Ga naar inhoud

Coccidiose


Gast xXliesjuhhhXx

Aanbevolen berichten

Gast xXliesjuhhhXx

hOoii.. :)

Ik had een vraagje,,, ik ga morgen mijn konijn op halen en ik zat vandaag de ziektes enzoo.. nog even door te kijken en toen kwam ik bij Coccidiose

er staat dat als konijnen erg gestresst zijn en een lange auto rit moeten maken en nieuw baasje enzoow.. dat ze dat kunnen krijgen..

maar krijgen ze dat snel?? of verschild dat per konijn?

en hoe herken je het als ze het hebben?

Mvg. xXliesjuhhhXx

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verschijnselen bij het konijn zijn diarree evt. met bloed, uitdrogen, lusteloos en gewichtsverlies.

Je moet zorgen dat je hetzelfde voer hebt als waar het konijn vandaan komt. Als je later op ander voer over wilt gaan kan dat wel natuurlijk, maar dan wel zorgen dat je niet in een keer ander voer geeft maar langzaamaan wat meer 'nieuw' en minder 'oud' voer geven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voeding heeft ook niet echt met coccidiose te maken. Als je je konijn bij een goede fokker weghaalt is hij daar al preventief behandeld. Hou alles goed in de gaten, stinkende echt vloeibare diaree te zien? Gelijk naar de dierenarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast xXliesjuhhhXx

Okeej :) ja hij komt cker weten bij een goede fokker vandaan hij zegt ook dat die zijn uiterste best doet om goede en egt gezonde konijnen te verkopen.

hij geeft ook ESB3 mee ofzo iets en als die Coccidiose heeft dat ik dat moet toedienen maar ik wou gewoon even voor de cker heid nog een aantal dingen weten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Hallo,

Ik heb drie konijntjes waarbij Coccidiose is vastgesteld. In het totaal had ik er 14 waarvan 10 jongen. Helaas heb ik al twee konijntjes aan Coccidiose verloren. Het zieke konijntje wat ik nu nog heb is herstellende. Nu kun je volgens de dierenarts je konijnen niet prefentief behandelen. Mijn konijnen hadden de symptomen, lusteloos, niet willen eten en een beetje hangerig. En vooral een gezwollen buik. Het bleek een verstopping van het gehele darmkanaal te zijn, waarbij er veel ook nog eens veel gas vastzat. Dit is zeer pijnlijk voor konijnen. Nu heb ik verschillende soorten medicijnen die de darmen helpen weer op gang te komen, medicijnen die helpen het gas makkelijker te verwijderen, en pijnstillers. Tegen de Coccidiose heb ik Baycox 2,5 %. Ik heb mij werkelijk wezenloos gezocht op internet om maar informatie te vergaren over Cocciciose en verstopping bij konijnen. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 jaar geleden kreeg ik mijn konijn Nijntje, en kreeg dit dus ook vrij snel.

Meteen naar de dierenarts gegaan, en inderdaad hij had coccidiose.

ze viel vreselijk veel af en de kans was groot dat ze het niet zou halen.

Gelukkig met de juiste medicatie, en de hulp van mijn moeder (ik was toen 13) is ze er weer helemaal bovenop gekomen, maar ik merk wel dat zij altijd wat zwakke darmpjes heeft gehouden.

Hou het konijntje gewoon heel goed in de gaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik heb drie konijntjes waarbij Coccidiose is vastgesteld. In het totaal had ik er 14 waarvan 10 jongen. Helaas heb ik al twee konijntjes aan Coccidiose verloren. Het zieke konijntje wat ik nu nog heb is herstellende. Nu kun je volgens de dierenarts je konijnen niet prefentief behandelen. Mijn konijnen hadden de symptomen, lusteloos, niet willen eten en een beetje hangerig. En vooral een gezwollen buik. Het bleek een verstopping van het gehele darmkanaal te zijn, waarbij er veel ook nog eens veel gas vastzat. Dit is zeer pijnlijk voor konijnen. Nu heb ik verschillende soorten medicijnen die de darmen helpen weer op gang te komen, medicijnen die helpen het gas makkelijker te verwijderen, en pijnstillers. Tegen de Coccidiose heb ik Baycox 2,5 %. Ik heb mij werkelijk wezenloos gezocht op internet om maar informatie te vergaren over Cocciciose en verstopping bij konijnen. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.

Groetjes

Tegenwoordig heb je voer met anti coccidiose, je kan het tegenwoordig dus wel preventief behandelen.

Echter stop je met het voeren van dat voer is er geen garantie dat je dieren het dan niet meer kunnen krijgen.

Ik ben geen voorstander van dat voer continu voeren aangezien de werkzame stoffen dan hun functie verliezen doordat je dieren eraan gewend raken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram BamBam is momenteel aan het herstellen van coccidiose. Hij werd nogal lusteloos, wou niet meer spelen, vervolgens at hij niet meer alle brokjes op en hij begon echt veel gewicht te verliezen. Diarree heeft hij nooit gehad maar je kan wel aan zijn keuteltjes zien dat z'n darmen niet 100% in orde zijn. De dierenarts heeft coccidiose vastgesteld door zijn keutels te laten onderzoeken. Ik voer hem al 3 weken bij via een spuitje, dit deed ik 4 maal per dag, nu ben ik aan het afbouwen omdat het de goede kant lijkt op te gaan :bow:, maar als ik hem niet had gedwangvoerd had hij waarschijnlijk gewoon gestorven door teveel gewichtsverlies. Dus toch wel een enge ziekte vind ik hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .