Ga naar inhoud

Urinebrand door teveel biks?


Leeuwtje1979

Aanbevolen berichten

Momenteel zijn Elias en Georgette samen in de opvang.

Gerorgette wordt gesteriliseerd en ik heb ervoor gekozen om ze samen te laten in de opvang.

Elias had een tijdje geleden last van plattere stoelgang.

Aan z'n achterpoten was hij redelijk vuil.Dit had ik kunnen afwassen,wel van op afstand (makkelijk stress).

Toen het meisje van de opvang hen gisteren even snel checkte zei ze meteen bij Elias :"Dit is niet goed".

Urinebrand....

Ik was heel erg geschrokken en voelde me zwaar schuldig.

Gelukkig is de huid niet ingebrand,moet nog zeer recent zijn.

Ze vroeg hoeveel biks ik gaf.Ik geef Science Selective.

60 gram per dag voor hen samen.

Het zijn echte veelvraten.

Nu mag ik voor hen samen 30 gram meer geven,onbeperkt hooi en groenten (kregen ze beide al onbeperkt).

Nu zegt ze dat de urinebrand waarschijnlijk komt door teveel biks.

Ik heb dit inderdaad ook al gevonden op google.

Blaasproblemen zijn minder aannemelijk omdat hij nog jong is (6 maand).

En EC ook niet.

Ik hoop nu maar dat de oorzaak snel wordt gevonden,ik voel me erg schuldig.

Vanaf volgende week (als ze terug zijn) worden ze wekelijks gecontroleerd.Of ik nu overkrabt,overbeten wordt of wat dan ook.Het moet gewoon!

Verder zijn ze natuurlijk kerngezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het zeker te weten zou je een echo kunnen laten maken, daarop kunnen ze zien of het blaasgruis of blaasstenen zijn. Stel de blaas is schoon, ligt het niet aan een teveel biks.

Ik zou zelf toch ook voor EC gaan behandelen, het kan geen kwaad en stel dat is de oorzaak, dan is het hoe eerder behandelen hoe beter. Behandel dan wel beide konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zullen bij de dierenarts beide worden nagekeken door een dierenarts (waar de opvang mee samenwerkt).Ik zal het nog eens mailen dat er naar EC moet gekeken worden.

Geen EC omdat er verder geen symptomen zijn,enkel de urinebrand dus.

Dat het geen blaasproblemen zijn,was een eerste veronderstelling van haar.De dierenarts zal dit nader onderzoeken.

Z'n tandjes zijn momenteel een twijfelgeval,nog geen olifantstanden,maar ze zei van zeker op te volgen.

Hooi/stro/takken/groenten krijgen ze voldoende aangeboden maar dit is niet altijd een garantie als er erfelijkheid in het spel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn Ec'er is urinebrand het eerste symptoom, de rest vertoont zich later pas. Als ik meteen, als er urinebrand is, reageer en behandel, ben ik er op tijd bij. Elke ziekte kent een verloop, je krijgt nooit van de ene op de andere dag alle symptomen. Voor blaasproblemen/zand vind ik hem ook nog jong, zeker gezien de voeding die hij krijgt. Kan ook blaasontsteking zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Puk was het ook alleen urinebrand het symptoom. Hij is al 3 jaar daarom dacht ik bij hem eerst aan gruis tegen gevolge van slechte voeding voor hij in de opvang kwam, maar na de echo bleek de blaas dus schoon en een ontsteking was het ook niet. Dus EC was eigenlijk nog de enige optie. Ik ben gaan behandelen en het lijkt nu over. Het kan dus echt wel dat dat het enige symptoom is!

Laat hem iig ook testen op een blaasontsteking, dat kan het ook nog zijn, bedenk ik me nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat het EC niet is want Georgette is zeer,zeer moeilijk te hanteren.Puberteit ;) Voor medicatie kan dat een probleem zijn.

Elias laat alles toe,geen probleem.

Ik heb alleszins de toestemming gegeven dat ze ze beide laat testen op EC en hem op eventuele blaasproblemen.

Het is lastig nu ze in de opvang zitten,maar misschien beter zo,want bij haar zijn ze in goede handen natuurlijk.

Hier staat trouwens dat het wél door teveel biks kan komen: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/urinebrand%20voer.html

Duimen dus.....

aangepast door Leeuwtje1979
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja je kunt hopen wat je wilt maar als ze het heeft heeft ze het helaas. En voor medicijnen geven bestaan trucjes :)!

Enne die link, daar heb je ook gelijk in (niemand zei hier van niet), maar dan moet je even verder lezen dan alleen de titel. Een teveel aan konijnenvoer zorgt er voor dat ze teveel calcium binnen krijgen en dit calcium veroorzaakt gruis of stenen en die veroorzaken de urinebrand. Wat ik al zei, gruis en stenen zijn in de blaas prima te zien met een echo. Daarom is het best verstandig om dit te laten doen, zodat je dat wel of niet kan uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .