Ga naar inhoud

kleur urine konijn


HJW

Aanbevolen berichten

Wat voor kleur hoort de urine van een konijn te hebben? Mijn konijnen zijn in principe zindelijk als het om plasjes gaat maar af en toe vind ik dan toch een plasje buiten de bak. Meestal is dit dan al opgedroogd en kan ik er niet veel meer van maken. Vanochtend kwam ik kennelijk een redelijk vers plasje tegen maar vond de kleur zo raar. Het was niet doorzichtig en een beetje creme kleurachtig? Vind het moeilijk uitleggen. Had ook beter een foto kunnen maken bedenk ik me nu. Ik weet helemaal niet of dit normaal is of juist niet. Aan het gedrag van mijn konijnen merk ik overigens niks. Die zijn gewoon vrolijk en opgewekt en ze eten goed hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste keer dat ik t zag was t licht gelig, beetje troebel creme achtig. Tegenwoordig is t hier meestal oranje/bruin omdat ze wilg krijgen.

Volgens mij kunnen ze heel wat kleuren plassen haha. Volgens mij gaat dat van lichtgeel tot roodbruin en alles er tussen ofzo.

Ik heb trouwens gehoord dat dat troebele wittige wat je ziet het teveel aan calcium is wat ze uitplassen.

Maar hang me er niet aan op, ik heb t ook maar van horen zeggen

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het even in de gaten houden. De mijne plast altijd een beetje geel/oranje achtig. Vaak als hij ziek is wat donkerder. Toen mijn konijn een blaasontsteking had was het ook cremekleurig. Ik weet niet of dit toeval is. Ik zou het in de gaten houden maar alz hij blijft eten en er niet ziek uitziet denk ik dat het geen probleem kan zijn. Het licht namelijk aan het weer, zijn voedsel en zijn gezondheid. Tenminste dit is wat de dierenarts me vertelde. Hoogstwaarschijnlijk kan het dus geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er 3 dus dat maakt het ook weer lastig want ik heb geen idee van wie het is. Was alleen benieuwd of het een normale kleur is of niet omdat ik eigenlijk geen idee heb hoe konijnen urine eruit hoort te zien :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb trouwens gehoord dat dat troebele wittige wat je ziet het teveel aan calcium is wat ze uitplassen.

Maar hang me er niet aan op, ik heb t ook maar van horen zeggen

Ghehe dat zou wel een beetje moord zijn als we dat zouden doen he:P

Maar inderdaad als er wit "bezinksel" in de urine zit is dit een teveel aan calcium. Cremekleurig (als we het over hetzelfde cremekleurig hebben) is volgens mij wel redelijk normaal, misschien wel een beetje veel calcium maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe komt een konijn aan teveel calcium mocht dat zo zijn?

Ik gaf zelf goedkoop voer waar teveel calcium in zat. Nu met SS zie ik t niet meer. Maar over t algemeen vind je dan ook wel witte aanslag waar ze plassen, bij mij zat t vaak op keutels omdat ze daar dan overheen plasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze HFST dus daar kan het denk ik niet aan liggen?

Dat wil niks zeggen. Sommige konijntjes zijn er gewoon wat gevoeliger voor. Ik heb er hier ook 1 zitten die steeds calcium uitplaste en een blaasontsteking had ondanks dat ik SS voer. Op advies van de DA over gegaan op calcium arm dieet en nu zie ik het bijna nooit meer. Calcium zit ook in verse groentes en kruiden bij het ene product meer dan bij het ander.

Edit: ik weet dat in SS 0,6% calcium zit en ik geloof in HFST dat dit 0,9% is. Voor ons lijkt het weinig voor een konijntje maakt dat echter wel verschil.

aangepast door femmeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jawel hoor:P maar tis amper nog met een teveel aan calcium. Komt door het calciumarmdieet. Mijn DA vertelde me dat dat goed was. Hij heeft de urine afgelopen vrijdag nog onderzocht, perfecter kon bijna niet. En hij had ook weer wat van mij geleerd, op de lijst calciumarm dieet staat sinds vrijdag ook spa blauw.

Volgens mijn dierenarts is het trouwens beter dat ze niet teveel calcium binnen krijgen kan meerder kwaaltjes veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo allemaal lees is dat het niet maar als ik nog eens een verdwaald plasje tegen kom zal ik daar een foto van maken en in dit topic plaatsen voor de zekerheid :)

Lijkt me ook wel lastig, stel dat 1 van de dames wel een keer blaasontsteking krijg hoe weet ik dan wie het is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ook opgedroogd zie je het in terug. Soms als ze over de keutels heen plassen en er veel calcium in zit, slaan deze keutels ook wit achtig uit.

In iedergeval dit is de informatie die ik van mijn dierenarts heb gekregen. Wist er zelf eerst ook niet vele vanaf totdat je met een nijn zit met blaas problemen en ze over moet op een calcium arm dieet dan ga je ineens onwijs veel verschil in plasjes zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn plaste eerst veel op stenen en daar kwamen dan witte vlekken... Nu zijn mijn konijnen zo goed als zindelijk (wat plassen betreft) en zie ik niets wits meer! :)

Toen mijn oppaskonijn pas plaste in de ren, was het ontzettend wit... Ligt er nu al een paar dagen, maar verbaas me er nog steeds over dat het zo wit is...!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .