Ga naar inhoud

konijn eet geen brokjes meer na verwijderen haakjes,


breezer

Aanbevolen berichten

hoi,

een tijdje niet online geweest en helaas gelijk terug met een probleem.

bij me konijntje zijn de haakjes op de kiezen weggeslepen in utrecht, (normaal eigen dierenarts maar omdat zo snel terug kwam verder laten wegslijpen in utrecht).

nou is dat bijna 2 weken geleden (woensdag 2 weken) en hij eet nog steedsniet goed, af en toe een sprietje hooi , klein stukje wortel loof, maar echt no9g veel te weinig, de brokjes laat die staan,. heb allerlei brokjes geprobeert, trovit (heeft die normaal), sience selective, en hope farm super trio.

ik dwang voer nu dus om hem in leven te houden, maar wat is er nou toch aan de hand? bij het dwangvoeren trekt die de dwangvoer spuit zo uit me handen zo graag die het wilt opeten. (honger of wetende dat dan sneller klaar is?)

dwangvoer eet die niet zo van een schoteltje, en als ik geen dwangvoer geef eet die ook niet, dus het is niet hij al vol zit. de keutels beginnen wel weer normale vorm terug te krijgen, maar de afgelopn 2 weken was echt dan weer normale keutels, dan weer niks, dan weer diaree, dan weer klein etc etc.

iemand enig ervaring hiermee? na normaal slijpen van de haakjes is die dag later aan eten. nu dat verder geslepen is duurt het erg lang, hoort dat zo?

ik ga vanavond na me eigen dierenarts voor controle in zijn bekkie, kijken of we vreemde dingen zien, iemand tips voor als ik daar toch ben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zei je da?

Mijn konijn had ook de haakjes van zn tanden laten slijpen, en ik heb hem ook nog twee dagen gedwangvoerd. Later heb ik SS met een klein beetje water (een soort heel dik dwangvoer) in het voerbakje gedaan, dit at hij wel na een poosje. Het lijkt er wel op dat hij honger heeft, maar waar dat precies aan ligt kan ik niet zo zeggen. Ben wel benieuwd wat de dierenarts zei! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik erover na ga denken had mijn Boefje twee weken voor haar overlijden ook haar haken verwijderd gehad. Ik had van de dierenarts begrepen dat het ook echt ver afgeslepen was, helemaal recht en glad. Hij sprak er zelf vol trots over. Maar ze ging ook niet meer aan het eten. Alleen ik denk dat Boefje ook andere dingen erbij had, zoals iets met haar nieren waar dus overheen gekeken was en op de echo niks te zien was. De dag dat ik haar daar achterliet met een overvolle maag door de dwangvoer en gas/verstopping kreeg ik pas te horen dat ze veel bacteriën in dr urine had en haar ene nier vervormd en de andere nier vergroot. Die nacht was ze daar ook overleden. Door de overvolle maag en de ingreep om haar maag te ledigen.

Dus ik weet niet of dat ook echt de reden is waarom ze niet meer aan het eten ging. Ze was al zwaar vermagerd en verzwakt.

Ik kan dus ook niet zeggen of het komt door het ver afgeslepen gebit of door haar andere kwalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dommel was het ook zo, at slecht hooi toen we terug kwamen van een weekje vakantie maar verder nog wel ander eten. Wij paar dagen aangekeken(misschien van slag omdat we weg waren) en toen ook het andere voer terugliep zijn we naar de DA gegaan. Deze zei ook: haken op de tanden en dat dit met 10 maanden wel jong was. Tanden geslepen en weer mee naar huis. Hij bleef niet eten en wij bleven maar dwangvoeden. Circa een week duurde dit. Toen slikte hij het dwangvoer ook niet meer door en heb ik hem weer gebracht. De DA heeft hem toen opgenomen en mee naar huis genomen (ivm weekend en vrije dag), daar is hij 3 dagen gebleven. De dag voor dat ik hem vermoedelijk op zou kunnen halen belde ik en ging het beter maar de dag erna was lag hij dood in het hok, toen ze 'sochtends beneden kwam :( Ze is er niet achter gekomen wat er nu mis was. Het kon iets aangeboren zijn of iets giftigs gegeten maar dat is onduidelijk gebleven.

Rotverhaal natuurlijk maar duidelijk was dat het niet (alleen) de haakjes waren en dat de DA dit in eerste instantie wel dacht. Dus ookal zijn ze geslepen, dat wil niet zeggen dat dit de enige oorzaak van het niet eten was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

bedankt voor de reacties, helaas de meeste met niet zo goed nieuws.

de kiezen zijn geslepen, in utrecht, dus ik ga ervan uit dat het goed gebeurt is.

hij krijgt o.a. metacam.

advies van mijn eigen dierenarts was meer dwangvoeren, (70 mg per 24 uur) en doorgaan met medicijnen.

vanmorgen heeft die 3 brokjes trovet op. en vanmiddag wortelloof en hooi, gaat dus goed kant op terwijl meer dwangvoer geef. zet hem schijnbaar dan toch aan om meer te eten.

hij lijkt ook weer wat actiever over te komen.

en ja heb meerdere konijnen hier, met allemaal hun probleempjes helaas. is de een niet ziek dan is het meestal de andere wel weer.

blijven dus bezig, maar ja alles voor me nijntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte ermee ik ken het drama van zieke konijnen. En inderdaad dat dwangvoer de boel triggert ken ik ook. Helaas is het maar een gedoe aldoor dat dwangvoer geven. Ik moet het helaas ook maar weer wat gaan doen. Bailey eet wel redelijk, maar heeft zijn mindere momenten. Verschilt per dag. Maar hij komt er niet van aan, valt er misschien ook nog bij af. En dat is niet de bedoeling lijkt mij. Hopelijk gaat het bij jou ook snel beter. Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook de eerste jaren alleen maar zieke konijnen gehad.. Op een gegeven moment moest ik meer dan 6 weken lang non stop 2 konijnen dwangvoeren en de nodige medicijnen geven om ze maar in leven te houden.

Sinds ik ze verschillende soorten kruiden voer en ze meer hooi eten zijn ze niet meer ziek.. (even afkloppen).

Mijn ram had ook aldoor die haken. Door hem ben ik ze ook takken gaan voeren en sindsdien ook geen problemen meer met haakjes (even afkloppen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is in 1 jaar al 4 keer onder narcose geweest voor zijn gebit en daarna komt hij er telkens heel slecht uit. De dierenarts heeft daarom het vermoeden dat hij heel slecht op de narcose reageert. Duurd telkens een week of twee dat hij weer goed eet

Link naar reactie
Delen op andere sites

voer je wilgentakken? of andere takken? hier krijgen wel af en toe zo een bal van gevlochten wilgentakken en die takkjes worden wel gegeten.

zou namelijk mooi zijn als bepaalde tak voeren hier ook zou helpen, valt in lk geval te proberen.

hij begint nu weer langzaam te eten, zie hem af en toe een brokje pakken. (hij kiest de sience selective uit het bakje,)

verder voer ik gedroogde kruiden die hij nu ook steeds beter weer begint te eten. hij heeft wel altijd ook goed hooi gegeten, dus dat is de oorzaak niet van de haakjes in elk geval. (hoor je ook vaak dat konijn met haakjes geen hooi at).

ik hoop in elk geval de haakjes nu (langer) weg blijven, want lijkt steeds vroeger terug te komen, laatste keer was 5 weken weg, en als dan steeds 2 weken herstel periode heb, dan is voor het konijntje het ook niet leuk meer he, 2 weken ziek, 3 weken beter. hopen dat het verder weg laten vijlen in elk geval ervoor zorgt het dus langer, en hopelijk helemaal weg blijft. en hopen natuurlijk hij nu blijft eten en weer meer gaat eten, maar zie wel kleine verbeteringen al. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .