Ga naar inhoud

Voedster maakt een schreeuw geluidje


kelly121290

Aanbevolen berichten

Mijn voedster maakt een klein kort piepend achtig schreeuw geluidje als ik haar oppak. Eenmaal op de arm of tafel of waar dan ook is het goed. Wat wil dit geluidje zeggen? Heeft ze pijn, wil ze het niet? Vindt ze het niet fijn?

Ze is wel nog angstig en vrij bang. Maar ik mag alles met haar doen en ze springt en rent verder vrolijk in het hok de ren en de tuin met haar mannetje. Ik moet haar echt af en toe pakken om haar te borstelen ivm lange haren en wil haar toch graag aaien en knuffelen.

Ik hoor graag reacties en tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen vinden het niet fijn om opgepakt te worden, dat kun je beter niet doen, behalve als het echt niet anders kan. Ik heb ook een langharige voedster die het niet leuk vindt om aangeraakt te worden. Ik knip haar dus 1 keer in de 2 weken helemaal kort, dan kan ik haar de rest van de tijd lekker laten lopen.

Wat moet dat moet, dus vachtverzorging moet gebeuren, maar probeer haar niet tam te maken door oppakken en verplichte knuffelmomentjes, daar zal ze bang van worden en er zijn veel konijnen die daardoor ook gaan bijten. Beter laat je haar zo veel mogelijk met alle pootjes op de grond. Je kunt wel bij haar in de buurt gaan zitten, zachtjes tegen haar praten, haar wat lekkers uit je hand voeren, maar zorg dat ze uit zichzelf naar je toe komt en altijd bij je weg kan lopen. Dan leert ze wel dat je niet zo eng bent en zal ze steeds tammer worden. Maar oppakken gaat ze nooit leuk vinden en knuffelen waarschijnlijk ook niet. Af en toe een aai misschien wel, maar ook dat heeft tijd nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eens of een klickertraining helpt..

Dan beloon je ieder goed gedrag met bijv een zonnepitje of een Ć©Ć©nhaps-stukje-appel..

Dat belonen begint al bij iets heel kleins; als je konijntje rustig blijft zitten bijv of wanneer je het mag aaien..Meteen belonen !

Zo ga je dat uitbreiden..Het leuke hiervan is dat je konijntje doorkrijgt dat contact met jou, iets lekkers (dus leuks !) betekent.

Dat nodigt alleen maar uit om dat contact te zoeken !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle tips. Dat met de clicker ga ik eens proberen. Ik ben al blij dat het niks ernstigs is. Ja inderdaad schijnzwanger of de puberteit zou ik denk wel kunnen ze is nu vandaag 4 maanden oud (zei de fokster) maar ik weet het niet ze is wat groot uitgevallen. En heeft al volwassen haren en de nagels waren lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je dierenarts zegt toch dat ze ongeveer een jaar oud is? ik ga er vanuit dat je dierenarts het verschil wel kan zien tussen een 16 weken oude voedster en een voedster van een jaar. de clicker methode werkt wel goed maar wat misschien ook werkt is bij hun in de ren een boek gaan zitten lezen of gewoon stil zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen gillen als ze bang zijn.

Toen Ed net bij mij woonde was hij ook zo'n schreeuwertje, als jong konijn.

Nu hij ouder is (4 jaar) doet hij dit niet meer & is ook helemaal niet bang meer.

Wel vindt hij oppakken nog steeds niet prettig, maar dit is ook konijn eigen.

Jetje (van 17 mei 2013) is nog veel banger dan Ed toen.

Haar hoorde ik gister gillen toen ze de ren bij Ed & Elly in schoot.

Elly kwam op haar af, waardoor ze bang werd.

Vanaf begin augustus ben ik bezig om haar iets tammer te krijgen, maar dit wil maar niet lukken.

Sommige konijnen zijn & blijven angstiger van nature.

Met veel tijd & geduld kan je voedster tammer worden :)

Ik ken iemand die heeft er 3 jaar over gedaan, maar zij had haar konijn met 4 jaar uit een opvang gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow dan heb ik nog wel ff te gaan als ik dat zo hoor. Maar helaas is ze in het verleden bij die fokker niet goed verzorgd ze zat vol klitten zelfs onder haar achter pootjes, die ik er inmiddels gewoon uit heb geknipt en geschoren, de nagels waren veel te lang en ze is totaal geen mensen gewend, gewoon weg triest.

Ik ga en doe mijn uiterste best om haar de rest van haar leven een fijn en goed leven te geven. Ik wil het beste voor haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .