Ga naar inhoud

Plakkerige poep, vuile staart, eet geen hooi


mystique

Aanbevolen berichten

Coquille is zondag onder het mes gegaan, zijn achterpootje moest eraf.

Hij eet goed, is dapper en trekt al goed zijn plan.

Een probleem, hij heeft plakpoep. De helft van de keutels is normaal, maar wel wat kleiner, donkerder en plakkeriger dan goed zou zijn, de rest is echt plakpoep. Hij kan zich nog niet goed schoonmaken en krijgt medicijnen, dus ik begrijp het wel, maar ook: hij eet geen hooi. Hij krijgt meer biks dan anders, van 22 gram naar zo'n 30 à 40 gram, omdat hij nu eenmaal moét eten en ik blij ben met alles wat hij eet, en hij krijgt ook veel groenvoer, natte groenten de eerste dag omdat ik hem niet zag drinken, maar ben vandaag ook begonnen met drogere dingen, zoals zonnebloemblad, berk en harde grassen. Maar hij eet dus geen hooi.

Nu kan ik wel minderen met biks en terug naar de 20 gram gaan en minderen met groenvoer, maar wat als hij dan nog geen hooi eet? Hij moét eten, hij moet herstellen, ik kan hem niet zonder voer zetten. ('enkel hooi' staat voorlopig gelijk aan 'geen voer'.)

Wat denken jullie, de plakpoep erbij nemen en hem geven wat hij wil, of toch afbouwen om hem aan het hooi te krijgen? Wat is het belangrijkste, van de plakpoep af of hem goed aan het eten houden?

Mij stoort het niet hem schoon te maken, maar het blijven toch handelingen die een konijn niet zo fijn vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je de natte groenten niet weg laten en evt hooithee geven ipv water?

Ik heb toevallig afgelopen week probiotica van de tuinen gegeven, fijngestampt in een beetje knijpfruitje. Daar reageerde ze erg goed op. Daarbij geef ik nu thee van enchina ipv water.

Ik zie duidelijk vooruitgang.

Veel sterkte met de zieke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oorzaak lijkt toch wel bij het groenvoer te liggen...Althans, dat lijkt meest voor de hand liggend...

Ook kan het komen van de medicijnen die hij krijgt...

Zou toch wat minder scheutig zijn met natte groenten, kijken of dat al voldoende helpt..

Beterschap !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnx voor de reacties. :)

Hooithee is voorlopig geen optie, ik durf het nog niet aan een drinkbakje neer te zetten, als hij er in springt ... de wonde moet droog blijven. Is wel een optie voor later, net als de echinacea-thee.

Sinds dinsdag minder natte groenten gegeven, een beetje tegen m'n zin, wel nog droog groenvoer en 's nachts hoorde ik hem dan toch hooi knabbelen. Gisteren geen enkele natte keutel meer gevonden en geen BDK. Schone staart. Hij krijgt sinds gisteren ook minder biks. Ook vandaag zien de keutels er goed uit. Sommige zijn prima, anderen nog wat klein en kleverig, maar soit, dat is niet zo erg. Vanmorgen was zijn hooibal leeg, heeft wel drie dagen geduurd, maar misschien heeft hij nu wel de smaak te pakken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor de hooithee een vogeldrinkbakje gekocht. Een drinkbakje op de grond is in notime leeggestampt. En een drinkflesje met balletje raakt verstopt door de restjes hooi die nog in de thee zitten.

Een vogeldrinkbakje moet je wel lekker groot kopen, zodat ze er goed bij kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .