Ga naar inhoud

onvruchtbaar?


wava

Aanbevolen berichten

Kan een voedster onvruchtbaar zijn. Ik heb namelijk een ram en wil graag een vriendin voor hem, maar omdat hijzelf te klein was voor de fok (overigens is hij ook super rustig en toont geen mannelijk gedrag) ben ik bang dat een castratie te zwaar voor hem is (hij is echt extreem klein 800 gram en oren van 4 cm, helaas doordat hij zo klein is is hij ook wat asmatisch). Dus nu zag ik een voedster die onvruchtbaar volgens de eigenaar was. Kan een dierenarts dit controleren. Ik wil natuurlijk geen kleintjes. Maar wel een maatje voor mijn konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voedster is onvruchtbaar als ze gecastreerd wordt. Verder is dit niet te controleren. De kans is echter groot dat wanneer je die dan bij een ongecastreerde ram zet dat hij haar de hele dag blijft lastig vallen. Je kunt overwegen de castratie onder locale verdoving plaats te laten vinden, dan hoeft hij niet onder narcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het risico van het koppelen niet nemen en ik heb geen idee of de DA kan controleren of ze onvruchtbaar is.

Wat elnienkjo ook al zei, de ram zal dan ook de hele tijd proberen om op de voedster te rijden, wat natuurlijk niet erg leuk is voor de voedster.

Mijn ram is onder plaatselijke verdoving verdooft, hij was erg snel weer zichzelf. Dat zou wel een oplossing kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar onder plaatselijke verdoving, maakt hij alles mee en hij houdt al niet van oppakken. Ik ben bang dat hij dan helemaal een hekel aan oppakken krijgt. Ik twijfel echt aan de ene kant wil ik dolgraag een vriendin aan de andere kant ben ik bang voor de castratie, omdat hij zo klein en toch al wat zwak is. Is er een dierenarts in Utrecht met heel veel ervaring met dit soort probleemgevallen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn vindt oppakken ook niet leuk, maar het is helemaal goed gekomen! en bij plaatselijke verdoving maakt hij volgens mij niet alles echt mee hoor, dat zou wel erg pijnlijk zijn! Bij mij zeiden ze dat als het niet lukte, hij een klein beetje narcose kreeg.

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?19037-Lijst-met-konijnkundige-dierenartsen-(vernieuwd)

aangepast door xILYx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder heb ik hem al jaren dit konijn en wil dus graag een tweede, helaas doordat ik student ben heb ik niet veel ruimte, maar omdat ik overal lees dat 2 beter is weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Mijn ouders willen er geen tweede meer bij en als ik in het weekend naar huis zou willen mogen er geen 2 mee, dus dit betekent dat ze van vrijdagavond tot zondagavond alleen zitten. Nu heb ik er dus 1 en deze gaat nu elke keer mee naar huis in het weekend, maar omdat ik er geen 2e mag mag zij dus niet mee naar huis. Wat moet ik doen. Verder heeft deze wel altijd alleen gezeten. Nogmaals ik wil het beste voor mijn konijn, maar wat moet ik doen? (Mijn ouders zeggen een tweede konijn mag pas na je studie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste voor je konijn is heel simpel: castreren (onder plaatselijke verdoving) en een maatje. Maak de castratie niet groter dan het is, een castratie onder plaatselijke verdoving wordt vaak gedaan en het stelt echt niet veel voor. Het is dan ook niet erg als ze een weekend alleen zijn, want ze zijn niet alleen, ze hebben elkaar. Er moet natuurlijk wel elke dag even iemand naar ze komen kijken. Je kunt ze gemakkelijk wat meer ruimte geven door een rennetje neer te zetten. Dat staat ook niet in de weg als je er toch niet bent.

Voor wat betreft je ouders, in mijn ogen is het zo dat zodra je het ouderlijk huis verlaat, je ouders van een bepalende rol naar een adviserende rol gaan, maar het kan natuurlijk zo zijn dat het bij jullie anders is, bijvoorbeeld als je nog wel financieel afhankelijk bent van je ouders, dat weten wij natuurlijk allemaal niet. Of je wel of niet naar je ouders moet luisteren in deze kunnen wij niet voor je bepalen.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste voor je konijn is heel simpel: castreren (onder plaatselijke verdoving) en een maatje. Maak de castratie niet groter dan het is, een castratie onder plaatselijke verdoving wordt vaak gedaan en het stelt echt niet veel voor. Het is dan ook niet erg als ze een weekend alleen zijn, want ze zijn niet alleen, ze hebben elkaar. Er moet natuurlijk wel elke dag even iemand naar ze komen kijken. Je kunt ze gemakkelijk wat meer ruimte geven door een rennetje neer te zetten. Dat staat ook niet in de weg als je er toch niet bent.

Voor wat betreft je ouders, in mijn ogen is het zo dat zodra je het ouderlijk huis verlaat, je ouders van een bepalende rol naar een adviserende rol gaan, maar het kan natuurlijk zo zijn dat het bij jullie anders is, bijvoorbeeld als je nog wel financieel afhankelijk bent van je ouders, dat weten wij natuurlijk allemaal niet. Of je wel of niet naar je ouders moet luisteren in deze kunnen wij niet voor je bepalen.

Nee ik ben niet meer afhankelijk van mijn ouders en woon op kamers. Ik heb nu een binnenren als hok, want ik vind die binnenhokken veel te klein. Verder loopt mijn konijn veel los en heeft dan heel mijn kamer en in het weekend thuis heeft hij ook nog een ren bij mijn ouders, maar een tweede konijn zien mijn ouders niet zitten en daarom mag hij dan niet mee naar huis. En is een plaatselijke verdoving beter(ik dacht dat een gasnarcose voor castratie beter was, en dan wilde ik ook jasje bestellen zodat hij niet aan de wond likt. Ik dacht dat onderstaande dierenpraktijk wel goed was:http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/sterilisatie.html

Ik hoop dat er niks mis gaat, want ik kan hem echt niet missen. nu ligt hij ook tegen mij aan. Ik denk dat ik hem dan in de kerstvakantie laat castreren, dan kan ik de hele tijd bij hem zijn.. Dus geen gasnarcose maar een plaatselijke verdoving?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker voor plaatselijke verdoving gaan en even rondbellen voor een dierenarts die dat ook zo doet. Een gasnarcose is beter dan een injectienarcose, maar nog altijd narcose en daardoor is het zwaarder voor je konijn dan een plaatselijke verdoving. Mijn dierenarts castreert ook om die reden onder plaatselijke verdoving, het risico is echt vele malen lager. Dierenkliniek wilhelminapark is inderdaad heel goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DA doet dus ook plaatselijke verdoving, omdat narcose best gevaarlijk is.

Je hoeft niet perse een jasje te bestellen, maar het kan natuurlijk wel voor de zekerheid. Al snap ik dat je konijn het niet erg fijn vindt om dat aan te hebben.

Het is maar een kleine ingreep en als je een konijnkundige DA hebt, kan er bijna niks misgaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .