Ga naar inhoud

Help!! Voedster plast en plast maar


lilians

Aanbevolen berichten

Dag lieve BB'ers!

Ik zit met een probleemje. Mijn voedstertje is niet meer goed zindelijk. Normaal deed ze keurig netjes al haar plasjes op het wctje, maar sinds ongeveer 1 à 1,5 week plast ze op mijn bank! En dan heb ik het niet over kleine plasjes, maar over behoorlijke plasjes. Ze plast eigenlijk nog steeds wel op haar eigen wctje, maar vaak als ik (of ik samen met mijn vriend) op de bank zit en ze er bij komt zitten, of ze is lekker bezig op de bank aan het lopen, laat ze nu geregeld haar plasjes lopen. Dit is erg vervelend voor haarzelf, maar ook voor mijn broeken, mijn bank en voor mijn wasmachine.. we blijven maar wassen en schrobben. (het is ook nog eens een stoffen bank..)

ik snap niet zo goed hoe het komt, maar het enige waar ik aan denk is; stress en/of haar hormonen?

Ze wordt aanstaande maandag gesteriliseerd. Toen we een tijdje geleden bij de dierenarts waren, zei ze dat ze last had van haren in haar maag. Hiervoor heb ik haar ananassap gegeven. Zou het ook hiermee te maken kunnen hebben? Te weinig ananassap gegeven? Niet geholpen? Of heeft het plassen niets met haar maag te maken?

Ze plast verder niet op rare plekken, zoals kleden en de vloer. Enkel in haar eigen wctje dus en nu geregeld op de bank. We hebben geprobeerd om haar niet meer op de bank te laten komen, maar helaas lukt dit niet.. Ik heb een studentenkamer, dus haar ergens anders neerzetten kan ook niet. (http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?44652-Foto-s-van-binnen-konijnkooien-en-rennen-(nieuw!)/page36)

Wie o wie heeft ideeen hierover of tips en trucks?

Ik snap het niet meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hoi! ik had vroeger een rammelaartje dat dit probleem ook had met ouder worden. Ik woonde toen nog bij mijn ouders en hij zat bij mij op de kamer. Ik ben toen een matrasbeschermhoes (ene kant stof andere kant plastiek) gaan kopen en heb dit over mij zetel gelegd en ook een voor over mijn bed te trekken . Dit vond ik echt de beste oplossing. Daarvoor deed ik het met oude dekentjes en handdoeken maar kon de was niet bijhouden ervan . Dus dit was voor mij de beste oplossing. hopelijk kan dit voor jou ook helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er iets veranderd?

Heeft ze nog van andere dingen last, plast ze meer dan normaal bijv.?

Hoe oud is ze?

Het kan natuurlijk vanalles zijn ;)

Een matrasbeschermer is denk ik niet de ideale oplossing. Als het een gezondheidsprobleem is waardoor ze haar plas op andere plekken niet op kan houden o.i.d dan moet je niet het plasprobleem op de bank aanpakken maar de oorzaak zoeken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Nee, ze heeft verder van niks last, gezond konijntje! Ze is nu rond de 1,5 à 2 jaar (ze komt uit de opvang). Wel is ze altijd ontzettend druk en komt ze een beetje gestresst over (trauma's van verleden? Ze komt uit frankrijk uit een schuur met mega veel konijntjes erin gepropt)

Ergens heb ik niet het idee dat het aan haar zindelijkheid ligt, aangezien ze al haar plasjes netjes op de bak doet en soms dus wel op de bank. Maar zou het niet zo zijn dat als ze een blaasprobleem had of gewoon onzindelijk was geworden dat ze het dan ook op andere plekken laat lopen?

Ik ga morgen in ieder geval een betere matrasbeschermer eropdoen dan die ik nu heb (daar gaat alles gewoon doorheen!)

Nu heb ik haar samen met haar vriendje nog in de ren in mn kamer aangezien ik deze twee dagen redelijk veel weg ben.

Wat me wel nog te binnen schiet; sinds ze door heeft dat ze mij kan claimen om aaitjes te krijgen (ze komt naast me zitten op de bank en duwt haar kopje tegen mijn hand of been aan) is eigenlijk het plassen begonnen volgens mij! Daarvoor was ze wel aaibaar maar kwam ze niet uitgebreid naast je op de bank zitten of zelfs op schoot. Sinds die tijd is het probleem volgens mij wel ontstaan en verergerd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken het gedrag. Stampertje doet het ook helaas. Gisteren was ie boos omdat de kat naast me lag en heeft ie mij en de kat onder geplast, de viezerik! Stampertje doet het vaak omdat ie dan z'n zin niet krijgt (meest verwende konijn ter wereld).

Er werd ook gezegd dat het claimgedrag kan zijn of juist bezitterigheid: jij bent van mij! Dat laatste zou bij Stamper ook nog kunnen, aangezien ik m vanaf dag 1 heb verzorgd, gevoed, etc. Misschien ook wel bij jouw voedster, dat ze je vertrouwt en ze je als een soort maatje ziet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook niet dat dit een gezondheidsprobleem is eigenlijk. Als dat wel zo zou zijn zou ze ook op andere plekken plassen en niet alleen op de bank. Je hoort het trouwens redelijk veel dat konijnen netjes zindelijk zijn, behalve op de bank. Weet verder ook niet zo goed wat je er aan kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Vandaag is ze gesteriliseerd, en toen ik werd gebeld over of de operatie goed was gegaan, werd mij verteld dat de sterilisatie goed was verlopen, maar dat ze ook twee kleine tumors hadden gevonden bij de buik. Deze hebben ze natuurlijk meteen weggehaald :)

Wellicht had haar plasprobleempje hiermee te maken?

Ze is nu aan het aansterken, maar ze heeft sinds de operatie (12.00) niks gegeten, dus heb haar olvarit wortel gegeven (was me aangeraden door een andere dierenarts ooit, als je konijn niet wilt eten). Maar net zag ik dat er in dat prutje ook 15% rijst in zit. is dit niet schadelijk? Ze heeft namelijk wel een klein beetje van zon prakje gegeten.

Fijne avond allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons konijn heeft het zelfde probleem. Was behoorlijk zinnelijk (op paar poepjes bij sprinten na), maar nu is de bank elke keer de pineut. Gelukkig hebben we een ikea bank waarbij we de hoes in de was kunnen doen. De reden is me niet bekend. Er is iets wat het konijn de drang geeft om daar zijn behoeftes te doen. De oplossing die we hadden was dat ze niet meer op de bank mocht. Dat werkte even, maar zodra je een seconde niet kijkt springt ze er op en is het in 2 seconden raak :-).

Ik ga zo even de bank met een deo/geur inspuiten, kijken of dat haar van gedachte doet veranderen. Wat ik anders wel eens zou willen proberen is om de bank te verplaatsten. Dan weet ik of het aan de bank of de plek ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je wel de goede? Het moet het fruithapje zijn he. Eerste wortelhapje. ;)

Ik zou haar voorlopig gewoon niet meer op de bank toelaten, ze heeft nu nog hormonen in haar systeem. Over 8 weken kun je het evt opnieuw proberen (dan ben je ook over het 3 weken gedrag heen). Wil het niet, dan niet meer goed vinden dat ze op de bank komt. Wat makkelijker gezegd is dan gedaan, uit ervaring. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ainariel, Ja klopt, die heb ik gekocht! Maar op 'de achterkant' las ik dat er dus ook nog een klein aantal procent aan rijst in zat.

Ze is nog steeds zwak, ze heeft nog maar twee biksstaafjes gegeten. moet ik me zorgen maken? Verder probeer ik haar wat voeding binnen te laten krijgen met olvarit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijn had blaasontsteking en reageerde heel slecht op antibiotica waardoor ze stopte met eten, ik heb haar ook olvarit eerste hapje wortel gegeven en die rijst viel mij inderdaad ook op. Ik weet niet of het per direct slecht is, ik heb het een dag of 2 moeten geven (daarna rook het hapje ook niet bepaald vrolijk meer). Ik denk dat het niet erg schadelijk is als het maar voor een dag of 2 is. Maar als het vaker gebruikt moet worden lijkt het me niet aller best voor het nijntje.

Eet je nijn ondertussen wel zelfstandig? anders zou ik toch echt even met de DA gaan bellen, niet eten is behoorlijk gevaarlijk. Vind het overigens vreemd dat je je nijn mee hebt gekregen van de dierenarts terwijl ze nog niet zelfstandig at, ik lees bijna overal dat ze dan pas naar huis mogen.

Sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben gistermiddag met haar naar de DA gegaan, ik vertrouwde het niet helemaal. Gelukkig hadden ze meteen een plekje voor me om langs te komen. Ik heb medicatie meegekregen en critital care. Toen ik haar thuis de medicatie had gegeven zag ze er ongeveer twee uur later veeeel beter uit! Ze heeft zelfs haar eten opgegeten en ze heeft zelf gedronken. Vanochtend toen ik naar de bench liep kwam ze al naar het deurtje toe en wilde ze maar al te graag de biks krijgen die ik in mn hand had. Ik ben echt opgelucht dat het nu beter gaat met haar!

Alleen nu het volgende weer.. mn rammetje is naar mijn idee nogal gefrustreerd. Hij rent om haar bench heen en zodra ze elkaars snuitjes raken gromt hij en springt mn voedstertje snel weg. Ook 1 keer moest ik even wat schoonmaken in haar bench en stond de het deurtje even open. Ze liep er zachtjes uit en mn ram dook erop en was er een hoop geknor en gegrom en heb ik ze uit elkaar moeten halen. Ik heb even gekeken hier op bb, en het schijnt vaker voor te komen? Normaal had Amy (voedstertje) de broek aan in huis en was de ram onderdanig en deed hij niets met haar.

Ik ga straks even renpanelen halen, zodat amy iets meer ruimte heeft zodat ze haar pootjes even kan strekken zodra ze dat zelf wilt, maar dat de ram niet bij haar kan. Is het verstandig om pas na de tien dagen (waar de hechtingen eruit worden gehaald) weer te gaan koppelen? Ergens ben ik best bang dat het verkeerd zal gaan en hij agressief blijft..

Iemand nog ervaringen/tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze even apart houden zodat zij nu in alle rust kan genezen. Het is heel normaal dat een konijn dat niet in orde is zorgt voor onrust en nieuwe rangorde. Zieke konijnen worden in de natuur ook verstoten. Dat heeft gewoon invloed op de positie in de rangorde; andere konijnen voelen ook aan dat de ander zwakker is en zien meteen hun kans schoon om hogerop te komen.

Als ze beter is dan weer opnieuw koppelen op neutrale ruimte. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Teuntje (vrouwtje) piest ook geregeld op de bank helaas. Ik heb me er maar bij neergelegd. Eerder onderzoek leerde mij dat het teretoriaal gedrag is dat heel moeilijk is af te leren. Het vreemde is, dan doet ze het weken niet en dan 2 dagen achter elkaar.

Ik ben benieuwd of de sterilisatie uitmaakt. Wil je dat nog laten weten? Teuntje is ook nog niet gesteriliseerd (ze is 2,5) en ik twijfel enorm. Ben zo bang dat ze niet meer wakker wordt.

Fijn dat de jouwe al weer eet. Het kan zo snel gaan als ze niet eten. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels gaat het veel beter met mn voedstertje Amy. Ze eet volledig zelfstandig, ze staat gewoon als vanouds weer bij me te bedelen om brokjes! Ze zit nu in een kamer die is opgedeeld d.m.v. een ren. Alleen op de een of andere manier lukt het ze om bij elkaar te komen.. (?!) Zo zijn ze nu een keer of 3 bij elkaar geweest. Dit ging eigenlijk best oke. Mn rammetje is niet meer agressief naar haar, alleen rent Amy wel hard weg als hij te dicht bij komt. Ik hoop dat dit weer over gaat?

@Teuntje; Natuurlijk zal ik het laten weten of de sterilisatie heeft geholpen met het plasfestijn op banken! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .