Ga naar inhoud

sonja bakker voor konijn


lena

Aanbevolen berichten

Nou niet echt sonja bakker, maar mijn konijnen zijn allebij een halve kilo te zwaar. Je ziet het er niet aan af. maar volgens de da mochten ze minimaal een halve kilo kwijt.

Menu wat ze nu krijgen is 2 eetlepels bruine biks, onbeperkt hooi en wat groenvoer.

Wie heeft tips en wat kan ik het beste wel geven.

Ik weet dat zoet fruit en wortels niet zo goed zijn ivm het suikergehalte. Brood geef ik ook heel matig ivm de koolhydraten. Maar ze krijgen nu wel erg weinig voor mijn gevoel. Konijnen snoep en die andere onzin krijgen ze niet.

Ik probeer ze meer beweging te geven maar zodra ze eruit zijn en even hebben geravot liggen ze de hele dag onder de tafel te luieren en elkaar te wassen.

Het zijn middenslag konijntjes die volgens de da tussen de 1,5 en 2 kilo mogen wegen.

Tinky weegt nu 2,8 en pluis 2 :bunny::bunny:

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je foto's kben wel eens benieuwd

op zich het dieet wat je nu doet , dus weinig bix, veel hooi en groente is goed dacht ik zo, en het lijkt me stug als ze niet een plakje wortel of een klein stukje fruit mogen per dag

misschien kan je wat speelgoed geven waar ze mee in de weer gaan, of wat dozen en wat ook helpt mijn nijnen zijn bv het actiefst in de schemer, en s'morgens vroeg, dus dan rennen ze ook echt en binky's maken etc, terwijl als ik ze s'middag eruit laat, liggen ze de hele tijd te luieren..samen tegen elkaar aan, te slapen , beetje wassen , slokje drinken en luieren maar..(is wel superschattig om te zien)

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij hoeft een konijn helemaal geen bix te eten, alleen genoeg hooi! En idd 's morgens en 's avonds in de schemer laten rennen en spelen, Saar vin het erg leuk om bix bijvoorbeeld uit een luciferdoosje te halen (als je ze bix geeft laat ze ervoor werken!) ook andere doosjes of verstopplekjes doen het goed, zo moet ze zoeken (en dus ook bewegen) suc6!

Link naar reactie
Delen op andere sites

in hooi zitten niet genoeg voedingsstoffen, je kunt wel een tijdje als het echt noodzakelijk is je konijn laten afvallen door "flushing" dus een dieet van hooi en water. Maar dat is nogal rigoreus, dat is net zo iets als een mens op water en brood zetten om hem te laten afvallen ;)

Wat je nu geeft, afgemeten biks, onbeperkt hooi en dan de gezonde groentes moet in principe goed zijn. Ze lekker actief houden helpt ook, wees creatief met nieuwe dingen die ze moeten onderzoeken, laat ze een beetje werken voor hun eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi water en verse groentes voor zo ver ik weet :)

Als je alleen maar hooi geeft is het niet echt een gevarieerde voeding, tenzij je natuurlijk verschillende hooisoorten geeft met verschillende grassen en kruiden er in. Ik denk dat met alleen gewoon weidehooi je konijn toch wel wat te kort zal komen op den duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen Nena moest afvallen, moest ik haar ook trainen, laten lopen dus. Ik deed dat gewoon door met een klein stukje groenvoer steeds naar de andere kant van de keuken te gaan, haar daar even te laten knabbelen en weer naar de andere kant te gaan. Minder biks en minder groen met suiker zijn natuurlijk belangrijk, maar de psy zei me toen dat spieropbouw even belangrijk was. Eens ze een beetje gewicht kwijt zijn, gaan ze trouwens uit zichzelf weer meer rennen en binkies maken en dan gaat het plotseling heel snel.

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

van de da moets ik het biks halveren en dan kom ik op twee eetlepels per dag uit en dat is 60 gram. dus eigenlijk moet er nog wat af. maar het is echt al heel weinig wat ze krijgen. maar in het verleden gaf ik dus veel te veel.

ik geef ze nu ook vaak het biks in de voedingbal zodat ze eerst moeten lopen en dan kunnen eten. maar zo is het wel lastig controleren of ze wel even veel krijgen.

het probleem is ook dat ik laminaat heb, dus echt lekker hard rennen in huis is moeilijk. er ligt wel vloerbedekking maar alleen onder de tafel.

maar ik vind het wel heel erg zielig. ze lijken wel uitgehongerd. maar ik weet dat het beter is als ze afvallen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er niet uit, ik weet het...maar onze woonkamer ligt nu gewoon vol met goedkope ikea-tapijten. Het is gewoon gieren van het lachen als konijnen ongestoord kunnen rennen en springen in huis... Hoe meer plaats ze hebben, hoe harder ze rennen.

Vraag anders gewoon eens na bij vrienden of familie of die geen oud tapijt meer liggen hebben. Al is het maar voor een maand, die beweging is echt belangrijk voor ze. Zonder die tapijten in huis doen de onze ook veel minder gek, maar die dosis humor in huis is volgens mij ook goed voor onze (mentale) gezondheid, lachen dat we doen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo lees, vinden het ze het vooral leuk om te scheuren! Als je ze een kartonnen doos geeft en daar een paar kleine gaatjes in maakt, kunnen ze daar ook flink wat energie in kwijt door het helemaal te slopen. Mijn nijnen vonden dat ook helemaal geweldig en toen er eenmaal grote gaten in zaten werd het onderdeel van het renparcours! :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha, tja... ik ben dus niet de persoon om daar commentaar op te geven :$

De voerbal is trouwens wel een goed idee, daar even mee verder gaan dan :)

Wat je ook kan doen is gewoon met ze spelen. Moeilijk uit de leggen, maar doe zelf gek... Vooral Merlot hier is daar kampioen in, als je op een bepaalde manier over zijn bol aait en een beetje gek praat (wij zeggen altijd zot konijn) dan begint hij binkies te maken. Hij springt dan elke keer weer op en af de zetel voor zo'n gekke aai en maakt dan een rondje door de woonkamer en komt weer terug. Clicquot kan zich dan weer net zoals een kat eindeloos bezoghouden met een koordje achterna te jagen wat ik aan een stokje heb. Af en toe krijgt ze het te pakken en gaat er dan aan trekken. Weet niet of die van jou zoiets doen? Zo'n pluim op een stokje voor katten kan ook wat zijn, je gaat daarmee boven hun oren, dan gaan ze daar mee schudden en binkies maken. Wel opletten dat het spelen blijft en ze zich niet boosmaken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet echte speel konijnen. ze zijn vooral op elkaar gericht. ik heb altijd een doos in de kamer en een knaagstok. de doos trekken ze soms helemaal los maar dan kijken ze er ook een hele tijd niet naar om. ze zijn heel snel verveeld en erg lui.

helaas heb ik geen tuin want in de vakantie gaan ze naar moeder de tuin in en dan zijn ze wel heel erg actief. ik laaat ze maar vaak onder toezicht op de gang huppen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .