Ga naar inhoud

ernstig vermagerd


maartje

Aanbevolen berichten

jeetje, ik was maandag en dinsdag in Apeldoorn voor mijn studie. Ik had praktijkdagen op de kinderboerderij daar, echt mega interessant, en enorm veel geleerd. mijn buren hebben op de dieren gepast. Woensdagochtend was ik zelf weer aan de beurt om alle diertjes te verzorgen, ik kom bij het hok van Beppe, mijn lieve rex, en ik zie dat dat arme beestje zo ontzettend mager is. Ik was al zo bang dat ik er misschien in het weekend ervoor overheen gekeken had, maar ik had toevallig dat weekend de konijnen gefilmd, dus dat heb ik terug gekeken, en daar zag Beppe er nog gezond uit.

Ik ben die dag haar eetpatroon in de gaten gaan houden, en heb een algemene controle gedaan (dat had ik gelukkig die dagen geleerd) Maar beppe wilde niet eten. Dus heb ik de dierenarts gebeld, en ben er naartoe gegaan. verder zag Beppe er goed uit, ze is nog levendig, en maakt geen zieke indruk. Maandag wordt ze opgenomen, dan gaan ze bloed afnemen, de dierenarts zei dat het van alles kon zijn, en dat hij er nu nog geen uitspraak over kon doen.

Heeft iemand dit hier ook wel eens mee gemaakt? En wat was toen de diagnose?

Nu dwangvoer ik haar met babyvoeding. Dat doet ze gelukkig erg goed. Ik hoop dat Beppe snel weer de oude is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil hier wel even zegen door middel van je konijn te filmen kun je niet zien of ie goed en gezond is.Bij ons fokkers is het normaal de konijnen voer te geven wat ze moeten op hebben in 24 uur.Het zelfde geld met de water flesjes.Dan zie je veel sneller of er iets aan de hand is.En daarbij aai ik mijn dieren elke dag tijdens het voeren.Zodat je persies voelt of je konijn goed aan voeld.

Vaak met wormen eet je konijn zeker de bix op namelijk maar word toch mager.dus van is het voelen heel belangerijk.Naast dat je ziet of het konijn lekker in zijn vel zit door er naar te kijken dat ie niet lusteloos is.Het probleem bij konijnen is dat als ie niet goed meer eet.Ze snel haken op de kiezen krijgen.En helemaal niet meer willen eten.Dan is het probleem al veel langer aan de gang zonder dat je het door hebt.Als een konijn stopt met eten dan keuteld ie nog 3 dagen.Eet ie daarna niks meer komen zijn darmen stil te liggen.Wat dodelijk is voor het konijn.Hier bij weet je natuurlijk nog niet de oorzaak van het niet eten.Je hebt ook kans dat zijn keutels kleiner waren dat ie een haar bal verstopping heeft.Dan stoppen konijnen ook met eten namelijk.Waar naast het probleem je ook nog eens haken op de kiezen kan krijgen.Wat zeker belangerijk is is vocht.Als hier konijntjes niet meer willen eten.Begin ik altijd met hooi thee als stimulans om toch te eten.Zet ik het konijn in een schoon hok zodat ik kan zien dat ie keuteld.En zo word je al snel meer wijzer wat er aan de hand is.succes bij da en laat even weten of je aan mijn texst nog wat exstra info zou willen.cindy en probeer eens vers groen te geven ruccola sla of witlof andijvie wel met mate maar konijnen willen dat vaak wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx voor de tips. Aan de tanden ligt het niet, daar dacht ik eerst ook aan, ik had het zelf al bekeken en de dierenarts ook, het gebit ziet er prima uit. Ik doe idd hetzelfde als jij cindy, elke dag controleer ik alle dieren tijdens het voeren, alleen was het probleem nu dat ik een paar dagen niet thuis was, en dus andere mensen mijn nijnen hebben verzorgd.

Op die film bekeek ik alleen of ze toen ook al mager was, maar dat kon al haast niet, want ik controleer hier altijd al op. Ik bekijk altijd de turgor van de huid, de ogen, mond oren ontlasting, voeding, noem het maar op. Ik heb haar idd ook al een paar dagen groenvoer gegeven, dat eet ze wel, maar niet zo gulzig als anders. daarnaast heeft ze een vitaminespuit gehad, en heb ik vitamine in het water gedaan. Ook het dwangvoeren gaat goed, dat is zo raar, ze is daar zo gulzig in, maar haar biks raakt ze niet aan. Ook wormpjes heeft ze niet, misschien iets met haar niertjes? We wachten het af, maandag wordt ze opgenomen, en ik zal jullie laten weten hoe het is afgelopen. bedankt voor het medeleven en de fijne tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

juist mooie foto zeg ik heb ook wel een foto maar niet zo in de mond.Ja dat is een speciaal instrument waar mee je de kiezen kan bekijken.Als een konijn dus om de een of andere reden niet goed eet.Krijgt ie vaak al snel haken op de kiezen.Dat zal door de dieren arts verwijderd moeten worden.zodat ie wel weer kan eten kauwen.Maar je moet dan natuurlijk wel de oorzaak vinden waarom.In veelgevallen zijn de konijnen ziek door haarbal in maag of darm verstoppig ect.dus als de kiezen behandeld zijn blijf je dwang voeren als ie niet zelf eet.tot de oorzaak is gevonden.Dus zoals jullie zien kan een konijn makkelijk zonder voor tanden leven .zolang zijn kiezen het nog doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die foto komt van mijn de site van Mijn DA... heb ik dus eigenlijk ff gejat zeg maar.... hahahah maar is voor goede doeleinden.. maar dan heb ik nog een vraag he... die haken waar ontstaan die uit..zijn dat tensresten of tand of weet ik wat??? groeit dat uit de tanden?? ja misschien stomme vragen maar vind zo'n dingen gewoon interssant....

Link naar reactie
Delen op andere sites

haken op de kiezen ontstaan dus door het niet slijten van voer door het kauwen.Heeft verschillende oorzaken scheef staand gebit.te weinig ruw voer.De haken zelf zijn net weer haakjes op de kiezen die door groeien en wonden in de mond kunnen veroorzaken.

wat natuurlijk pijn lijk is.De haken zijn van het tand materiaal.dus erg hard materiaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zeker cindy, ook dat heb ik bekeken, ik heb namelijk een konijn zitten die daar last van heeft, hij is al 2 keer gevijld daaraan. Het was ook het eerste wat in me opkwam. Maar het hele gebit ziet er super uit. Nog 1 nachtje slapen en dan weet ik meer. Ik maak me echt zorgen om het arme beestje, zo meteen ga ik haar nog lekker wat wortelprut geven.

ooh ja Kelly, vaak zie je ook als de kiezen vergroeid zijn dat er vocht uit de oogjes komt, dat komt doordat die haken erg in het bekkie gaan prikken, en daardoor komt er dan pus uit de oogjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze keutelt nog wel, en als ik haar dwangvoer, dan eet ze bijna de spuit mee op! Dus heb nu wat van dat wortelspul in haar bakje gedaan, dan likt ze het op. Maar het is zo vreemd, waarom geen biks? maar wel wortel? dan zou je denken dat ze dat niet KAN eten, en dat het aan de tandjes ligt, maar dat is dus niet zo. Ze is nu bij de DA, om 4 uur haal ik haar weer op, ze bellen me tussendoor op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo allemaal, Beppe is weer thuis. De dierenarts weet nog steeds niet precies wat het kan zijn, hij denkt aan een infectie, of misschien wel baarmoederkanker... Beppe krijgt nu anti-biotica, en nu moeten we dus afwachten of dat aan gaat slaan. ik hou contact met de da. Ze maakt verder absoluut geen zieken indruk. Mensen die bij de da werkte waren helemaal onder de indruk van Beppe, ze vonden het zo'n prachtig lief konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

:whistle:ik vind het vreemd dat ie daar aan denkt.Dan zie je andere dingen bij het konijn namelijk.etter uit vulva en of bloed.Verslapte konijn die niet meer wil eten en drinken in het ergste geval.hum wat moet je hier dan van denken ze eet wel alleen geen brok!!!!geen koorts en dus danige vermagering dat ze erg zwak is.

kijk maar wat de antibiotica doet met haar.

anders kun je als je er met de da niet uit komt altijd een 2 mening vragen aan een andere da.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey ,dus eigenlijk weet je nog niet veel meer

hopelijk heeft ze wat aan de ab dan ,heel veel succes

gaat de diere arts nog verder onderzoek doen,omdat hij aan baarmoeder kanker denkt ?

Helaas kan hij dat moeilijk onderzoeken, dan zou ze door een mri scan moeten zei hij. Dus eerst gaan we kijken of dit helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .