Ga naar inhoud

sterriliseren/castreren? konijn


jaila

Aanbevolen berichten

hoi,

Ik twijfel heel erg of ik mijn 4 vrouwtjes konijnen moet laten sterriliseren/castreren.. Het is toch zo dat ze (als ik het niet doe) kans krijgen opb baarmoederkanker? Veel konijnen in mijn omgeving zijn niet gesterilliseerd/gecastreerd en zijn ook al heel oud. Maar ben bang dat als ik het niet laat doen, het wel een van mijn nijnen overkomt. Hoe groot is dat risico? en wat vinden jullie ervan?

En stel dat ik het laat doen, weet iemand nog een goed dierenarts(ik woon in gelderland, Veluwe ergens:))? en wat gaat het kosten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

Ik heb het in zwolle laten doen,bij de 5 olifanten...IS me goed bevallen en ze hebben mij ook erg gerustgesteld.Alles is goed gegaan en kreeg pijnstillers en alles mee.Koste wel 110,- in totaal voor 1 konijn een ram,vrouwtjes is duurder geloof ik...Maar het kan elders goedkoper hoorde ik.

Suc6!

Link naar reactie
Delen op andere sites

castratie van een ram is iets heel anders als bij een voedster.

Wat ik overigens ook in overweging zou nemen: zitten de 5 dames nu bij elkaar? Hou er rekening mee dat dat na eventuele castraties misschien niet meer zal lukken...

Verder kun je eigenlijk alle info in dit artikel vinden: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/castratie-en/of-sterilisatie-bij-konijnen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een opmerking van mijn dierenarts bevestigde datgeen waar ik steeds aan moest denken: "Doorgaans sterven konijnen eerder aan hele andere dingen dan aan baarmoederkanker"

Lees de rubriek 'Regenboogbrug' hier en trek je conclusies...

2 dameskonijnen zijn hier wel geholpen omdat hun karakter gewoon.....ehm......hoe zal ik dat netjes zeggen...>)..onplezierig was....

En 'helpen' heeft dus niets geholpen.....

Het verhaal van Mintaka laat daarbij dan weer zien welke gevolgen een castratie kan hebben in je konijnengroep:

http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/5917-savannah-wordt-gecastreerd.html en http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/6205-herkoppelen-mijn-trio-update-5-toendra-stelt-goed.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gooit de hele groep in de war.

Niet alleen ruikt een konijn anders als het van de dierenarts komt, het is ook nog eens verzwakt door de operatie. Dat zorgt er voor dat er een verandering in de groep is waardoor opnieuw de rangorde bepaald moet worden. Bij een koppeltje is het meestal eventjes een keertje rijden en wat achter elkaar rennen, maar als het echt om een groep gaat is het meestal lastiger. Daarbij moet je dan ook nog eens goed verwondingen van de gecastreerde maar ook van de (nog) niet gecastreerde dames in de gaten houden.

Het is helemaal je eigen beslissing: is er een risico dat ze aan baarmoederkanker zullen overlijden? Ja.

Weegt dat op tegen de risico's die een operatie kan meebrengen: narcose, zware buikoperatie (risico's op niet wakker worden uit narcose en niet willen eten nadien) en koppelproblemen? Dat moet je zelf beslissen.

Ik heb 3 voedsters laten helpen, Vlekje en Binky, die konden na de castratie niet meer samen gehouden worden. Toen hebben ze elk eigen vriendjes gehad. Bij vlekje kostte het wat moeite haar weer aan het eten te krijgen, ze bleef erg zwak, had ook een oogbeschadiging opgelopen vlak erna. Binky was wel snel hersteld.

Laatst heb ik dan ook Moya laten helpen, zij heeft vanaf het voorjaar al echt vaak schijnzwangerschappen, daarbij is ze ook flink humeurig.

Asha zit hier nu nog als enige meid die nog niet geholpen is, maar bij haar weet ik nog niet of ik daar wel of niet toe ga beslissen. Het hangt er gewoon vanaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat maakt het echt heel lastig:S.. het liefst zou ik willen dat hun een gelukkig leven hebben. En het lijkt erop dat ze nu gelukkig zijn, vooral met en door elkaar. Ik wil eigenlijk gewoon het beste voor ze.. konden ze zelf maar gewoon beslissen, dan zou het een stuk makkelijker zijn:).. Denk dat als ik alles zo lees, het toch beter is als ik ze niet laat helpen.. Ik denk niet dat ze er gelukkig van worden als ik ze uit elkaar moet halen..

Stel dat ze toch baarmoederkanker krijgen, zou echt vreselijk zijn:(.. maar als ik het zou merken kan ik dan altijd nog kijken wat er aan te doen valt. Ik weet niet of het een goede beslissing is.. ik hoop het.

bedankt voor de adviezen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal als je het echt merkt aan het konijn is het toch te laat om het nog te opereren, de baarmoederkanker. Maar in enkele gevallen kan het nog wel verholpen worden op dat moment door de baarmoeder en eierstokken te verwijderen.

Ik zou het alleen voor baarmoederkanker tegenwoordig zelf ook niet meer beslissen, ik zou voor ik beslis mijn eigen dames te helpen toch meer redenen moeten hebben (humeur, schijnzwangerschappen etc).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mintaka zal ook even haar zegje doen :bounce:

Als ik het opnieuw kon kiezen, dan zou ik het NIET MEER laten doen. Het sop is de kolen niet waard, vind ik... Als ik later nog voedsters in huis zou halen, dan worden ze niet gecastreerd!

(het rode om effe mijn woorden te beklemtonen :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, ik denk dat ik al genoeg weet.. ik doe het niet!

jouw (mintaka) verhaal greep mij ook teveel aan. Hun humeur is prima en van schijnzwangerschappen heb ik ook niet echt last. Ik denk dat het nu gewoon beter is om het zo te laten;)..

dus wat mij betreft mag hier een slotje op.. en nogmaals bedankt:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .