Ga naar inhoud

welk voer cavia met konijn


Domor

Aanbevolen berichten

Ik heb op dit moment twee konijnen en twee cavia's. Gesplitst in 2 groepjes van een cavia en een konijn in verband met dat het een voedster en een ram is. Beide cavia's zijn gecastreerde beren. De konijnen zijn nu beide 10 weken (broer en zus). De cavia's zijn beide 5 jaar (broers).

De ram wordt over zo'n 4 weken gecastreerd en dan nog 2 of 3 weken en dan komen ze of met zijn vieren te zitten, of ieder bij zijn eigen soort.

Maar wat is nu het beste om te voeren? Op dit moment krijgen ze ss cavia. Want dat had ik de cavia's toch al op.

Ps. Ik heb de zoekmachine gebruikt maar in de eerste tien pagina's vind ik geen antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kasper is niet echt goed voer.... veel eiwit, veel calcium en weinig vezels.

Daarnaast blijf je ongeacht wel merk je geeft zitten met het probleem dat cavia's andere voedingsbehoften hebben dan konijnen.

Zoals gezegd hebben Cavia's toegevoegde vit.C nodig, anders worden ze ziek, Maar konijnen kunnen juist ziek worden van toegevoegde vit.C! Overtollig vit.C wordt namelijk omgezet in calcium en dat plast het konijn dus uit waardoor er blaas en nier problemen kunnen ontstaan.

Ik zou ze dus lekker soort bij soort houden, je rammetje laten castreren en over 2 weken koppelen op neutraal terrein. (de meeste rammen kunnen met 10 weken al wel gecastreerd worden, gewoon even kijken of de balletjes al ingedaald zijn. Alleen wil niet elke DA het doen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens begrepen dat cavia's niet kunnen springen, dus dan zou je je konijnen op een hoger deel hun eten moeten geven en goed opletten dat ze het eten van de cavia's niet opeten. Of inderdaad compleet apart huisvesten. Maar ik weet niet of je daar de ruimte voor hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij stoppen onze cavia's en konijnen ook wel eens samen in de ren. beide krijgen ze science selective. maar de cavias vinden de konijnen brokken lekkerder dat heb ik vaker gehoord dit is niet zo erg want ze krijgen ook extra vitamince c en de konijnen eten hier niet van de cavia brokjes.

is het wel verstandig de cavia's te scheiden? cavia bij cavia op latere leeftijd bij elkaar zetten gaat toch niet altijd goed?

meningen over samenhouden is erg verschillend naar mijn weten.. mijn konijnen doen de cavia's niks af en toe komen de cavia's er ook nog wel is bijliggen maar ze zitten niet permanent bij elkaar maar af en toe in de ren

nvqu89.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig gaat cavia's koppelen vaak vrij makkelijk. Ik zet ze met zijn tweeën in hun oude ren van ongeveer 3 meter en zorg dat ik iemand met handschoenen bij de hand heb. Die konijnen koppelen vind ik eigenlijk spannender. Vandaag even gespiekt maar ik kon nog geen ballen vinden bij Salam. Dus castratie is waarschijnlijk nog niet mogelijk. Ik voer het konijn nu extra bij met science selective fibro... rabbit. En s avonds delen ze een handje cavia brokken van ss. Dat kregen de cavia's ook altijd toen ze samen waren. Dat zijn twee luie 5 jarige gecastreerde beren en die zijn met dit regime al dik zat. Maar de konijnen hadden er duidelijk niet echt genoeg aan. Ik ga geen groepsdieren alleen zetten als het niet 100% nodig is. Ik heb helaas alleen Internet op mijn telefoon op dit moment. Dus ik reageer vrij weinig. Ik lees wel alles (want het forum stuurt me een mailtje bij reacties). Wanneer ik eenmaal weer gesettled (met fatsoenlijk

internet en computer) zal ik me ook beter inlezen. Begin september is dat. Tot dan toe zullen ze het hier mee moeten doen. Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Het heeft mij zeker geholpen en zo goed mogelijke afweging te maken binnen het mogelijke van deze situaties.

Ps. Als iemand echt iets tegen dat konijnenvoer heeft, zeg het gerust. Want volgende week kan ik er waarschijnlijk een partij van inslaan voor relatief weinig. Maar als het eigenlijk niet konijn waardig is of ernstige problemen met konijnen zijn geweest hier, dan doe ik dat uiteraard niet. Het is b behoorlijk prijzig voer immers (gewone prijs is 4 € voor 400gr, partijprijs weet ik nog niet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .