Ga naar inhoud

Ervaringen compact gras?


RMS

Aanbevolen berichten

Sinds een weekje heb ik een schat van konijnenlogeetje erbij. Tukkie is 3 maandjes en een heerlijk ventje dat mijn huis onveilig maakt.

Nu eet hij hooi natuurlijk, maar hij heeft ook compact gras meegekregen. Ik vind het zelf heel lekker ruiken, dus ik dacht eens kijken wat mijn kieskeurige hooitrio ermee doet. Ze werden helemaal wild! Dat heb ik ze bij hooi nou nog nooit zien doen. Ik heb al gezien dat het veeeeel voordeliger is dan al het kruidenhooi dat ik steeds koop.

Mijn vraag is of iemand ervaringen heeft met compact gras en of je dat als hooi ook onbeperkt kunt voeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook gedroogd gras, alleen zijn het korte stukjes, wat zachter van structuur en het ruikt wel lekker fris. Volgens mij is het verschil dat hooi op het land gedroogd wordt en compact gras in de fabriek, maar dat weet ik niet zeker. Ook zou het iets meer eiwitten bevatten?

Graag hoor ik van mensen die hier wat meer van weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een maand?? Wat voor mini konijn heb jij dan? Is dat het enige hooi dat je geeft? Dat is echt heel weinig hoor! Een konijn hoort zijn eigen formaat in hooi per dag te eten. Met een zak van 500 gram doe ik 1 dag verdeeld over 5 konijnen, en dan krijgen ze er nog " gewoon " hooi bij ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een maand?? Wat voor mini konijn heb jij dan? Is dat het enige hooi dat je geeft? Dat is echt heel weinig hoor! Een konijn hoort zijn eigen formaat in hooi per dag te eten. Met een zak van 500 gram doe ik 1 dag verdeeld over 5 konijnen, en dan krijgen ze er nog " gewoon " hooi bij ook.

Ik dacht hetzelfde, want bij mij vliegt het kruidenhooi hier er door heen. Daarom zou compact gras voor mij veel voordeliger zijn, alleen wil ik natuurlijk zeker weten dat het goed is voor ze!

Ik hoop dat er nog wat meer mensen reageren die het al wat langer geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een maand?? Wat voor mini konijn heb jij dan? Is dat het enige hooi dat je geeft? Dat is echt heel weinig hoor! Een konijn hoort zijn eigen formaat in hooi per dag te eten. Met een zak van 500 gram doe ik 1 dag verdeeld over 5 konijnen, en dan krijgen ze er nog " gewoon " hooi bij ook.

Toen mijn konijnen begin dit jaar bij ons kwamen wonen aten ze helemaal geen hooi... dus ik ben al blij dat ze het nu wel eten al zou het wel meer mogen. "gewoon" hooi kijken ze helemaal niet naar om dus daarom krijgen ze alleen kruidenhooi. En als het iets te lang ligt (halve dag) dan kijken ze er helemaal niet naar om (stelletje verwende nesten) dus krijgen ze hier minimaal 4x op een dag een verse pluk hooi

Ze krijgen niet teveel biks, 75 gram per dag voor 2 konijnen van 1.5kg.

Ze krijgen ook niet heel veel groente alleen smorgens als ontbijt een stukje wortel en een kwart witlof of stukje broccoli per konijn.

Maar gelukkig doen ze het verder prima, ze zijn levendig, nooit ziek, altijd mooie keutels dus maak ik me er maar niet druk om, kan toch moeilijk het hooi in hun bek gaan stoppen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen eigenlijk hun leven lang al compact gras, mijn konijnen zijn eigenlijk echte drama Queens wat betreft het eten van hooi. Ik had alle merken en soorten al geprobeerd maar ze lieten het of compleet liggen of keken er na een paar dagen niet meer naar. Iemand in mijn omgeving heeft mij toen gewezen op compact gras. Ik was erg sceptisch moet ik erg zeggen, had mijn moed al verloren. Dacht dat ze dit ook wel niet zouden eten. Uiteindelijk heb ik toch maar een baaltje bestelt en ze vallen er op aan, ik wist niet wat ik zag. iets wat ze nu (ruim een jaar later nog doen).

Mijn konijnen zijn lichamelijk helemaal in topconditie, ook geen problemen met de ontlasting.

Ik en zeker mijn konijnen zouden niets anders meer willen.

Dus ik zou het erg op prijs stellen als compact gras ook hier verkrijgbaar zou zijn!!:he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even de voedingswaarden gevonden. De analyse gaat uit van 1 kilo.

Voedingswaarden

Ruw eiwit 11.80 %

Ruw vet 2.20 %

Ruwe celstof 31.00 %

Ruw AS 10.20 %

Suikers 8.00 %

Suikers & zetmeel 12.00 %

EWPa 0.56 %

VEP 533.00 %

VREp 62.00 g

DS 90.00 %

Vitaminen

Vitamine E 20.00 mg

Biotine (Vit.H) 0.20 mg

Vitamine D3 910.00 I.E.

--------------------------------------------------------------------------------

Mineralen

Calcium 6.00 g

Fosfor 3.00 g

Magnesium 2.00 g

Natrium 0.80 g

Kalium 32.00 g

--------------------------------------------------------------------------------

Sporenelementen

IJzer 270.00 mg

Koper 5.00 mg

Mangaan 26.00 mg

Zink 24.00 mg

Selenium

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je wel voor de info!! Ik denk dat ik ook dan maar een baal haal om te proberen, is 11 euro zag ik bij Ranzijn. Ik koop mij namelijk echt scheel aan kruidenhooi omdat ze gewoon hooi bijna niet willen. Ik heb een paar boeren bij mij in de buurt van Amstelveen aangeschreven met de vraag of ik hooi kan kopen maar niemand doet dat hier, heel vreemd. Of ik heb de juiste boer nog niet gevonden: Konijn zoekt boer dus :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nog nooit van gehoord!

Maar ik ga het zeker eens proberen, is dat gewoon op de konijn/knaagdier afdeling in de dierenwinkel te vinden of moet ik ergens anders zoeken?

Je kunt het bij Ranzijn halen. Als er geen vestiging bij je in de buurt zit kun je het ook via de webwinkel laten bezorgen. Boven de 15 euro zijn er geen verzendkosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn toch wel positieve berichten! Van het weekend ga ik toch naar Ranzijn. Neem dan gelijk een baaltje mee en dan kijken of mijn konijnen het blijvend lekker vinden of dat het een eenmalige actie van mijn kieskeurige schatten was...

Dat compacte verpakt vind ik overigens wel erg handig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkijk je alleen niet op het gewicht ervan.

Het lijkt klein en licht, maar het is echt een baal van 20 kg.

Ik ben erachter dat ik vanmiddag me arm verrekt heb met het naar boven sjouwen van die baal :P

Oeps, rustig aan!

Ik ben gewaarschuwd:he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .