Ga naar inhoud

Gecastreerde dame met dit weer binnen halen of buiten houden?


Suuzz

Aanbevolen berichten

Ik ga Singha binnenkort laten castreren. Ze heeft de laatste tijd veel last van haar hormonen, stalkt Stewie (exram) en krijgt mot met de andere konijnen. Ook sproeit ze de hele boel onder. Het zorgt voor veel onrust.

Nu heb ik een vraag. Met andere castraties had ik de dames altijd binnen. Nu heb ik Singha dus buiten met 3 andere konijnen. Wat doe ik met haar na de castratie?

Ze kan niet meteen terug bij de andere konijnen lijkt mij. Maar waar ik vooral mee zit, kan ze met dit weer meteen terug naar buiten? Het herstel van een castratie bij een voedster duurt natuurlijk wat langer. Is het dan het slimst om haar lekker binnen te halen of zijn de temperaturen buiten ook prima? Ze woont op een inpandig balkon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik haar de eerste dagen proberen binnen te houden op handdoeken.

Na een operatie zijn ze behoorlijk kwetsbaar, waardoor binnen op zo'n moment even het beste voor ze is, vind ik :)

Binnen kun je ze ook beter in de gaten houden i.v.m. zelfstandig gaan eten & keutelen en (indien nodig) medicatie toedienen.

Mijn 2 vorige geholpen voedsters had ik een hele week binnengehouden, maar Elly daarentegen maar 3 dagen.

Het binnenwonen ervaarde zij super stressvol, waardoor ze niet zelfstandig ging eten & keutelen.

Eenmaal buiten was er niets meer aan de hand.

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat je ook naar het konijn zelf kunt kijken wat het beste voor haar zou zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even betreft het weer:

Momenteel is het behoorlijk koud & regenachtig.

Er zijn ook periodes met zon, maar dit wisselt zich behoorlijk af.

Ook de temperaturen zijn niet echt stabiel.

Vanwege het weer zou ik ze daarom ook binnenhouden na de ingreep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er maar net aan, soms zijn ze wél zo goed na de castratie dat je ze (vrijwel) gelijk terug kan zetten. Natuurlijk moet het dan wel een beetje rustig zijn (jagen of opgejaagd worden met zo'n grote buikwond is natuurlijk niet goed) maar het kan best wel hoor, ik heb het wel eens gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je haar op het balkon terugzet, lijkt het me niet slim om haar direct weer in de groep te doen.

Je weet maar nooit wat ze allemaal gaan doen!

Ik weet niet of je misschien nog een klein stukje balkon 'over' hebt?

Je kan haar natuurlijk ook naar binnen halen, als dat lukt met je allergie?! (Tenminste, jij had toch allergie?) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er denk ik wel uit.

Na de castratie gaat Zoid, die nu binnen zit, naar buiten zodat het binnenhok vrij komt. Daar kan Singha dan in om te herstellen. Als ze volledig hersteld is ga ik haar aan Zoid koppelen en dit keer pak ik het anders aan. Ik laat ze samen op neutraal terrein tot ze lekker klef zijn en kijk dan hoe het buiten gaat.

Het is het perfecte moment om te proberen haar weer aan Zoid te koppelen, want ik vind het met een buikwond te riskant haar terug in de groep te zetten omdat daar toch regelmatig wat gejaagd wordt. En als ik haar een tijdje uit de groep heb, moet ze sowieso weer herkoppeld worden, dus kan ik haar net zo goed aan Zoid proberen te koppelen. Lukt dat niet, dat kan ze altijd weer terug in de groep.

Bedankt voor de reacties :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .