Ga naar inhoud

Help, wat moet ik doen???!!!


Sammy1

Aanbevolen berichten

  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

We zijn net bij de DA geweest. Hij heeft haar van alle kanten onderzocht. Haar darmpjes werken helemaal niet goed. Ze had geen koorts en heeft daar even losgelopen. Echt lopen deed ze uit angst niet maar wat ze deed was niet wankel, maar dat is thuis wel zo. Van die natte kont was vanmorgen niks meer te zien.

Ik heb een poeder voor in het water mee gekregen om de darmen op gang te helpen/houden. En een medicijn Metocloral wat ze 4x daags 1ml met een spuitje in haar mondje moet hebben.

Nu nog even wat vragen. Als ze niet wil eten moet ik haar dwangvoeren (heb olvarit wortel gehaald), maar hoe weet je nou precies hoeveel en hoe vaak? Ze heeft net een beetje witlof en hooi gegeten, nog geen biks. Drinken doet ze ook wel af en toe.

Ik heb de DA gevraagd of ik haar binnen moest houden, die zei van wel als ze alleen maar stil in een hoekje zit. Ze beweegt wel wat maar echt actief is ze niet. Dus ik was niet zeker wat te doen.

Omdat ik haar nu medicijnen moet geven en dwangvoeren moet ik haar dus heel veel oppakken en zoals jullie al hebben gelezen is dat geen succes in het buitenhok, binnen in een kooi gaat dat beter. Als ze alleen binnen zit kan ik haar beter in de gaten houden, ook met wat ze eet of drinkt (want Moos eet gewoon in z'n eentje alles op en dan weet ik nog niks).

Dus ik heb haar binnen gezet. Is dat de beste oplossing denken jullie? En hoe zit dat met de temperatuur verschillen? We hebben in elk geval geen verwarming aan binnen.

Ik wil iedereen alvast bedanken voor de snelle reacties en tips:bow::thumbsup: en ik hoop dat jullie me de komende dagen nog even willen 'ondersteunen' met m'n zieke Sam...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of het niet ernstig is, vond de DA (ben deze keer trouwens hier in Venray naar een andere praktijk geweest, dichterbij en eerder een afspraak) toch vrij bezorgd...

Wat ik hier zo op bb lees komt het wel vaker voor. Mensen die me wat meer kunnen vertellen? Gaat het snel over? Komt het eenmaal gehad meer voor?

En ik ben nog steeds zo bezorgd, ik heb hier al veel geleerd over konijnen, maar als ze ziek zijn is het toch wel ff wat anders, ben daar niet zo goed mee. Idd wat moet dat moet maar ik ben veel te snel bang dat ik ze pijn doe...

En wat denken jullie over het binnen houden, gescheiden van Moos, doe ik daar goed aan???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je Sammy binnen gehaald hebt. Zo kan je toch veel beter in de gaten houden hoe het gaat.

Nu binnenhalen kan nog niet zoveel kwaad als over een maand, wanneer het echt kouder wordt en de verwarming aan staat.

Je verhaal komt me wel bekend voor.

Wij hadden ooit Greet buiten. Tot we opmerkten dat haar kontje wat nattig was en ze leek wat te trekken met haar pootje...Alsof ze de achterkant niet helemaal goed onder controle had.

Nu Sammie binnenzit...Loopt hij/zij dan wel eens los ?

Let dan een beetje op of er urine verloren wordt soms.

Bij Greet was dat wel het geval..niet direkt, maar na een paar dagen zagen we dat wel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze loopt nu nog niet los, wil haar eerst proberen aan het eten te hebben en wat rust geven, misschien morgen.

Wie weet er meer over dwangvoeren, ben aan het zoeken geweest maar kan nergens vinden hoeveel van die olvarit ik haar moet geven.

@Zaza, wat was er mis met Greet, ook darmen of blaas omdat ze urine verloor???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het liep met Greet niet goed af...

Ze ging, ondanks medicijnen tegen blaasontsteking, achteruit.

Haar kontje bleef nat. Ze bleef beetjes urine verliezen (kan je dus alleen goed zien als ze loslopen). Vrij snel werd ook de binnenkanten van haar achterpootjes nat en daar viel het haar ook weg...Althans, van het vocht en het schuren (?) werd het daar steeds kaler.. en ze ging steeds meer mank lopen, eerst alleen dat trekken met het ene pootje, toen het andere achterpootje etc etc

Wel bleef ze eten....en zolang ze eten (vooral hooi), drinken en keutelen, hoef je eigenlijk niet echt te dwangvoeren..

Je kan haar misschien wel wegen om een beetje het gewicht in de gaten te houden.

Verder moet je het verhaal van Greet niet als voorbeeld nemen !

Bij Greet liep het niet goed af, maar dat zegt niets over de situatie van Sammie...

Hou het gewoon goed in de gaten...en inderdaad...even laten wennen en morgen het hok eens open zetten misschien ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gescheiden van Moos....hmmmm

Ik heb 2 maal knijnen wegens ziekte gescheiden, daarna ging het niet meer samen omdat de lucht van het zieke konijn uit het hok was en het overgebleven konijn inmiddels de baas was in het hok.....

Als je ze dus bijelkaar wil houden, even nadenken wat je kan doen:

Bedenk namelijk dat ALS je ze binnen hebt (geldt nu voor Sammie al) het over een paar weken of een maand mogelijk te koud is om ze weer naar buiten te doen...

Dan zal je dus moeten wachten tot het voorjaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Da zei ook niks over blaasontsteking maar darmen die niet werken dus ik neem aan dat het een heel ander geval is.

Ok, dus de hoeveelheid dwangvoeren weet ik nu ook, dank je mintaka, had niet goed gekeken.

Ik kan de konijnen helaas niet samen binnen houden, maar ik ga Moos wel elke dag even binnen halen om ze een half uurtje ofzo samen te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze dus bijelkaar wil houden, even nadenken wat je kan doen:

Bedenk namelijk dat ALS je ze binnen hebt (geldt nu voor Sammie al) het over een paar weken of een maand mogelijk te koud is om ze weer naar buiten te doen...

Dan zal je dus moeten wachten tot het voorjaar...

Ik hoop toch dat ze binnen een korte tijd weer naar buiten kan. Als het in een korte tijd snel beter gaat kan ik haar ook nog in de schuur zetten, dat is kouder dan binnen maar net iets warmer als het buiten hok...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Mij komt dit verhaal ook bekend voor... alleen heb ik een goede afloop voor je...dus eerst even moed inspreken...

Falco was hier eens tussen de salomtafel en de zetel gevallen en een uur daarna wilde vreetzak niks meer eten. Mijn vriend is toen 's avonds al naar de DA van wacht geweest en dus waren er daar nog geen darmproblemen (die Sammy wel zou hebben als ze sinds gisteren niet gegeten had) Hij had toen een spier verokken en heeft daar toen pijnstillers voor gekregen, iets tegen de ontsteking en idd ook om de darmen te stimuleren. Is het mogelijk dat ze zich idd door die val van de trap bezeerd heeft? Daardoor in haar eigen urine heeft gelegen en niet gegeten en daardoor darmen "stilgevallen". Falco mankte ook niet... Het is maar een idee...

Als ze niet eet is het waarschijnlijk door de pijn, ALs het van de val komt. Is dat een pijnstiller dat je gekregen hebt? Want dat zou wel interesant zijn... Kan je misschien nog eens even voor bellen naar de dA als je niet zeker bent.

Waarom ben je wortelhapje gaan halen? Laat dat alsjeblieft gewoon staan... dat gaat haar darmen alleen maar overhoop halen. Neem gewoon haar biks en los die op in water ,dat is ruim voldoende. Ze heeft geen ondergewicht, het is niet dat ze dringend moet aankomen en in de biks zit alles wat ze nodig heeft. Probeer eerst maar of ze dat eet als je moet gaan dwangvoeren. Ik heb zelf toen ik het konijn van^de buren moest dwangvoeren dat hevig ondergewicht had ,van een zeer bekwame dierenarts die raad gekregen. Waarom in godsnaam babyvoeding zei hij? Daar kan je alleen maar meer mee misdoen en als ze het graag lusten heb je de kans dat ze later hun biks niet meer willen en moeilijk weer gaan eten. Ik heb toen een week gedwangvoerd met science selective en de eerste dagen met recovery, maar dat konijn had tandproblemen en at al een paar weken niet meer zoals het hoorde.

Oh ja, behalve dat je Moos binnenhaalt, is het denk ik nog belangrijker dat Sammy buiten gaat bij hem in het hok. Neem daarvoor het warmste uur van de dag ofzo, of anders ze gwoon altijd samen binnenhouden, ramen openzetten, zodat de temp binnen ongeveer hetzelfde is als buiten.

Succes ermee!

Ik volg je verhaal op de voet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Da zei ook niks over blaasontsteking maar darmen die niet werken dus ik neem aan dat het een heel ander geval is.

Ok, dus de hoeveelheid dwangvoeren weet ik nu ook, dank je mintaka, had niet goed gekeken.

Ik kan de konijnen helaas niet samen binnen houden, maar ik ga Moos wel elke dag even binnen halen om ze een half uurtje ofzo samen te laten.

Blaasontsteking voelt de DA hoor! Bij Nena twijfelde hij nl of het baarmoeder of blaas was, maar de DA voelde dat er op die plek een ontsteking zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je verhaal en de tips!

Sammy at al niet meer VOOR ze van de trap viel, dus waarschijnlijk heeft het eten niks met de val te maken.

Over de babyvoeding: de DA begon over wortel raspen en dan koken. Waarop ik vroeg: dus als ze niet eet moet ik haar dan dwangvoeren? De DA zei van wel. Ik vroeg of ik ook Olvarit wortel mocht geven ipv de geraspte en gekookte wortel en hei zei ja.

Misschien kan ik het wat afwisselen, olvarit en biks...

Helaas moeten we de komend dagen veel werken. Maar ik wil proberen Sammy overdag even samen bij moos te zetten buiten, en hem s'avonds eventjes naar binnen halen.

Ze heeft nog steeds geen biks gegeten dus zometeen na de 2e keer medicijn maar dwangvoeren. Ik hoop dat het lukt. En daarna moeten we gaan werken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd of het lukt.... Ik weet nog dat ik met het konijn van de buren absoluut geen probleem had. Dat was hoep vastpakken, spuit in de bek en hopla gedaan... Toen ik Nena moest dwangvoeren hier, dat was compleet andere koek... ik durfde gewoon niet... was puur gevoelsmatig denk ik, dat was mijn konijn en daar was ik aan gehecht, ik wilde niet dat zij me ging haten... Dus in theorie is het allemaal gemakkelijk, ik weet ondertussen dat het niet zo eenvoudig is als het je eigen konijn is...

Succes hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach meid heel veel sterkte ermee ik weet precies hoe je je voelt heb het vorige week meegemaakt met chico!!!ook zijn darmen!ik hoefde niet te dwangvoeren want chico begon al weer vrij snel wat te eten gelukkig!!!biks at ie de eerste dagen ook maar dat is niet erg zeiden ze hier!!als ie maar hooi eet!!en blijft keutelen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .