Ga naar inhoud

Nijntje wordt oud?


irisboschma

Aanbevolen berichten

hoi BBers ik hoopte nooit met deze vraag te komen maar het zit er volgens mij toch echt aan te komen.. :s

Nijntje is mijn aller eerste konijn ik heb hem gevonden bij mijn verzorgpony's zo'n 3 jaar terug. Ik was meteen helemaal verliefd! Maar ik wist helemaal niks over konijnen. Mijn vriendin had toen ook nog een konijn dus zij wist er al wel wat meer van af. Haar over buren hadden een hok voor mij die ik kon lenen, helemaal prima dacht ik(niet dus het was een heel klein hokje) maar ja toen later heb ik een 2 verdieping hok voor hem gekocht. Hij bleek een mannetje te zijn en al snel had ik een panelen ren gekocht wat al snel naar meerdere is geworden:$ Toen kwam ik op dit forum en bleek dat ik eigenlijk best veel fout deed(zaagsel, gemengd voer enz.) maar vooral dat hij alleen was. Dus daar kwam het, Nijntje is gecastreerd en we hebben er een voedster bij gekregen. Hij is helemaal happy maar sinds "kort" is hij sloom rustig en het valt me op dat hij minder grote ogen heeft. Ik verwacht eigenlijk dat hij al oud is maar ik wil het niet geloven dat dat zo is want ik wil hem niet kwijt! :erf: Toen hij gecastreerd werd hebben we gevraagd of ze wisten hoe oud hij ongeveer was maar dat wisten ze niet alleen dat hij wel grote ballen had en dus geen jong konijntje was :P

Maar dat wist ik zelf ook wel dat hij geen jonkie was want ik had hem al 2 jaar toen en toen ik hem net had gevonden was hij ook al groot (hij is alleen in de breedte gegroeid :mdr:) Maar ik merk ook dat hij vaker slaapt eerder moe is. Eerder altijd happy binkies maken en nu maar 1 per dag.. Luna in tegen is dan weer heel druk en kan grote holen maken... Mijn zus zegt ook al de hele tijd omdat ze hem ook ouder vindt worden dat ik er wel rekening mee moet houden dat het afgelopen kan zijn... :( wat denken jullie? Kan ik het verwachten of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je konijn echt oud is kan ik niet zeggen vanaf hier, maar tja, het zou kunnen natuurlijk.

Dat hoeft alleen echt nog niet gelijk het einde te betekenen hoor :) . De meeste dieren die wat ouder worden, worden vaak wel iets rustiger. Maar vaak kunnen ze nog een hele tijd mee.

Daarbij heb je je konijn laten castreren, wat ook wel eens voor wat meer rust kan zorgen; de hormonen vliegen niet meer zo door het rond. (En hormonen hebben vaak meer invloed dan je denkt.)

En, niet te vergeten; het is warm.... ik weet niet hoe het met jouzelf zit, maar ik drijf al na een fietstochtje van 5 min. uit mijn kleding, en dan heb ik geen vacht.... konijnen zijn slecht gebouwd op hitte, en daardoor kan het best zijn dat je konijn zich ook wat rustiger houdt. En het verschilt per konijn hoor, of ze echt last hebben van de warmte; mijn konijnen schelen niet zo veel qua leeftijd, maar de ene is wat loom en ligt wat meer, er wordt ook veel gedronken, de ander heeft energie te over en lijkt weinig last te hebben van de warmte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk ook dat het aan de warmte ligt eerlijk gezegt, want mijn konijn maakt altijd ook binkies en racet de hele tuin af alleen nu loopt iewat rond eet wat gras gaat liggen. Het kan best zijn dat hij ouder word. Als hij gewoon eet , drinkt, keutelt, en plast zal het wel goed zitten. ik zal me niet al te gauw druk maken hoor. hij heeft waarschijnlijk gewoon last ban de hitte :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke ik hoop het dan maar! :yes: Maar een tijdje geleden was het nog niet zo mooi weer en toen was hij ook nogal sloom maar het kan dus ook aan de hormonen liggen! sinds een tijd is zijn vacht ook veel minder zacht, waar kan dat aan liggen? Nou ja ik zie het wel weer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij zijn na de 30 ook wat rustiger als in de puberjaren maar gelukkig vaak nog niet bijna dood... maar hopen dat het zoiets is?

het is natuurlijk wel realistisch dat een diertje doodgaat want ze gaan minder lang mee als wij zelf (meestal), en dat is maar goed ook. maar hopelijk is dat nog niet zover. hem lekker laten genieten van lekker/gezonde dingen en ruimte en aandacht (als hij daarvan houdt) en genieten van je konijn dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een soort wozoco voor bejaarde konijnen ;) Tobias is al 13 en Binky is 10. Maar zij hebben weinig problemen hoor! Ze komen niet zo goed door de verharing heen en zijn wat gevoeliger voor haakjes op de kiezen. Ook zijn ze niet meer zo actief en liggen ze het grootste deel van de dag heerlijk bij elkaar te slapen. Maak je er dus niet druk om, laat ze gewoon lekker genieten van hun oude dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als wij worden ook konijnen ouder. Ik klim niet meer zoals vroeger in bomen, ik lig veel liever in een stoel met een boekje... En die rimpels, die had ik vroeger ook niet... Maar ik voel me niet oud, en als het aan mij ligt ga ik ook nog lang niet dood.

Ons oude nijntje Dizzy ligt ook het liefst de hele dag languit in het gras, terwijl z'n vriendinnetje om hem heen allemaal binkies maakt.

Tuurlijk is het een keer afgelopen, maar dat is met alle beestjes zo. Ik zou gewoon blijven genieten van dat ene binkie per dag. Want voor mij zijn binkies (al is het maar één per dag) een teken dat nijn zich prettig voelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh ik heb er 2 van 4 maanden oud. Nog hartstikke jong dus. Maar met dit weer zijn die alleen smorgens en savonds een beetje actief en de rest van de dag liggen ze languit in de schaduw.

Ja ze eten of drinken af en toe even, maar verder zit er geen beweging in hoor :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .