Ga naar inhoud

Castratie voor 6 maand voedster


knufmw

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

nu lees ik verhalen over voedsters als je die laat steriliseren/castereren en dit voor 6-8 maanden doet

dat je alleen de eierstokken hoeft te verwijderen i.v.m kanker. Omdat de eierstokken ervoor zorgen dat

de baarkmoeder tumoren krijgen. Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd waar je die verhalen hebt gelezen, heb er zelf nog nooit van gehoord.

Het lijkt mij dat wanneer je de eierstokken weghaalt, maar de baarmoeder laat zitten, er in de baarmoeder zich nog steeds tumoren kunnen ontwikkelen.

Daarnaast kun je je voedster beter niet laten steriliseren/castreren voor de leeftijd van 6-8 maanden, aangezien het effect heeft op de groei van het skelet. Vanaf 8 maanden een mooie leeftijd voor sterilisatie. (ook weer niet te lang wachten natuurlijk want hoe ouder ze wordt, hoe groter het risico op tumoren en ontstekingen)

En ik zou gewoon ook de baarmoeder laten verwijderen als je konijn toch onder gehele narcose moet. Wat zijn je redenen om dit niet te laten doen?

Of er moeten mensen zijn die je verhaal kunnen bevestigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat de operatie dan veel korter duurt en het konijn makkelijker hersteld.

Vind het namelijk op veel sites omdat de eierstokken ervoor zorgen dat de baarmoeder tumoren krijgen.

Bij voedsters jonger dan 7-8 maanden worden onder narcose de eierstokken verwijderd via een sneetje in de buikwand. De baarmoeder mag blijven zitten. Hierin zullen na de castratie geen tumoren ontwikkelen, omdat tumoren juist worden veroorzaakt door de hormonen die door de eierstokken worden geproduceerd. Bij voedsters ouder dan 7-8 maanden wordt de baarmoeder wel verwijderd, omdat er dan kans is dat er toch al baarmoederveranderingen zijn ontstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou dan inderdaad een stuk minder ingrijpende operatie zijn dan een voedster castreren (eierstokken + baarmoeder verwijderen).

Heb er zelf nog nooit van gehoord maar vind het wel erg interessant.

Ik hoop dat er iemand is die hier ervaring mee heeft en ik zal het topic blijven volgen.

Alvast succes met de keuze qua operatie als je binnenkort je konijn zal laten steriliseren/castreren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb mijn konijn afgelopen vrijdag laten castreren en ze was zaterdag al bijna de oude.

Lijkt dus minder ingrijpend maar moet zeggen dat deze voedster wel een hele taaie is altijd.

Heb even verder gezocht op bovenstaand verhaal en kom het steeds meer tegen als je het voor 7 maanden laat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat altijd wel de baarmoeder verwijderen voor de zekerheid en ook dan is het geen hele lange operatie (duurt ongeveer een half uur) en geen zwaar herstel. In principe is de kans heel klein dat er nog wat met de baarmoeder gebeurt als de eierstokken weggehaald zijn, maar omdat de kans zonder baarmoeder 0 is kies ik toch voor verwijderen, gezien mijn ervaring is dat het geen invloed op het herstel heeft. Tenminste, laat ik het zo zeggen, ik heb nog nooit alleen de eierstokken laten verwijderen dus eigenlijk kan ik daarn iet over oordelen. ;)

Fijn dat alles goed gegaan is en dat ze alweer de oude is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .