Ga naar inhoud

Schijnzwanger voedstertje plukt hoofd kaal van de ram


Stoffer

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb twee konijnen. Een ram (stoffer) en een voedster (blik).

Stoffer had ik als eerste en heb ik gelijk laten castreren. Later is blik erbij gekomen en het zijn

de beste maatjes geworden. Een tijdje geleden had ik wat problemen met stoffer zoals je mijn vorige topic misschien

hebt gezien. Hij viel af en dat werd steeds meer. Gelukkig door een bezoek naar de dierenarts is hij er weer helemaal bovenop gekomen en was hij al gauw weer op zijn oude gewicht.

Nu zit ik echter met een vraag die ik nergens terug kan vinden op het forum.

Blik is voor de eerste keer schijnzwanger (geweest). Van het weekend kwam ik 's ochtends beneden en schrok me rot.

Ze had een nest gebouwd maar het hele kopje van stoffer was kaalgeplukt. Alle haren lagen mooi opgestapeld in het toiletje. Ik heb gewacht tot er niet meer naar om werd gekeken en heb het nest toen weg gehaald. Ze heeft sindsdien geen nest meer gebouwd. Ik vraag me alleen af waarom ze zijn haar hiervoor gebruikt? Komt dit vaker voor? Hij lijkt er geen last van te hebben en heeft nergens wondjes. Het ziet er alleen heel zielig uit.

Kan ze nu ook nog vaker een nestje gaan bouwen? Of is dit meestal een enkele keer ? Ook maakt ze een soort cavia geluiden maar ik had gelezen dat dit wel vaker voorkomt.

Graag reacties. Ik wil er wel foto's bij zetten maar weet niet hoe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle voedsters worden schijnzwanger, de ene wat meer als de andere dus dit gaat zeker nog meer gebeuren. Het beste is om haar te steriliseren. Dan wordt ze niet meer schijnzwanger en dit houd ook baarmoederkanker tegen want dit kunnen veel voedsters op latere leeftijd krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle voedsters worden schijnzwanger, de ene wat meer als de andere dus dit gaat zeker nog meer gebeuren. Het beste is om haar te steriliseren. Dan wordt ze niet meer schijnzwanger en dit houd ook baarmoederkanker tegen want dit kunnen veel voedsters op latere leeftijd krijgen.

Niet alle voedsters worden schijnzwanger hoor, dat hoeft echt niet. Het hoeft ook echt niet weer te gebeuren.

Het risico is er echter wel en gezien dit toch heel onprettig is voor je ram, zou ik zelf wel gewoon castreren. Zo'n heftige ingreep is het ook weer niet, natuurlijk is het niet leuk maar het is hier na ruim veertig keer nog steeds nooit fout gegaan, bijna altijd makkelijk herstel. En vorige week had ik er dus inderdaad een voedster vn zes bij zitten die twee tumoren in de baarmoeder had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .