Ga naar inhoud

Een blaasontsteking?


Jessica0502

Aanbevolen berichten

Hallo,

Vanmorgen toen ik Barney en Wilma eten gaf, ging Wilma netjes op het toiletje zitten om een plasje te doen.

(Wilma is een albino Nederlandse dwerghangoor. Ik heb haar uit de opvang gehaald en weet dus niet precies hoe oud ze is. In de opvang dachten ze rond een jaar of 2)

Ik kom net terug van de dierenarts met mijn hondjes en keek even om het hoekje bij de konijntjes.

Toen zag ik dat er een plasje achter Wilma lag. Ik heb eerst even op google gekeken en daar kwam ik urine brand tegen. Dat zag er nogal ernstig uit. Daarom heb ik haar toch maar even uit het hok gepakt. Het leek niet op de foto's die ik gezien had. Wel was ze een beetje nat van onderen.

Ik was helaas te laat met urine opzuigen omdat ik geen spuitje heb.

Zal zo weer even naar de dierenarts om een spuitje. Dan kan ik de volgende keer gelijk opzuigen en laten onderzoeken.

Maar zou het een blaasontsteking zijn? En wat voor medicijnen krijg je daarvoor? Wilma vindt het namelijk echt niet leuk om op schoot te zitten.

Of zou het ook EC kunnen zijn? Ik heb ze al een keer preventief behandeld met Fenbendrops. Wilma en Barney zijn beide weer wat dikker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat je er pas achter komt als de urine onderzocht is. Bij een blaasonsteking krijg je over het algemeen antibiotica. Misschien sowieso wijs om weer een kuurtje te doen met Fenbendrops voor het geval dat. Maar zou dat overleggen met de dierenarts. Kijk je wel uit voor de vliegen dat ze geen eitjes leggen in t natte vacht van je konijntje? Anders heb je nog grotere problemen als je konijn maden krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb urine laten onderzoeken maar ze konden niks vinden.

Zou het dan ook nog iets anders kunnen zijn? Kan wel weer met Fenbendrops beginnen, heb nog staan. Zou ik dan weer een 28 dagen kuur moeten doen?

Ben vanavond nog even met mijn vriend naar de dierenwinkel geweest. Heb ze lekker getrakteerd op een lente rol en basilicum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry hoor bunnygirl maar als jou konijn blaassteen heeft gaat dat vast niet alleen over met pijnstillers. Sowieso moet blaasontsteking verholpen worden met antibiotica. Blaassteen moet over het algemeen operatief verwijderd worden. Dit is wel een hele belangrijke zaak want je konijntje kan eraan overlijden. Heb je zelf al een topic gemaakt hierover? Misschien wel handig dan kan je wat goede tips krijgen van mensen. Sommige dierenartsen zijn niet kundig genoeg en geven vaak slecht advies.

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Boefje. Op 04 mei ben ik begonnen.

Nee ik heb het nog niet met de dierenarts over EC gehad.

Hoe kan een dierenarts zien dat een konijntje EC heeft?

Zijn er ook nog andere symptomen van EC?

Vorige keer toen ik ben begonnen met de kuur omdat ze te mager was, terwijl ze superveel at.

Dit heeft ze nu namelijk niet

Mijn dierenarts is ook niet konijnkundig. Heb via een ander BB-lid in de buurt een adres van een andere dierenarts gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook nog wel andere symptomen van EC. Het oogje dat heel snel heen en weer gaat, kopje dat slap gaat hangen, konijntje dat evenwicht verliest, grauwe staar in de ogen, konijn dat zijn urine laat lopen, slappe achterhand. Maar die hoeven niet allemaal tegelijk of überhaupt aanwezig te zijn. Wat jij omschrijft klinkt heel veel als een terugval van een van mijn konijntjes met EC. Hij heeft de eerste keer best heftig EC gehad met scheve kop enz. Maar nu als hij weer een terugval heeft dan is het inderdaad afvallen of soms dat hij wat slapjes loopt. Grauwe staar heeft hij ook gehad. Helaas met gevolg dat ik niet gelijk de juiste medicatie kreeg en hij nu zijn oogje kwijt is. Ik vroeg dit omdat te snel achter elkaar geven van Fenbendrops niet altijd gunstig is voor het konijntje. Anders zou ik het inderdaad gewoon preventief doen 14 dagen lang en dan kijken of het helpt. Daarom dacht ik misschien met dierenarts daarover overleggen aangezien mei nog niet zo heel lang geleden is.

Fijn dat je nu een andere dierenarts hebt gevonden. Het is zoo belangrijk om bij een goeie te zitten. Helaas is het inderdaad even goed zoeken want ze zitten lang niet overal in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .