Ga naar inhoud

Konijn eet geen biks


Laniboekje

Aanbevolen berichten

Paar dagen geleden een rammetje gevonden. Deze mee naar huis genomen en een goed plekje geboden en flyers opgehangen enzo.

Natuurlijk probeer ik goed voor het dier te zorgen. Mijn eigen nijnen krijgen s ochtends wat biks (SS). Ze vallen me onderhand aan tijdens voedertijd, haha.

Het rammetje heb ik dit ook voorgeschoteld maar het bakje staat al sinds donderdagavond onaangeroerd. Ook als je het voor zijn neus houdt eet hij het niet.

Gelukkig neemt hij wel hooi en groenvoer tot zich dus hij eet wel. Ook drinkt hij. Is het een probleem als hij geen biks eet? Mist hij dan belangrijke dingen? Tips?

Zijn keutels zijn gelukkig al iets groter dan voor het weekend, dat waren toen echt hele kleintjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gebeurt wel vaker bij konijnen die gevonden worden. Flap die ik ook gevangen heb moest aanvankelijk niet veel weten van biks.

Als hij goed hooi en groenvoer eet zou ik me nog geen zorgen maken hoor, hij zal wel snel doorhebben dat het in feite heel lekker is ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang hij goed hooi en verschillende soorten groente eet, is er niet meteen reden tot paniek.

Het kan natuurlijk zijn dat hij SS gewoon niet lekker vind. Mijn ram heeft sinds kort een nieuw vriendinnetje die daar ook niks van moet weten. Beaphar brokken ook niet maar HFST vind ze gelukkig wel erg lekker. Je zou dus andere brokken kunnen proberen in de hoop dat hij dat wel gewoon zal eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik gebruik nu gemengt voer ik stap er maar weer vanaf want ik had vanmorgen wat in gedaan en ik kweam vanavond weer en was alleen de biks nog over dus ik denk dat ik het maar weer gewoon op alleen biks laat inplaats van gemengd haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net toen ik op het punt stond om een zakje gemengd voer voor Lex te halen (zo noemen we hem nu) zag ik dat hij biks aan het eten was.

Het gaat steeds beter met hem. Hij komt meer en meer tot zijn gemak en eet nu dus ook iets beter.

Vanmiddag even met hem zitten knuffelen. Kreeg allemaal kusjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste twee dagen at Lex bijna niet meer. Vanmiddag naar DA geweest. Konden zo 1, 2, 3 niets vinden maar zagen wel wat kleine haakjes op zijn kiezen.

Hij heeft nu iedergeval wat spul gekregen om zijn darmen weer op gang te krijgen en wat dwangvoeding. Als hij maandag niet beter eet en drinkt moeten we terug.

Gelijk maar een afspraak gemaalt voor castratie + verwijderen van haakjes. Op 17 juni is de behandeling. Ga er al vanuit dat er toch niemand meer voor hem komt helaas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lex eet inmiddels al goed maar dat komt omdat we een zakje gemengd voer hebben gehaald. Dat eet hij prima. Jammer alleen dat ik liever niet heb dat hij dat eet, is natuurlijk niet zulks gezond voer voor konijnen. Maar hij eet vooralsnog SS echt niet. Ik vond het ook een beetje te ver gaan om hem nu te gaan 'dwingen' om SS te gaan eten omdat ik vond dat hij moest aansterken (vanmiddag namelijk de castratie!).

Denk dat als hij hersteld is van de operatie en hij gekoppeld is aan een voedster, dat ik hem dan langzaamaan toch over ga zetten op SS. Is veel makkelijker om iedere nijn hetzelfde te voeren anders zit ik straks met drie verschillende tonnen voer onderhand. Iemand nog een tip voor bepaald voer merk naast SS maar dat wel goed is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb eens opgelet hoe mijn konijn biks eet en merkwaardige is dat als het op is in het bakje, hij later nog eens gaat kijken of er wat in zit, en dat doet hij meerdere keren op een dag nou heb ik het idee dat mijn konijn zelf regelt hoeveel hij eet is het dan goed om het hele bakje vol te doen of echt aan de kleine hoeveelheid te houden>?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter om je aan de normale hoeveelheid te houden. Je hebt anders kans dat hij te te vol zit van de biks dat hij geen hooi meer eet. Hier blijven ze ook in hun etensbakje kijken hoor, in de hoop dat er nog wat in zit, als ze zien dat er niets in zit gaan ze weer rustig hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad gewoon gematigd biks geven. Mijn nijnen vallen me nu 's ochtends half aan als ze biks krijgen, dan lijkt het net of ze in geen eeuwen iets hebben gehad. Ze zijn er gewoon dol op. Maar goed; ik ben ook dol op mijn avondeten maar dat eet ik ook niet de hele dag door, haha. Ze moeten natuurlijk ook gewoon hun hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .