Ga naar inhoud

bange konijnen, wat te doen


snoeipoeier

Aanbevolen berichten

beste forummers,

wij hebben 4 konijnen die buiten zitten, allemaal zijn ze bijna een jaar oud. Ze zitten per 2 in een riant hok van 6 bij 2m en 2m hoog met alles wat hun hartje begeert (voeding, slaaphok, hindernissen, zand en speeltjes). Met 2 gaat het supergoed maar het andere stelletje is wat uitdagender.

deze twee zijn nogal bangig en snel van slag. We moeten ze nu met warm weer in een binnenhok zien te krijgen om ze vervolgens naar binnen te dragen maar dit lukt bijna nooit en we willen ze ook niet oppakken vanwege grote hoeveelheid stress voor hun. Eentje kreeg er een snotneusje van en was van slag. Heeft er iemand tips?

verdere uitdagingen zijn dat de ochtendpoep niet vaak gegeten word en dat we 1 van de 2 vaker moeten schoonmaken vanwege plakpoep. we hebben ontlasting al laten testen maar niks mis mee. kunnen we dit op eoa manier stimuleren of voorkomen?

Hulp is welkom zodat de zorgen minder worden :) alvast bedankt!

(ps, konijnen zijn verder gezond, gecastreerd en ingeent)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De poep niet eten houd bijna altijd in dat ze teveel voer krijgen en daardoor iet of minder de behoefte hebben deze poep op te eten en dat terwijl die juist heel belangrijk voor ze is.

Het bange is lastiger een tweedrie op te lossen.

Als de ren zo groot is zou ik vaak in de ren zijn. Eventueel boeklezen, met de laptiop etc. Of eventueel een zitje in de ren zetten waar je vaak zit emt eten, koffie drinken etc. Zodoende kunnen ze meer en meer wennen aan je aanwezigheid. Geef ze zo nu en dan wat lekkers en tijdens dat je dat geeft probeer je ze voorzichtig over te aaien of achter de oortjes te kriebelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De poep niet eten houd bijna altijd in dat ze teveel voer krijgen en daardoor iet of minder de behoefte hebben deze poep op te eten en dat terwijl die juist heel belangrijk voor ze is.

Het bange is lastiger een tweedrie op te lossen.

Als de ren zo groot is zou ik vaak in de ren zijn. Eventueel boeklezen, met de laptiop etc. Of eventueel een zitje in de ren zetten waar je vaak zit emt eten, koffie drinken etc. Zodoende kunnen ze meer en meer wennen aan je aanwezigheid. Geef ze zo nu en dan wat lekkers en tijdens dat je dat geeft probeer je ze voorzichtig over te aaien of achter de oortjes te kriebelen.

dank je, we wegen het voer zodat ze niet teveel krijgen al gaat dat nog niet altijd goed. Mijn vriendin geeft ze ongelooflijk veel liefde en tijd dus dat zal goed zitten. De dierenarts zegt over Jan dat ie ontzettend gestresst kan zijn, het is gewoon een bang beestje ten opzichte van de anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom moeten ze naar binnen met warm weer? Als je zorgt voor schaduw en voldoende water kunnen ze gewoon buiten blijven. Ze niet oppakken zal echt al een hoop schelen in het tam worden.

ze hebben schaduw en voldoende vers water en worden (bijna) nooit opgepakt. Maar als het buiten 30 graden is lijkt het me niet verantwoord om ze buiten te laten zitten, ze hebben zichtbaar moeite met deze warmte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen blijven ook gewoon buiten met deze warmte, ik zorg voor schaduw en voldoende water. Ze doen het wat rustig aan, kruipen in de schaduw onder hun hokjes en komen later in de middag weer in actie. Ik zit ook vaak even bij ze maar til ze ook nooit op, dat weten ze en zodra ik de ren binnen kom komen ze er direct aan. Ik kan ze aaien enz, voelen zich helemaal vertrouwd bij me. Dus ik denk ook gewoon rustig gaan zitten en alle actie van hun laten komen.

Succes,

Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan onze voedster ook niet oppakken omdat ze zo hevig spartelt. Ik gebruik hiervoor een transportbakje voor katten. Ze springt hier zelf in en dan kan ik ze naar binnen en buiten dragen zonder stress. De ram kan ik wel oppakken, maar vaak springt hij ook vaak in het transportbakje met Ruby.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn nog nooit naar binnen geweest, hoe warm of koud het ook was.

Al gaan ze niet tegen een ijsfles aanliggen, dan nog straalt het kou af. En als ze er niet bij gaan liggen, betekend dat dus dat ze het nog wel volhouden. Als ze het echt te warm hebben, gaan ze er vast bij liggen.

Ook al haal je ze 's ochtend al naar binnen, dat geeft toch stress en het is gewoon niet hun eigen plekje. Maar wel super dat je daaraan denkt, sommige mensen laten hun konijn gewoon in de zon zitten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker buiten laten, je moet oppassen met de warmte maar het is de stress van het oppakken en in een onbekende ruimte moeten zitten niet waard. Op dit forum kun je veel tips vinden over wat je kan doen om de hitte wat draaglijker te maken.

Over die keutels: Wellicht kun je ander voer proberen, betere samenstelling van de brokken misschien, en om te voorkomen dat je steeds moet afwegen 1 keer de juiste hoeveelheid afwegen en tussen je servies iets zoeken waar precies die afgemeten hoeveelheid in past. Dan hoef je niet steeds te wegen.

Ik zou toch anders ook gewoon proberen minder te geven, de richtlijn is 20-25 gram per kilo lichaamsgewicht maar sommige konijnen doen het beter op 12 gram, anderen op 15 etc. en dit hangt ook van de samenstelling van de brok af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de warmte zou je evt ok een Icepod aan kunnen schaffen. Dat is een soort "kruik" speciaal voor konijnen. Misschien dat ze daar wel lekker op willen liggen. ;) Mijn konijnen laat ik ook gewoon buiten. Ze hebben een parasol, 2 nachthokken en zand. En met extreem weer leg ik koude flessen neer. Heb ook wel eens de vloer van de ren natgemaakt. Maar dan maar een gedeelte en niet alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yup lekker buiten laten. In het wild vallen konijnen ook niet allemaal dood neer als het boven de 24 graden is. Ik heb de mijne op een balkon op het zuiden en daar hebben ze gewoon de hele zomer gezeten. Op de heetste dagen heb ik de grond natgemaakt, grote doeken opgehangen voor extra schaduw en het zand in de graafbak modderig gemaakt. Ze lagen gewoon lang uit te slapen overdag en waren 'savonds lekker actief. Totaal geen probleem. In het begin had ik nog een ventilator aangezet voor ze maar dat vonden ze duidelijk irritant want ze gingen precies buiten bereik van het ding zitten.

Waar blijkt verder precies uit dat ze bang zijn? Als ze niet houden van aanraken of knuffelen dat is dat eigenlijk geen heel bizar gedrag, konijnen zijn geen knuffeldieren en als ze gewoon lekker hun gangetje kunnen gaan zou ik zeker niet met ze gaan sjouwen of dwingen tot contact. Als je gewoon zorgt dat je op vaste tijden voert en dan een herkenbaar geluid maakt (iets roepen, fluiten of rammelen met hetzelfde bakje) dan gaan ze dat geluid associeren met 'lekker!'. Met een beetje geduld eten ze na een tijdje ook wel uit de hand.

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .