Ga naar inhoud

Gedragsverandering na sterilisatie voedster?


Mi3k

Aanbevolen berichten

Over een maand wil ik mijn voedster van 7 maanden laten steriliseren. Nu lees ik overal dat het gedrag van rammen veranderd, maar hoe zit het met voedsters?

En na hoeveel dagen lieten jullie je konijntje weer regelmatig alleen? Ik ben na de operatiedag nog 2 dagen vrij, is dat voldoende?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het gedrag niet veranderd, alleen de hormonale ellende is er vanaf. Niet meer rijden en sproeien, verder is ze gewoon de oude. 2 dagen na de operatie begon Wilma weer behoorlijk op te leven en durfde ik haar wat beter alleen te laten en dat lees ik hier op het forum ook vaak. Je planning klinkt prima :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hoi, ik wil hier even op aansluiten, ons konijn, een dame van zo'n 7 jaar is 2 weekjes terug geopereerd. De DA heeft haar baarmoeder eruit gehaald. We hadden haar in het voorjaar gekoppeld aan een hangoor die veel groter werd dan verwacht. Het was een superleuk stel. Na de operatie moesten we ze scheiden voor een week. Walter ( zo heet de voedster, was ons als ram verkocht maar bleek na 7 jaar toch een voedster) hebben we een week binnen gehouden in een hondenbench. In deze hondenbench bezocht ze dagelijks haar vriend in de buitenren. Toen vorige week de hechtingen verwijdert zijn en ze weer bij elkaar mochten ging dit prima, toch vind ik nu, een week later, dat Walter erg op zichzelf is. Ze eet prima, poept, plast enz. Ze liggen een enkele keer ook wel naast elkaar maar het liefst ligt ze alleen en maakt op mij een niet zo happy indruk. Als ik de ren in kom reageert ze wel alert en komt naar me toe en laat zich lekker aaien. Voor de ingreep was het echt een klef stel. Is er iemand die dit herkent??? Vind het best lastig. Als ik ze weer moet scheiden is de ram zo lusteloos, maar ik vind ook dat Walter recht heeft op een fijne oude dag.

Kan iemand mij advies geven??.

Groet Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je ze willen scheiden? Het klinkt niet alsof ze er last van heeft dat ze bij Gijs zit toch? (Gijs heette hij toch..) Dat ze nu minder klef zijn wil natuurlijk niet zeggen dat ze ongelukkig is bij hem. Het komt weleens voor dat het gedrag van een voedster na de ingreep wel verandert, dat ze wat rustiger worden, soms een beetje apathisch zelfs. Misschien is dat het geval bij Walter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt altijd kans op een gedragsverandering. In de meeste gevallen vinden wij mensen dat de verandering positief is. Dus rustiger, aanhankelijker etc. Maar het kan ook anders gaan. Een van mijn voedsters heb ik moeten herkoppelen met een andere ram omdat het gewoon niet meer klikte tussen haar en haar toenmalige partner. Ze was een aanhankelijke dame maar nu vind ze mensen vooral maar vervelend. Ze is wel rustiger geworden maar dan zo rustig dat het soms bijna apathisch is.

Er zijn ook voedsters die er juist humeurig uitkomen.

Er is heel vaak sprake van een verandering en in de meeste gevallen word de dame rustiger maar je hebt zoals met alle veranderingen ook een kans dat jij de verandering minder positief vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je ze willen scheiden? Het klinkt niet alsof ze er last van heeft dat ze bij Gijs zit toch? (Gijs heette hij toch..) Dat ze nu minder klef zijn wil natuurlijk niet zeggen dat ze ongelukkig is bij hem. Het komt weleens voor dat het gedrag van een voedster na de ingreep wel verandert, dat ze wat rustiger worden, soms een beetje apathisch zelfs. Misschien is dat het geval bij Walter?

Waarschijnlijk heb je gelijk hoor, ik had ook wel gelezen dat een ram vaak rustiger wordt maar van een voedster wist ik het niet. En Gijs schijnt het inderdaad ook te accepteren dat Walter wat meer opzich zelf is....het is waarschijnlijk mijn eigen idee, ze zagen er altijd zo happy uit en misschien zoek ik er dan te veel menselijke eigenschappen achter...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .