Ga naar inhoud

Moet ik mijn konijn laten inenten?


Coversyl

Aanbevolen berichten

Mijn konijn is nog geen jaar oud en hij is (nog) niet beschermd tegen konijnenziekten. Ik heb geen andere konijnen en ik ga ook nooit naar shows met hem. Moet ik hem toch laten inenten? Mijn vorige konijn is 7 jaar geworden en die heb ik nooit laten inenten. Is het nodig om mijn konijn te laten inenten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht overbodig gezien de vorige reacties, maarre....JA!

Ik hoorde bij de dierenarts dat het ook weer enorm heerst en je moet je hok helemaal dicht maken met gaas wil je het voorkomen, nou dat is ook geen doen hoor!

Ik moet er gewoon niet aan denken dat er iets met mijn meiden gebeurd omdat ik het niet gedaan zou hebben.........Ik laat mijn kids en katten ook overal voor inenten.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enting werkt:

VHS : 6 maanden

Myx: 4 maanden

Vroeger werd gemakkelijkshalve 2 keer per jaar geënt. Nu de winters bij ons warmer worden en de muggen langer overleven is 3 keer enten per jaar zeker aangewezen bij mensen die in gebieden met myx wonen, buitenkonijnen hebben en wilde konijnen in de buurt. Als je binnen konijnen hebt, kan je je volgens mij iets soepelder opstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb mijn nijn vorige maand voor de 2x laten inenten. toen ik haar kocht was ze al ingeent,dus doe ik het ook verder. woon op dit moment ook in een bos rijke omgeving , en gaan vaak wandelen met de honden, je weet nooit kunt altijd op een besmette keutel trappen en het mee naar huis nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

rare tijd als je 2x per jaar laat enten, om de enting in de winter te laten zetten!

Een enting werkt maar 4 maanden, voorjaar-zomer-najaar is de tijd dat de meeste muggen er zijn. Meestal laat je de 1e enting begin maart zetten, de 2e in augustus. Op die manier is je konijn vanaf maart tot en met november beschermd tegen de muggen, de tijd dat er ook de meeste kans is om myxomatose te krijgen.

Als je 3x per jaar ent heb je het hele jaar overlapt, dan ent je in november de 3e keer, en dan is je konijn dus het hele jaar beschermd. In risicogebieden is dat wel aan te raden, vooral ook omdat het niet hard genoeg vriest de laatste jaren en myxomatose dus ook gewoon nog in de winter voorkomt (de muggen zijn niet doodgegaan dan!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .