Ga naar inhoud

De eeuwige blaasproblemen van Lizzie.


Miesaas

Aanbevolen berichten

Is het mogelijk dat een konijn last heeft van chronische blaasproblemen?

Ik heb nu alle medische hulp die er is wel gehad, maar Lizzie blijft rommelen met haar blaas.

Er zijn foto's genomen, kweekjes gemaakt, 3 keer een behandeling met verschillende antibiotica's, 2 keer een panacur behandeling tegen EC...

De antibiotica werkt wel maar dan tijdelijk, na een paar weken is het weer terug, en er is niets te zien op de foto's.

Maar wederom plast ze opnieuw zichzelf eronder.

Verder is ze precies zoals ze altijd is en heeft ze voor zover ik merk verder nergens last van.

Ze eet goed, drinkt goed en is erg vrolijk en levendig.

Ik weet nu echt niet meer wat ik ermee aan moet,

wat kan ik verder nog doen? Iemand enig idee?

Ik ga haar van het weekend maar even wassen

want ze is weer erg vies aan de onderkant

en ze stinkt een beetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens heb ik ook het idee dat ze wat last heeft van haar achterpoten.

Ze loopt er wel gewoon op maar als ze stil zit dan lijkt het alsof ze niet weet hoe ze moet zitten omdat ze last heeft van haar pootjes.

Ik denk dat dit mede door de urinebrand komt en het geiriteerd is, want ze zit erg graag op een lekker zacht dekentje en dan lijkt het alsof ze er geen last van heeft.

Ze heeft geen wondjes of bloed bij haar pootjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een vervelende situatie zo zeg. Ik heb er zelf geen ervaring mee en kan je ook geen tips geven, maar hopelijk heeft iemand hier wel een idee.

Het enige wat ik kan bedenken is een second opinion, maar of dat nou wat uithaalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook eentje met chronisch blaasproblemen. Bella laat regelmatig druppeltjes urine achter. Als ze medicatie krijgt gaat het beter, maar als ik daarmee stop begint het gewoon opnieuw. Daarom heb ik met de DA afgesproken om haar enkel medicijnen te geven wanneer ze bloed verliest.

Als je twijfelt kan je inderdaad voor een second opinion gaan. Ik heb dat met Bella nog niet gedaan omdat er buiten het urineverlies niets aan haar te merken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt nog vragen aan de dierenarts of het misschien het begin is van een blaassteen? Heeft mijn konijntje ook gehad, ze liet opeens alles lopen, ik weet het anders ook niet... Je kunt haar ook via de droge-bad-methode wassen. Je keert je konijntje op de rug op je schoot, en je strooit dan maĆÆzena poeder op de vieze plek, je moet het er goed inwrijven, en daarna ook goed uithalen. Het klinkt heel vreemd maar het werkt bij mij beter als met water en zeep. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt nog vragen aan de dierenarts of het misschien het begin is van een blaassteen? Heeft mijn konijntje ook gehad, ze liet opeens alles lopen, ik weet het anders ook niet... Je kunt haar ook via de droge-bad-methode wassen. Je keert je konijntje op de rug op je schoot, en je strooit dan maĆÆzena poeder op de vieze plek, je moet het er goed inwrijven, en daarna ook goed uithalen. Het klinkt heel vreemd maar het werkt bij mij beter als met water en zeep. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Ik heb een tijdje geleden een foto laten maken en daar was niets op te zien, maar wie weet.

Ik weet niet hoe snel zo'n blaassteen kan 'groeien'. Ik heb haar de afgelopen tijd natuurlijk wel meer gevoerd,

omdat ze erg mager was en ook vaak als beloning na het wassen.

Het droge bad methode heb ik al wel vaker van gehoord, Lizzie is alleen heel moeilijk op haar rug te krijgen.

Laat staan dat ze blijft liggen. XD Ik ga maandag naar de dierenarts, dan word er opnieuw een foto gemaakt.

(en indien nodig ook meteen geopereerd.) Als er wederom niks te zien is dan gaat de DA andere onderzoeken doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk zo dat EC bijv. altijd blijft en dat je het soms niet geheel weg krijgt. Restsypmtomen noemen we het wel en dat kan steeds erger worden.

Icm de achterpootjes het mager worden zou het best kunnen dat dit het restsymptoom is. Niet dat het hoeft, maar zou een optie zijn.

Zelf hebben we zo'n voedster in de opvang Bimba, zij krijgt met regelmaat weer urinebrand. Ze is dan ook compleet kaal geschoren van onder/achter zodat de urine niet blijft plakken. Verder wordt ze als ze er last van krijgt ingesmeerd met zelf (ik kan navragen welke precies) en krijgt ze op dit moment een natuurlijk middel om incontinentie te verbeteren oftewel de spier in de blaas te helpen. Ik weet alleen even niet hoe dit heet, ze zit in pleeggezin en daar blijft ze ook wonen. Als je wil kan ik het e.a. vragen voor je en wellicht dat je haar dan zelf kan bellen.

Een blaassteen kan misschien eerst niet op de foto te zien zijn ivm grote en later wel? Ik gok maar wat, nog geen konijn met blaasstenen gehad hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat ik me zorgen maak om niets, maar steeds als ik boven kom tref ik Lizzie aan op een plek waar ze normaal nooit zit,

namelijk onder het wilgenbruggetje. Is dit een teken dat ze zich niet lekker voelt of heeft ze gewoon een fijn nieuw plekje gevonden?

Ze eet nog wel goed, en is nog steeds gek op eten.

Eigenlijk is er niets veranderd, behalve haar zitplekje.

Is dit raar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit ze gewoon lekker relaxt en zit ze een beetje om haar heen te kijken? Of lijkt het net een slap beestje zonder puf en reageert ze nergens op? Als het het 2e geval is zou ik me wel een beetje zorgen maken... Konijntjes laten meestal niet merken dat ze ziek zijn, als dat nu dus wel het geval is, is de kans groot dat er wel iets aan de hand is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat het van chibi is?

Ja, ik zag dat hij plaste.

Lizzie heeft last van beide pootjes zie ik zojuist.

Ik heb de onderkant net even bekeken en gevoeld en het ziet er heel vies en haast vervilt uit.

Het grootste gedeelte is ook helemaal verhard, het lijkt wel alsof ze eelt heeft.

Ik ben bang dat dit een gevolg is van de urinebrand die doorloopt naar de pootjes.

Ik heb in een groot deel van de ren zachte dekens gelegd, dat vind ze erg prettig om op te lopen.

Lopen doet ze namelijk prima, ze loopt niet zozeer raar of moeilijk, alleen tijdens het stil zitten is er een probleem.

Ze zet haar pootje voorzichtig neer, en tilt hem dan weer heel snel op.

Een beetje alsof ze even wilt voelen of het wil, en zich dan toch bedenkt dat het zeer doet en haar pootje weer optrekt.

Bah, die afspraak op maandag lijkt opeens zo ver weg.

Ik heb ook geen pijnstillers in huis die ik haar eventueel zou kunnen geven, alleen aspirines.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou alles onder en binnenpoten kaal laten scheren, dat is voor haar veel fijner dan kan je de huid vet houden.

Heeft ze geen last van de onderkant van de pootjes ?

Ja ze heeft juist last van de onderkant. Met 'onderkant bekeken' bedoelde ik eigenlijk de onderkant van haar pootjes.

Verder heeft ze uiteraard ook nog steeds last van urinebrand rond haar achterste.

Ik heb een deel van de vieze haren rondom haar kontje en buik weg weten te knippen, scheren dat durf ik echt niet aan.

Ik denk dat ik maandag aan de DA ga vragen of hij dat wil doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je cranberry's geven? Geen idee of dat mag hoor, ik weet alleen dat dat voor mensen wel eens gebruikt word ivm blaasontstekingen en dergelijke. Er zijn vast ook wel kruiden die erom bekend staan een positief effect te hebben op de blaas. Als ondersteuning van de klassieke dierengeneeskunde is dit misschien wel een succesverhaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel inderdaad ook laten scheren door een dierenarts of trimster :)

Heeft ze dan geen sore hocks door de irritatie?

Ze heeft geen rode plekken, wondjes of bloed bij haar pootjes. Maar ze heeft er overduidelijk wel last van.

Beginnende sore hocks misschien...dat zal ik

maandag ook aan de da laten zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .