Ga naar inhoud

Konijntje eet liever stro dan hooi......


WallaChristalla

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn nieuwe konijntje, een Teddy dwergje van ongeveer 7/8 weken eet stro in plaats van hooi! Er ligt stro en hooi in haar hokje, maar toch zie ik haar steeds van het stro eten. Dan zet ik haar voor het hooi neer, dan eet ze wat, maar dan gaat ze toch weer snel naar het stro.

Is stro wel goed voor een konijntje? Want mijn andere konijn zie ik er niet van eten... Verder eet ze wel goed biks en drinkt goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro als bodembedekking is eigenlijk alleen nodig in de winter, als je ze buiten houdt. Ik zou het er nu gewoon uithalen. Het absorbeert slecht/niet en heeft weinig voedingswaarde. Als je nijn problemen heeft met hooi eten kan je andere soorten proberen. Je weet zeker dat je niet teveel biks geeft, waardoor ze liever biks eet dan hooi ook?

Je zegt trouwens 'ligt in haar hokje'.. ik neem aan dat je wel iets van een bakje of ruifje gebruikt voor het hooi? Dan blijft het langer fris, anders poept/plast ze er wellicht ook op. 'Hokje' is groot genoeg ook vast wel toch... ? Het 'je' maakt dat het zo klein klinkt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hooibal is ook leuk en misschien nog wel handiger, ze hebben vast van alles, kijk maar even :)

Houdt er trouwens rekening mee dat we hier op het forum niet altijd goede ervaringen hebben met het advies dat bij dierenwinkels (inclusief pets palace) gegeven wordt. Als je ergens over twijfelt dan vraag het anders hier op het forum ook nog even na, dan heb je meerdere meningen en kan je voor jezelf bedenken wat logischer klinkt. Veel plezier met je nieuwe nijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit deed mijn konijntje ook vorige week. Hij kreeg namelijk heen hooi waar hij vandaan kwam alleen biks en stro. Ik heb et toem opgezocht en kwam tegen dat stro niet zp erg is maar weinig voedingsstoffen bevat terwijl hooi erg belangrijk is voor de darmen dis het moet geen vervanging zijn. Ze gaven als tip voor als hij echt stro blijft eten om hooi als bodembedekking te doen ipv stro. Bij mij ging hrt na eem paar dagen over toen hij door kreeg dat er ook hooi was

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn zie ik altijd stro eten wanneer ze net een schoon hokje heeft. Dan eet ze een paar verse strootjes, maar binnen een dag stapt ze altijd weer over op hooi. Ik heb dit eens nagevraagd bij de dierenarts en die zei dat het niet slecht is voor konijnen om stro te eten, voor de tanden zelf goed, er zitten alleen weinig voedingsstoffen in zoals de andere reacties al vermelden. Ik denk dat je je niet echt zorgen hoeft te maken, maar wanneer je ziet dat je konijntje veel stro blijft eten ipv hooi, zou je idd kunnen overwegen het stro te vervangen door hooi (of een klein laagje stro met daarop een laag hooi).

Hooi in een bal of ruifje blijft inderdaad frisser, en mijn konijn lijkt het ook leuk te vinden. Heeft hooi in een bal zitten en speelt hier ook mee (en eet ondertussen hooi eruit!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn konijnen die plukt bepaalde dingetjes tussen het stro vandaan en eet dat op, geen idee wat ze doet maar ze vindt het lekker. Wat dat hooi betreft: hier vinden ze het juist uit een bakje het prettigst, dat eten ze altijd meteen op terwijl de ruif en bal nooit leeg worden gegeten. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat alleen heb gedaan om ook iets in de buiten ren te hebben en het is niet ideaal. Ruif en bal werken veel lekkerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro is niet verkeerd voor konijnen hoor, het is juist goed. Er zitten veel onverteerbare ruwvezels in die goed zijn voor de darmen. Erg is het dus niet. Stro heeft alleen niet echt voedingswaarde, terwijl hooi dat wel heeft. Probeer je konijn toch zo ver te krijgen dat er naast stro toch ook wel hooi gegeten word hoor, het is wel belangrijk.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je nijntje slecht hooi eet ,

misschien is dan echt vers hooi beter .

Ik mag altijd vers hooi van de boerderij halen(familie) .

maar omdat die niet heeeel dichtbij wonen en mn hooi was op had ik ook van petsplace gehaald maar dat aten ze niet .

en bij sommige boerderijen kan je baaltjes hooi kopen . als je in Overijsel woont dan weet ik wel boerderijen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Op dit moment eet mijn konijn ook haar stro, maar iemand vertelde hierboven dus dat ik het stro ook kon weglaten I.V.M. de zomer (die niet echt warm is ,maargoed...)  wat zou ik daar dan in plaats voor kunnen leggen? Ik neem aan dat ik niet de koude bodem laat staan. Er is overigens wel hennepzaad op de plaats waar de plast.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .