Ga naar inhoud

Maak ik mij weer zorgen om niets?


Ruthie

Aanbevolen berichten

Sorry voor de wazige titel, maar ik ben weer eens paranoia aan het worden.

Vorige dinsdag kregen Stitch en Roxy hun vaccinatie. Ze werden onderzocht (buik, ogen, oren, tanden) en de DA zei dat alles in orde was. Hij knort soms wel tijdens het eten en wassen maar de DA zei dat dit niet erg was. Tenzij hij zou niezen, maar dat deed hij nooit. Dus kregen ze hun prikje.

2 Dagen later (donderdag) zag ik dat Stitch wormen had. Hij had dit al eens gehad dus gaf ik na een belletje met de DA Panacur. Ik had er nog van de vorige keer maar niet genoeg dus vrijdag mocht ik nieuwe halen. Maar de vrijdag kreeg ik geen mee (het was een andere DA) omdat ze eerst een onderzoek moeten doen op de keutels. Dus ik moet nu keutels sparen en deze morgen binnenbrengen voor onderzoek.

En vanaf gisteren begon hij te niezen (misschien 3 keer over de hele dag). Vandaag niest hij veel meer en knort ook veel, ook tijdens het slapen maar niet altijd. Zijn neusje is ook wat nat. Dus dacht ik dat hij snot had. Morgen moet ik naar de DA met de keutels en dan zou ik hem dus gewoon meenemen ivm het snot voor een kweekje.

Blijkbaar heeft hij ook nog eens plakpoep (niet altijd, meestal gewone keutels) dus misschien komt dit van de wormen?

Maar nu was ik eens aan het kijken naar myxomatose en zag dat snot ook een van de symptomen is. Ik las ook verdikkingen. Nu bij het wassen van zijn kontje (door de plakpoep) vond ik zijn anus nogal vrij uitpuilend (denk toch dat het zijn anus was). Maar het zag er wel 'gezond' uit. Nu weet ik niet hoe een anus eruit ziet van een konijn en hoe plat of uitpuilend dit moet zijn. Voor hetzelfde geld was het misschien zijn plasser, maar met al het haar was het niet echt duidelijk en hij pruttelde tegen als ik beter wou kijken.

Nu heb ik mijzelf weer helemaal bang gemaakt dat hij misschien myxo kan hebben. Behalve het snot/ademhalen en zijn anus is er niets te merken aan hem.

Maak ik mij weer zorgen om niets of niet? Hoe kan ik weten of hij ziek was voor de vaccinatie en wat ziet men dan onder 'ziek' zijn? Is wormen hebben al genoeg om moet het iets ernstiger zijn van aard? En dat snot, waar komt dat dan zo plots vandaan?

Bah bah bah.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je dit toch het beste bij een konijnkundige dierenarts kunt laten nakijken en je vermoedens ook vertellen dat het myx zou kunnen zijn of een ent reactie hierop. Ik weet niet of jou dierenarts kundig genoeg is natuurlijk. Laat het morgen even zien. Misschien handig aan te geven van te voren via een telefoontje dat je vermoed dat het konijntje misschien wel myx zou hebben ivm besmettingsgevaar voor andere konijnen die daar komen bij de praktijk. Ik hoop dat het allemaal wel meevalt. Maar goed dat je met je konijntje naar de dierenarts gaat. Sterkte en beterschapjes voor je nijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij staat op de lijst dus het zou moeten.

Het stomme is dat er daar verschillende DA's zijn en blijkbaar geven die geen info door aan elkaar. Dus raadt bij wie ik nu terecht kom. En ik weet niet of ze allemaal konijnkundig zijn.

Morgenochtend eens bellen. Misschien mag ik dan vroeger gaan want normaal is het maar van 17u. tot 19u.

Komt zwelling bij de ogen altijd voor? Want blijkbaar is dat een van de eerste symptomen, en dat heeft hij niet. Dus dat stelt me voorlopig nog wat gerust. Op het internet staan allemaal van die lelijke foto's, maar er staat nergens bij bij hoeveel dagen dit is :s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou dit is duidelijk een ziek konijn. Hij klinkt erg moeilijk te ademen en net zag ik dat hij knarsetandde en dat betekend dat hij pijn heeft..hij zit ook met zijn mondje open dus hij krijgt geen lucht. Ik zou zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan als ik jou was. Arm diertje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn neus is altijd oranje, is van de wortel ;).

Knarsetanden doet hij ook veel als hij slaapt, maar ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat dit ook van het ontspannen is.

Hij heeft geen voortanden meer, dus zijn mondje is eigenlijk altijd zo 'open'. Ik dacht dat dat vrij normaal was eerlijk gezegd :s.

Hij was net een hele tijd stil, zit hij zich nu weer te wassen en maakt dit geluid. Dinsdag zei de DA nog dat dit niet erg was. Maar vanaf wanneer is het het wel?

Zal dan toch maar ff bellen. Maar ik ben 100% zeker dat ze gewoon zullen zeggen dat ik hem maar morgen eens moet komen tonen. En dit is de enige kk DA in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou over het algemeen hebben konijnen hun mondje niet open... tenzij ze aan het eten zijn natuurlijk. Beetje knorren kan geen kwaad, maar dit is wel erg en je hoort ook gewoon dat het verstopt zit en het diertje moeilijk ademen kan. Hoe het mondje eruit ziet zonder tandjes weet ik eigenlijk niet. Lijkt me niet dat ze dan ook hun mondjes openhouden, maar kan dat niet met zekerheid zeggen. Als het mijn konijntje was zat ik allang in de wachtkamer en geen dierenarts zou mij wijsmaken dat dit niks was. Vervelend dat het nu zondag is en inderdaad ze zullen er heel makkelijk over zijn. Ze zeggen dan gewoon ach hij eet nog gewoon en hij wast zich en hij kan nog wel even tot morgen wachten. Mocht dit zo zijn..hopelijk niet misschien kan je hier een beetje zoeken op konijnen die moeilijk ademhalen. Er zijn hier wel topics over en wat voor behandelingen ze dan doen om het neusje weer vrij te krijgen. Weet natuurlijk niet of je er dan wat aan hebt aangezien winkels gesloten zijn. Misschien is er een behandeling wat je met kruiden zou kunnen doen ofzo.. ik roep maar wat hoor.. zit beetje mee te denken. Maar eigenlijk belangrijkst dat hij naar een dierenarts gaat. Vraag me dan wel af of jou dierenarts wel zo kundig is. Ik heb heel wat konijnen gehad en ik had er altijd vier tot voor kort drie en ik heb nog nooit dit geluid gehoord. Dus ik denk bijna niet dat dit normaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht even dat je het filmpje in slowmotion had gezet, want een konijnenneusje hoort veel sneller te gaan dan die van jouw konijn op het filmpje. Ik vind hem ook erg 'diep' inademen, en zijn mondje hangt idd wat open. Nee, ik vind het er niet zo lekker uit zien.

Het lijkt me niet dat het myx is, geloof me, dat herken je als je het ziet.

Mij lijkt het een uiting van verlaagde weerstand voor of door het enten, waardoor hij vatbaar is voor andere ziektes. Goed dat je even contact opgenomen hebt met een DA. Begrijp ik nu alleen dat hij je al AB heeft voorgeschreven voordat hij het konijn gezien heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem hem in ieder geval mee. De telefoon stond op luidspreker en mijn man had ook de indruk dat ik enkel om AB moest komen. Maar ik eis een check-up hoor. En ook een kweekje.

Bedankt voor je reactie Madammie, weer een geruststelling :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm.. ik zou toch ook eens naar een andere dierenarts gaan hoor..ik vind dit allemaal maar raar...als een konijn zoveel ademhalingsproblemen heeft dat zijn neusje niet eens normaal op een neer gaat zoals bij een gezond konijn zou je toch echt wel wat moeten horen met een stethoscoop en iets voelen.. daarnaast.. AB in een potje?? Ik vind het allemaal klinken als holbewonerpraktijken. Maar misschien omdat het weekend is. En het zou dan wel fijn zijn als je het filmpje dan kon laten zien dat ze ook weten wat je bedoeld. Maar goed.. ik hoop inderdaad dat de AB dan helpt. Helaas weet je niet eens wat het beestje heeft. Beterschapjes met je nijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is waarschijnlijk een verkoudheid. Hou er wel rekening mee dat het filmpje een momentopname is. Hij is dus niet de hele tijd zo. Merendeels ademt hij gewoon (misschien 1 uur op een hele dag tijd maakt hij dat geluid, of nog zoveel niet). En op het filmpje sliep hij ook, vandaar zijn neusje niet zo snel bewoog.

Het is de enige kk DA in de buurt, het is een dierenkliniek. Dus die zouden er wel wat van moeten weten. En ik heb nog al gelezen van AB in een potje, dus stel ik er mij ook geen vragen bij, zolang het maar helpt en hij weer gezond en wel is. Hij heeft ook met een stethoscoop geluisterd, maar er was echt niets te horen. Als ik hem daar zag zitten zou ik ook nooit denken dat hij ziek was. Maar heel af en toe is hij zo als op het filmpje.

Deze nacht hebben we beneden geslapen, en enkel deze morgen (rond 5u ofzo) heeft hij het heel even gedaan (en ik ben een hele lichte slaper).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .