Ga naar inhoud

Wat je allemaal van je konijn kunt krijgen....


Evee

Aanbevolen berichten

Virale Ziektes:

Hondsdolheid

Bacteriële Ziektes:

Pasteurellose

Salmonellose

Bordetella spp.

Tularemie (Francisella tularensis) in wild levende konijnen

Brucellose

Pest (Yersinia pestis) in wild levende konijnen

Rickettsia in wild levende konijnen

Eencellige Ziektes:

Encephalitozoonose (in immuun aangeslagen mensen)

Toxoplasmose (geen directe overdracht)

Giardiase

Schimmelachtige Ziektes:

Dermatophytose

Microsporum spp.

Trichophyton mentagrophytes

Parasitische Huidziektes:

Akariase

Cheyletiella spp. plaag

Sarcoptes scabiei plaag

Vlooien

Parasitische Darm of andere Ziektes:

Filariase

Trichostrongylidose

Baylisascaris procyonis

Leuk he, konijnen houden? :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

toxoplasmose is wel gevaarlijk voor zwangere vrouwen, dat zit in de ontlasting van dieren, bijvoorbeeld ook in de kattenbak :)

Goed excuus om je partner de kattenbak schoon te maken, en als je het zelf moet doen dan zeer goed je handen wassen en evt handschoentjes aan doen.

Voor peuters en kleuters valt het allemaal wel mee hoor :) Leer ze gewoon altijd hun handjes te wassen nadat ze aan een dier hebben gezeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die encephalitozoönose, dat is wat je kan overkrijgen als je konijn e. cuniculi heeft. De "e" staat namelijk voor encephalitoön.

Zelfs voor mensen met een lage weerstand is dat erg uitzonderlijk dat dit overgedragen wordt.

Ik heb ooit zo'n ringvormige infectie gehad (schimmel dus) van poesjes op een kinderboerderij. Inderdaad gigantisch jeuken, maar met een zalfje ben je er zo van af. Hier in België wordt dat ook wel eens "het karrewiel" genoemd, omdat het de vorm heeft van een wiel. In het begin is het een puntje, maar de binnenkant geneest en de infectie die verder uitwaaiert maakt een cirkel op je huid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

soms vergat ik wel eens mijn handen te wassen. Maar ik moet wel zeggen dat de vele ziektes mij niet bekend in de oren zijn. Nooit van gehoord.

Maar mijn weerstand is zwakker dan normaal, moet ik dan met nog meer rekening houden?

Maar inderdaad leuk konijnen houden, stop ze dan maar in de vitrine heb je er ook geen last meer van :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die encephalitozoönose, dat is wat je kan overkrijgen als je konijn e. cuniculi heeft. De "e" staat namelijk voor encephalitoön.

Zelfs voor mensen met een lage weerstand is dat erg uitzonderlijk dat dit overgedragen wordt.

Ik heb ooit zo'n ringvormige infectie gehad (schimmel dus) van poesjes op een kinderboerderij. Inderdaad gigantisch jeuken, maar met een zalfje ben je er zo van af. Hier in België wordt dat ook wel eens "het karrewiel" genoemd, omdat het de vorm heeft van een wiel. In het begin is het een puntje, maar de binnenkant geneest en de infectie die verder uitwaaiert maakt een cirkel op je huid.

denk dat dat hetzelfde s als wat wij hier een ringworm noemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik niet elke keer mijn handen was als ik bij de nijnen geweest ben hoor. Als ik geen keuteltjes of wonden heb aangeraakt, maar enkel een aaitje, dan was ik ze niet. Te veel je handen wassen is slecht voor de huid, en je haalt er je weerstand ook mee naar beneden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach weet je a het is... als je voor hiden een lijst zou maken kreeg je ook een hele waslist, voor katten en vogels idem....

als je eens wist wat je dagelijks op straat wel niet allemaal zou kunnen krijgen!! ik maak me er niet zo druk om!

het enige waar ik wel echt heel voorzichtig mee ben, ik heb zelf een grote wond. en als die open ligt, komt er geen konijn in de buurt, en als ik die ga verzorgen zorgen ik dat alles konij clean is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig kreeg mijn moeder 3 weken geleden allemaal rode bultjes op haar arm, wat na 2 weken ineens een hele grote ronde plek was, ontzettend rood en zelfs bijna blauw. het zag eruit als een brandwond zowat.

De dokter dacht eerst dat het exzeem was, maar het werd zo erg dat ze naar een huidarts moest.

Die vertelde dus dat het een plek was die door dieren word veroorzaakt als je weinig weerstand hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is goed om te weten wat je kan overdragen maar we leven gelukkig niet in een steriele wereld. Het zou oersaai zijn en dodelijk.

Ik ben afgestudeerd als opvoedster en in onze lessen hebben we een studie gevolgd over een project uit America uit de jaren 60. Daar haalden ze een tweeling uit elkaar de ene plaatseten ze bij een gezin met héél véél dieren de andere werd in een volledig steriele ruimte geplaatst en kreeg alleen contact met mensen die eerst volledig steriele kleding etc . moesten dragen. Dat kind is héél jong gestorven ....:(( het is gelukkig bij een éénmalige poging gebleven.

Ik ben zelf tussen veel diertjes opgevoed en doe dit nu ook met mijn eigen kinderen en eerlijk gezegd ben ik niet bang voor besmetting van één of ander iets. De positieve invloeden van dieren op kinderen is 100 keer meer dan het gevaar. Je kan als kind héél veel gevoelens kwijt bij je troetel en er is een groot voordeel hij/zij verklapt niks tegen mama of papa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .