel te doen. En uiteindelijk werd het niezen weer van een normaal niveau.

En ja hoor; 2 weken geleden begon het weer.

Zelfde als voorheen. Nu heeft de DA besloten tot duplocilline-injecties om de 2 dagen.

Alleen... na de eerste injectie is nijn steeds minder gaan eten en drinken. Zelfs z'n favoriete Beaphar Care+ snoepjes lustte hij niet. En dat was voor mij het signaal; gaat niet goehoed!

Na 2 dagen moesten we terug voor de volgende injectie, maar omdat hij niet meer at en dronk is dit meteen stopgezet.

De DA voelde dat hij 'vol' zat en heeft een pijnstiller gegeven en een middel om de spijsvertering op gang te houden.

Het heeft nu een week geduurd voordat hij weer at en dronk als normaal. Maar nu lijkt hij weer springlevend.

Niezen is er nog steeds.

De DA heeft opnieuw Enrofloxoral meegegeven, nu voor 2 weken.

Ik weet alleen niet goed wat te doen: 2 weken 2x daags in gevecht voor een antibiotica wat eerder maar kortdurend werkte? Weegt de stress op tegen het effect?

Of zijn er nog andere mogelijkheden/medicatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef de medicatie op het eten (op een klein stukje gedroogd brood). Dat kan je ook proberen.

Duplo is een penicilline. Dat moet al in de vorm van een injectie omdat penicilline effect heeft op het maag-darmkanaal, dus misschien niet zo gek dat hij er op reageerde met niet meer eten en drinken.

Mijn konijn met chronisch snot heeft ook al enrofloxoral, bactrimel en novadox gehad. Morgen weer overleg met de dierenarts, want niks helpt (enrofloxoral eerst wel)...

Als de enrofloxoral bij jouw konijn werkt is het belangrijk om daar lang mee door te gaan. Dus niet stoppen als het bijna over is. Het kan best een aantal weken duren.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb me eens verdiept in Draxxin maar het is inderdaad niet heel bekend. Ik zie dat het vooral voorkomt bij varkenshouderij in geval van snot.

Zijn er bepaalde richtlijnen voor konijnen; injecties? oraal? dosering?

@ Lienappelsien; nog nieuwe inzichten opgedaan bij de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb me eens verdiept in Draxxin maar het is inderdaad niet heel bekend. Ik zie dat het vooral voorkomt bij varkenshouderij in geval van snot.

Zijn er bepaalde richtlijnen voor konijnen; injecties? oraal? dosering?

@ Lienappelsien; nog nieuwe inzichten opgedaan bij de dierenarts?

Ja, net overlegd met de dierenarts. Ik heb er net een nieuw topic over geopend (titel: Draxxin)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draxxin wordt eens in de 4 dagen per injectie gegeven. De dosering weet ik helemaal niks vanaf verder, daarvoor zou je jouw dierenarts contact op kunnen laten nemen met Dierenkliniek Sint-Michielsgestel. De dierenartsen daar hebben veel goede ervaringen met draxxin en kunnen precies vertellen waarom ze dit gebruiken en geen duplocilline of enrofloxoral of welk middel dan ook en ook de doseringen kunnen ze doorgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Even een update.

Na de reacties hier heb ik contact gezocht met m'n dierenarts. Ik heb haar uitgelegd hoe ik bij Draxxin kwam en haar voor meer info verwezen naar de dierenarts in Michielsgestel.

Ze stond erg open hiervoor, vond het zelf ook interessant (heeft zelf ook 2 nijnen thuis). Ze gaf aan eerst even op onderzoek uit te gaan voordat we een besluit zouden nemen. Na een dag of 3 belde ze terug.

Ze had intussen contact gehad met Dierenkliniek Wilhelmina in Utrecht en zelf wat research gedaan in onderzoeken.

In Utrecht adviseerde ze geen Draxxin toe te passen aangezien daar nog totaal geen onderbouwde ervaring mee is (dus ook de status 'experimenteel' nog niet heeft). Research bevestigde dat ook.

Gezien ze echt haar best heeft gedaan en advies heeft gezocht, vertrouw ik haar oordeel en besluiten we om het niet te doen.

Utrecht heeft nu geadviseerd eerst een kweek te nemen en dan weer verder te kijken. Ze staan altijd open voor overleg of advies op aangeven van mijn dierenarts.

We moeten nog een paar dagen wacht voordat nijn minimaal 2 weken AB-vrij is zodat ze een 'schone' kweek kunnen nemen.

Wordt vervolgd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .