Ga naar inhoud

Konijntje met ec


Keni

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Dit is mijn eerste discussie hier, maar na het een en ander gelezen te hebben op de website lijkt dit me een geschikte plek voor de vragen die ik heb. Mijn vriend en ik hebben onlangs een nieuw konijntje gehaald. Helaas was het beestje al ziek toen het in de dierenzaak aan kwam. We hebben hem ongeveer 6-8 weken geleden behandeld voor coccidiose en hij heeft het gelukkig gered. Het ging een stuk beter, maar een week of 2 geleden zagen we dat hij niet meer goed liep. Hij sleepte enorm met zijn achterpootjes. Toch de dierenarts maar even gebeld en er is ons toen verteld het even aan te kijken aangezien het nog een vrij jong konijntje is. Deze week was de situatie alleen maar verslechterd en kon hij ook niet goed meer zitten. Hij scheen zijn balans vaak te verliezen en om te rollen. Uiteindelijk toch maar terug naar de dierenarts die ons verteld heeft dat het enorm zeldzaam is dat zo'n jong konijntje ec heeft, maar dit was de enige logische verklaring. We hebben een pasta kuur en wat pijnstillers meegekregen. Toch heb ik nog wat vragen waar iemand me hopelijk mee kan helpen.

-Heeft iemand hier ervaring met ec in zo'n jong beestje? (Tibbers is misschien net 6 maanden oud gok ik) Zelfs de dierenarts had hier niet echt veel ervaring mee, dus alle tips zouden enorm welkom zijn.

-Hij eet nog goed, dus dat is een opluchting, maar heeft iemand nog tips voor wat lekkers aangezien ik hem liever niet te veel zoetige fruit/groenten wil geven zoals appel.

-Wanneer zouden we verbetering moeten zien in zijn situatie? Ik weet dat 3 dagen niet genoeg tijd is, maar ik heb er enorm veel moeite mee om hem zoveel moeite met alles te zien hebben.

- We hebben nu 2 konijnen (beide ram) en ons andere konijntje, Fizz, is vrij rustig. Is het misschien toch verstandig om ze even uit elkaar te halen?

Alvast bedankt voor alle hulp. Ik heb zelf nog niet zo heel veel ervaring met konijnen dus ik heb alle forums al afgespeurd voor alles wat ik moet weten voor de normale verzorging, maar dat wordt natuurlijk een stuk moeilijker nu ik met een ziek beestje zit. Alle hulp is echt enorm welkom.

Keni

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Keni,

Allereerst welkom hier! :)

Wat vervelend dat je konijntje EC heeft, vind het een hele vervelende ziekte. :frown:

Ik heb wel ervaring met EC, maar niet met zo een jong konijntje, ik geloof dat er wel leden zijn op dit forum die dat hebben. (Ik dacht Ainariel, maar ik weet het niet zeker)

Erg fijn dat hij nog zo goed eet! Fruit is idd niet zo goed ivm de suikers, zijn er geen groenten waar hij dol op is? Of bijvoorbeeld gedroogde kruiden? Er zijn ook bepaalde kruiden die ondersteunend zijn voor de weerstand, misschien vind hij die lekker? Ik weet zo even niet meer welke het zijn, maar er staat een artikel over op Bunnybunch onder het kopje 'voeding', volgens mij.

Hier duurde het vrij lang voordat we verbetering zagen. De eerste twee weken eigenlijk helemaal niet. Ik hield me toen vast aan het feit dat hij niet duidelijk verder achteruit ging. Ik geloof dat je normaal gesproken na 3 à 4 weken wel duidelijk verbetering moet zien. Het is wel belangrijk om de pasta echt dagelijks te blijven geven voor minimaal 4 weken.

Zitten je beide rammetjes al lang samen? Meestal hoor je dat dat behoorlijk gaat botsen rond de leeftijd van 6 maanden, maar bij jou gaat het goed begrijp ik? Zolang Fizz niet steeds op je andere konijntje zit te rijden oid, kun je ze in principe bij elkaar laten zitten. Wie weet heeft je zieke konijntje wel steun aan hem. Behandel je je andere konijn ook mee met de pasta? Ik weet niet of dit noodzakelijk is, maar van mijn dierenarts moest ik dit destijds wel doen, omdat besmetting via urine kan plaatsvinden.

Ik hoop dat je hier alvast wat aan hebt en dat er nog meer BBleden zullen reageren die wellicht meer ervaring met en kennis over EC hebben :)

Beterschap voor je konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hardstikke bedankt voor de tips!

Ik heb vandaag inderdaad wat witlof voor ze gehaald en dat ging er goed in :) Was wel de eerste keer, dus maar een klein beetje gegeven zodat ze er langzaam aan kunnen wennen.

Onze dierenarts heeft ons inderdaad aangeraden om hem de eerste 2 weken 2 keer per dag te behandelen, en dan minimaal 2 weken eens per dag. Ze heeft ook gezegd dat als het nodig is we de behandeling nog een extra 2 weken door kunnen zetten, dus wordt nog even afwachten ben ik bang. Ik ben al erg blij dat hij goed eet en nog gewoon rond wil lopen, zelfs al gaat dat nogal moeilijk. Betekent in ieder geval dat Tibbers zelf een vechter is! :)

Ze zitten ongeveer een maand of zo samen op het moment, maar we hebben er nog geen problemen mee gehad. Houden het wel in de gaten omdat ik zelf inderdaad ook al gelezen had dat ze op een bepaalde leeftijd kunnen gaan vechten. Ze schijnen erg op elkaar gesteld te zijn. Ik merkte vandaag zelfs dat Fizz een beetje onder Tibbers kruipt als Tibbers zichzelf schoon wil maken zodat hij overeind blijft.

Onze dierenarts heeft het inderdaad wel gezegd, maar heeft het ons toch afgeraden omdat ze nog zo jong zijn. Vind het zelf ook niet zo prettig om zo'n jong beestje vol te stoppen met medicijnen, maar we houden het wel enorm goed in de gaten!

Nogmaals bedankt voor alle tips! Vind het erg prettig om het er toch met iemand over te hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat de witlof in de smaak valt!

Zolang Tibbers zelf nog aangeeft dat hij er nog niet klaar mee is, zou ik goede moed houden!

Als ze nog zo kort samen zitten zou ik het inderdaad even goed in de gaten houden.. Ik zou idd het advies van je dierenarts dan opvolgen. Ik kan me voorstellen dat al die medicatie niet echt goed voor ze is, helemaal niet als ze nog jong zijn. Er zijn hier overigens ook meer mensen op het forum die van mening zijn dat het preventief meebehandelen van de andere konijnen totaal zinloos is, maar daar zijn de meningen dus over verdeeld.

Toch jammer dat er hier nog niet meer mensen hebben gereageerd die meer ervaring met EC hebben en dan vooral ook bij jonge konijnen. Wat je wel zou kunnen doen, is de zoekfunctie van het forum gebruiken. Als je alleen EC invult, doet ie het niet, dat is een te korte zoekterm. Je zou wel kunnen zoeken op E. Cuniculi. Je vindt dan meerdere verhalen, misschien zit er iets tussen waar je iets aan hebt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hebben mijn vriend en ik ook vanaf het begin gezegd. Als er echt niets meer aan te doen valt en hij lijdt er onder is het natuurlijk niet eerlijk, maar zolang Tibbers zelf door wil vechten geven wij het zeker niet op. Veel familie verklaart ons wel voor gek, dat we terug blijven gaan naar de dierenarts, maarja... Als je een beestje in huis haalt ben je ook verantwoordelijk voor ze zeggen wij allebei!

Ik zal zeker eens rond snuffelen op het forum. Misschien dat ik op die manier weer iets meer vind. Bedankt voor de tip! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pasta kuur is denk ik panacur of niet?

Ik heb zelf hier een rammetje Tarzan gehad die hier met EC kwam rond de 3 a 4 maanden.

Dit is Tarzan : http://www.konijnenparadijs.com/index.php/adoptie/tarzan.html

Hij heeft een paar keer een terug val gehad rondom zijn castratie voornamelijk, maar dat moest toch gebeuren wilde hij niet alleen komen te zitten. Nu is hij stabiel en heeft al tijden geen kuur meer gehad, maar het blijft natuurlijk in de gaten houden, ze blijven het dragen.

Ik zie meestal na een week of 2 a 3 echt goed verbetering, maar dat is wisselend en afhankelijk van hoe snel je erbij bent. Zolang ze zelf willen ga ik met ze mee door met de kuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn was 7 maanden toen hij ec kreeg, ook erg jong dus.

bij de dierenarts hebben we medicijnen gekregen, ging al heel snel goed, het konijn zag er goed uit speelde weer wij dachten dat hij er over heen was, we mochten stoppen met de medicijnen maar het was verstandiger om nog even door te gaan, dat hebben we gedaan, maar 2 weken geleden kreeg Kruimel opeens weer aanvallen en hebben we hem weer in moeten laten slapen. sorry ik wil je niet ontmoedigen, maar ik vertel je mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm vreemd. De dosering die ik online veel heb gezien is ook 2x daags. Onze da is wel konijnkundige, dus ik zal er toch maar vanuit gaan dat ze ons de juiste dosering voor ons konijntje voor heeft geschreven. Hij krijgt zowiso erg weining omdat hij nog zo jong is. Doseren is best lastig soms.

Het positieve is dat hij nog steeds enorm goed eet en drinkt. Hij keutelt ook goed en probeert nog steeds actief te zijn, dus ik houd moed :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tibbers schijnt nu in bepaalde dingen achteruit te gaan terwijl het in andere dingen steeds beter gaat. Hij lukt hem steeds beter om zijn achterlijfje langzaam weer omhoog te duwen en eerder vandaag maakte hij zelfs een hele sprong naar het volgende bank kussen toen ik hem op schoot had. Aan de andere kant eet hij langzamer (hij eet en drinkt nog wel en zijn keutels zien er ook goed uit) en zag ik vandaag dat hij zijn urine helemaal had laten lopen. Zijn onderkant (bij zijn staart en achterpoten) was een gele plakzooi die ik uiteindelijk heb moeten los borstelen/wrijven met warm water. Hij had eerst wel weinig controle over wanneer en waar hij plaste, maar heeft het nooit zo slordig laten lopen. Weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van moet denken :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hoort ook wel weer typisch bij EC, Tarzan heeft ook beide symptomen gehad alleen dan kwam het net andersom.

Het gebeurd wel vaker dat het eerst wat minder goed gaat en daarna pas beter.. niet de moed opgeven in ieder geval. Eventueel kun je vragen zijn achterkant kort te scheren en de huid goed vet te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie. Is toch wel prettig om te horen dat het helaas vrij normaal is. Het gaat vandaag met de urine alweer een stuk beter, al schiet ik er zelf een beetje van in de stress. Ben nu zelf ook al 2 dagen ziek met een migraine, dus ben blij dat het iets beter met Tibbers gaat. Heb helaas de energie niet die hij nu nodig heeft, maar ik doe mijn best. We zetten voorlopig nog gewoon door! Hij heeft in ieder geval veel energie en eet nog goed, dus zolang dat niet verandert is alles het proberen waard wat mij betreft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, Tibbers was vandaag weer vuil vanmiddag. Wilde hem net optillen om schoon te maken toen hij opeens een heel vloeibare, gele (kleur van normale urine) ontlasting liet lopen. Kwam meteen een super goede keutel achteraan, dus ik snap er helemaal niets van! Ben me wel helemaal rot geschrokken en meteen de da gebeld. Die vond het ook veiliger als ik even langs kwam, dus alle ontlasting bewaart (is opgedroogd tot een poeder achtige substantie? Erg vreemd..) en hem meteen even apart gezet met veel hooi en vers water. Weet iemand wat dit kan zijn? Hij zit ook te knarsetanden en zit vrij stil, maar hij eet nog gewoon normaal. Ik geef het niet op, maar begin wel een beetje bang te worden. Het arme beestje heeft al zoveel gehad voor zo'n jong konijn.. :frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vriend en ik hebben allebei gezegd dat zolang Tibbers nog wil wij het ook gewoon blijven proberen. Ik vind het gewoon enorm moeilijk om bijna eens per week heen en weer te rijden omdat er weer iets goed mis is. Hij komt ook uit een enorm ziek nest, blijkt achteraf. We hadden eerst 4 konijntjes uit hetzelfde nest (bij een dierenzaak gehaald omdat het onze eerste keer was) en daar zijn er 3 van aan coccidiose overleden. Hebben we hem ook al voor behandeld en dat heeft hij ook gered, maar blijkbaar is bijna dat hele nestje overleden omdat mensen er niet snel genoeg bij zijn (of gewoon niet gaan omdat her "maar een konijn" is).

Hij knabbelt nu in ieder geval weer rustig aan zijn hooi, dus dat is al een gerust stelling. Hopelijk weten we na het bezoekje aan de da weer meer. Ga nu zelf rustig ook maar eens op de bank naast hem liggen! Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Keni,

Ik heb momenteel ook een konijn met E. Cuniculi. Symptomen bij Fluffy: Achterhandsverlamming en blaasproblemen. Zij kreeg daar 5 weken geleden last van en zijn toen meteen gaan speuren op internet en kwamen op de volgende site, die wij iedereen kunnen aanraden: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Wij moesten een paar dagen na de diagnose op vakantie en hadden via dit forum gelukkig een geweldige oppas gevonden: Madammie. Ik denk dat je haar ook alle vragen kan stellen, want zij heeft heel veel ervaring!

Hieronder een lijstje met behandeling voor E. Cuniculi en tips van de oppas:

- Konijn binnenhalen zodat je haar goed kan observeren

- Panacur (voor juiste dosering zie website Dierenkliniek Wilhelminapark)

- Na aantal dagen startte de oppas ook met kruiden, nl: Jan Smit Kruidenelixer (online verkrijgbaar) 3 ml. op 500 ml. water. Dit "kruidenwater" geef je dan ipv. hun gewone drinkwater.

- Zij startte ook met Echinacea-druppels. Je kunt 2 maal daags, 3-5 druppeltjes op de brokjes druppelen.

Kruiden en Echinacea zijn heel belangrijk om weerstand te verhogen zodat het lichaampje het gevecht tegen de parasiet beter aankan en ook het medicijn beter verdraagt. (Panacur vermindert weerstand en weerstand hebben de konijnen nodig om te kunnen genezen...)

- In geval van blaasproblemen kun je paar keer per dag voorzichtig op de onderbuik drukken. Het konijn zal dan zijn plas laten gaan.

Meestal blijven ze nat van onderen omdat er door de volle blaas overloop ontstaat (konijn kan plassen niet controleren en bij volle blaas lekt er af en toe urine). Dit kan pijnlijke, rode plekken op achterwerk geven.

Remedie bij blaasproblemen/ volle blaas:

1. Onderkant kaalscheren (dierenarts), of zelf kaal knippen

2. Blaas regelmatig helpen legen door op onderbuik te drukken.

3. Pijnlijke, rode plekken op achterwerkje insmeren met Sudocrem (voor baby's, verkrijgbaar bij drogist). Dit werkt echt geweldig! Bij Fluffy waren de rode plekken in een dag weg!

4. Let op "blauwe" vliegen!! Deze leggen eitjes in urine/ontlasting of op achterwerk van konijn zelf. De maden komen bij warm weer snel tevoorschijn en weten achterwerk van ziek konijn razendsnel te vinden. Als maden lichaam binnendringen kan het konijn in zeer korte tijd overlijden. Dek het hok van ziek konijn dus af met een klamboe, dit is ècht nodig! (Mijn konijntje had nl. na een paar dagen meteen al last van maden, zag er echt vreselijk uit! Gelukkig waren we er op tijd bij en konden ze allemaal nog weggeplukt worden door de DA. Maar een nachtje langer gewacht en het konijn was er niet meer geweest...)

Hoe gaat het nu, na 5 weken behandeling met Fluffy:

- Zij knapte na 1 week al wat op. Sleepte niet meer met achterpoten, maakte weer voorzichtige hupjes.

- Blaasproblemen lostten bij verminderen van verlammingsverschijnselen, paar keer helpen met legen van blaas èn paar keer insmeren met Sudocrem ook op!

- Fluffy is nog steeds in binnenhok en gescheiden van haar maatje Muffin die in buitenhok/-ren zit

- Gebruik nog steeds klamboe uit voorzorg

- Fluffy eet en drinkt goed en lijkt tevreden

- Verlamming is nog niet 100% opgelost. Oppas vertelde dat verlamming pas helemaal weg is als konijn weer kan "Kegeltje zitten": Snuff%20als%20kegeltje.preview.JPG

èn als zij weer met twee pootjes tegelijkertijd kan wassen (ipv. met 1 pootje zoals nu het geval is...)

Wij gaan dus de komende paar maanden door met deze behandeling. Voorlopig nog binnenhouden, wacht denk ik met weer buitenplaatsen als verlammingsverschijnselen verdwenen zijn.

Nog een tip voor de Panacur: Dierenartsen geven Panacur voor hond en kat. Dit heeft twee nadelen:

1: Smaakt naar vlees, en konijnen zijn vegetariers!

2: Is vreselijk duur als je dit 3 maanden moet geven!

Mijn tip is dus (ook gevonden op internet...): Haal bij de veearts Panacur voor Paard. Dit is vele malen goedkoper en smaakt lekker naar anijs of aardbei ofzo...! Je krijgt dan wel een heel grote spuit mee en moet dus goed opletten met de dosering. Concentratie is in principe hetzelfde, nl.: 187,5 mg Fenbendazol per gram pasta. Veearts gaf als tip om beetje van deze pasta achterop een lepeltje te doen en het dan op te laten likken. Deze pasta vinden ze nl. wèl lekker (in tegenstelling tot pasta voor hond/kat). Volgens haar was het ook niet goed om gewoon de pasta in de spuit van hond/kat te doen omdat er dan toch kans bestaat op overdosering. Ik heb zelf deze spuit voor "Paard" zelf net in huis gehaald dus ga ook even uitproberen hoe deze te doseren. Zal later hierover informeren.

Kijk in ieder geval voor de juiste dosering op site van Wilhelminaparkkliniek.

Hoop dat ik je met dit alles wat heb kunnen helpen. De leeftijd van konijn maakt volgens mij niet uit. Gaat om gewicht, konijn dus even goed wegen voor je begint met Panacur.

grtjes,

FluffyMuffin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips. Helaas zal ik ze niet meer uit kunnen proberen... Gister ochtend leek alles nog vooruit te gaan met Tibbers. Hij at nog steeds goed en dronk ook goed. Hij begon langzaam ook weer een beetje te hoppen en zijn urine brand was ook verminderd. Ben met een gerust hart naar mijn introductie week gegaan en mijn vriend naar het werk. Helaas, die avond kreeg ik bericht van mijn vriend dat toen hij thuis kwam Tibbers overleden was. Echt het naarste gevoel is dat ik zo ver van huis was en er niets aan heb kunnen doen uiteindelijk... :frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh, wat vreselijk om te horen! Maar je hoeft jezelf niets te verwijten, je hebt alles gedaan wat mogelijk was en denk dat het niet uitgemaakt had als je erbij was geweest hoor. Konijntjes zijn meestal vrij snel overleden, of ze raken in een coma en dan merken ze ook niets meer. Denk dat hij rustig is ingeslapen..

Heel veel sterkte de komende dagen en wees gerust, Tibbers heeft het goed gehad bij jullie en je hebt geweldig voor hem gezorgd!

Liefs,

C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .