Ga naar inhoud

Opgenomen konijn gasbuik


Annemieke601

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb net mijn lieve Misty moeten laten opnemen bij de dierenarts :(, ze had een extreme gasbuik en gilde het letterlijk uit van de pijn. Ze heeft 4 injecties gehad en ligt nu in de couveuse, ze wordt ook gedwangvoert.

Ik merkte vanaf vanochtend dat ze niet at, zelfs haar lekkerste snoepje at ze niet op. Ze heeft vanaf gisteravond plakpoep en ik dacht dat ze een verstopping had, ik heb haar toen prozyme gegeven en voor de zekerheid equate voor eventueel gas. Maar het ging alleen maar slechter, haar temperatuur was gezakt van 37 graden naar 36,5 en ze werd apathisch. Ik heb de dierenarts gebeld en die is naar de kliniek gereden, daar moest ze met spoed opgenomen worden, ik heb niet eens de tijd gehad om haar te kroelen want ze moest meteen injecties etc.

Ik weet het allemaal niet meer en kan nu ook totaal niet slapen.. ik wilde haar niet achterlaten maar dit versterkt wel haar overlevingskansen. Is het verstandig geweest om prozyme en equate te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

prozyme kan sowieso geen kwaad, dat krijgen ze hier ook 2 keer per dag. Wat equate betreft, ik gebruik het zelf niet, bij een gasbuik, of andere buikproblemen gebruik ik altijd metocloral en/of cisaral. Ik heb infacol in huis, maar omdat verschillende dierenartsen die ik vertrouw zweren bij metocloral en cisaral en niet echt uitspraken durven doen over equate en infacol volg ik hun advies op. Je hebt goed gehandeld door met je nijn naar een dierenarts te gaan. Verschrikkelijk dat ze zo'n pijn had zeg, bah, maar ze is nu in goede handen. Kan me voorstellen dat je niet kunt slapen nu, maar neem jezelf niks kwalijk. Gas is acuut en gevaarlijk, wat je ook doet en hoe je het ook behandelt en veel mensen hebben goede ervaringen met equate (wordt zoals je wellicht weet ook aangeraden door de stichting konijnenbelangen), dus ik begrijp je keuze om daarmee te behandelen en denk dan ook niet dat het kwaad kan als zoveel mensen zeggen dat het goed is, zelf gebruik ik het alleen niet, maar dat is mijn keuze. Het belangrijkste is dat ze nu bij de dierenarts is, ik duim voor je nijn, hopelijk komt ze er snel weer bovenop!

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nooit leuk om je dier achter te laten, maar in dit geval wel het beste dat je kan doen. Ik zal voor jullie duimen dat ze er boven op gaat komen.

Heel erg veel sterkte met wachten en probeer toch wat te slapen straks. Ze is in goede handen nu en meer kan je momenteel niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

prozyme kan sowieso geen kwaad, dat krijgen ze hier ook 2 keer per dag. Wat equate betreft, ik gebruik het zelf niet, bij een gasbuik, of andere buikproblemen gebruik ik altijd metocloral en/of cisaral. Ik heb infacol in huis, maar omdat verschillende dierenartsen die ik vertrouw zweren bij metocloral en cisaral en niet echt uitspraken durven doen over equate en infacol volg ik hun advies op. Je hebt goed gehandeld door met je nijn naar een dierenarts te gaan. Verschrikkelijk dat ze zo'n pijn had zeg, bah, maar ze is nu in goede handen. Kan me voorstellen dat je niet kunt slapen nu, maar neem jezelf niks kwalijk. Gas is acuut en gevaarlijk, wat je ook doet en hoe je het ook behandelt en veel mensen hebben goede ervaringen met equate (wordt zoals je wellicht weet ook aangeraden door de stichting konijnenbelangen), dus ik begrijp je keuze om daarmee te behandelen en denk dan ook niet dat het kwaad kan als zoveel mensen zeggen dat het goed is, zelf gebruik ik het alleen niet, maar dat is mijn keuze. Het belangrijkste is dat ze nu bij de dierenarts is, ik duim voor je nijn, hopelijk komt ze er snel weer bovenop!

Ik heb net meteen om half 9 de dierenkliniek gebelt, ze geven aan dat Misty de nacht is doorgekomen, maar ze eet nog niet en heeft nogmaals 3 injecties gehad voor haar gasbuik omdat het gas niet weg gaat. Misty zelf is niet meer apathisch, is juist erg actief en verzet zich tegen dwangvoeding ( typisch Misty, heeft een erge sterke eigen wil en laat alles begaan behalve zoiets!) Dat is dan wel weer een goed teken, de dierenarts gaf wel aan dat het nog kritiek is en dat ze niet kunnen zeggen of ze het gaat halen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze de nacht is doorgekomen! Nu hopen dat ze dat ellendige gas snel kwijtraakt, ik duim ook door voor jullie!

Heb je enig idee waar het van gekomen is? Heeft ze iets anders gegeten dan normaal of kun je niks abnormaals aanwijzen wat de oorzaak zou kunnen zijn? Mijn ram heeft het ook een keer gehad vanuit het niets, zo frustrerend is dat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft deze week ook gas gehad en ze heeft woensdag een dagje bij de dierenarts gezeten. Hetgaat gelukkig weer de goede kant op nu.

Ik begrijp alleen 1 ding nog steeds niet. Waaaaaaaarom dwangvoeren als die maag al op knappen staat van het gas? Ik heb mijn konijn alleen pijnstiller, equate, primperan (zelfde geloof ik als metocloral) en cisaral gegeven. En ze gaan vanzelf vaak wel weer eten als het gas weg is en de maag wat leger.

Kijk ik ben zelf geen dierenarts, maar dit is mijn mening erover. Die maag doet onwijs pijn van het gas, en dan weer voller gaan proppen. Sorry dat ik zo indruis tegen de methode van de dierenarts, maar ik ben het er echt niet mee eens. En dan heb ik het dus over gas en de maag wat er niet goed uit wil.

Ik hoop enorm dat je je konijn gauw weer thuis hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien omdat dan op die manier het gas sneller gaat en je het stilstaan van de darmen voorkomt? Ik ben maar een leek hoor, maar dit lijkt mij een redelijke verklaring. :)

Ik ben heel erg blij dat ze de nacht is doorgekomen. Weet je ondertussen al wat meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ongelofelijk heftig en spannend! Ik heb zelf helaas 2 weken geleden in dezelfde situatie gezeten.

Helaas heeft mijn voedster het ondanks alle goede zorg niet gehaald, dat terwijl het net weer wat beter leek te gaan.

Ik duim heel hard dat jouw konijntje er wel weer gewoon bovenop komt en leef met je mee.

Heel veel sterkte!

Mij is ook verteld dat je niet kan wachten met dwang voeren totdat het gas helemaal weg is, omdat de darmen dan stil gaan liggen en je dan nog verder van huis bent.

aangepast door Stamper2011
Link naar reactie
Delen op andere sites

De metocloral en cisaral moeten ervoor zorgendat de maag en darmen blijven werken. Dat gas zoekt de weg van de minste weerstand. Het is niet zo dat dat gas netjes als eerste naar de darmen gaat. Gevolg is dat die maag dus maar voller en voller wordt. De wandvan een konijnenmaag is maar dun.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is ook verteld dat je niet kan wachten met dwang voeren totdat het gas helemaal weg is, omdat de darmen dan stil gaan liggen en je dan nog verder van huis bent.

Als er nog een klein beetje in zit is het nog wel te doen, maar als die maag al helemaal hard isvind ik het uiterst onverstandig. Eerst gas weg, druk eraf en dan pas voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts zei: eerst die medicijnen geven, even 2-3 uur met rust laten en dan hele kleine beetjes gaan dwangvoeren om de darmwerking te versterken. Wel maar kleine beetjes en zeker geen 5 ml in 1 keer, inderdaad vanwege de dunne maagwand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels reactie gehad, eind deze middag kon ik Misty ophalen! Ze at groenvoer en plaste goed alleen keutels komen nog niet.. Het gas hebben ze uit haar buik moeten maseren wat een zeer pijnlijke ervaring was maar tis wel weg! Ze eet hier thuis niets, ze drinkt wel dus ik heb hooitheek gemaakt voor haar, dit vind ze heerlijk. Ik moet blijven dwangvoeren van de dierenarts, dat blijf ik maar gewoon even doen totdat ze weer zelf gaat eten. Ook heb ik medicatie die ik nog moet geven. Als ze morgen niet keuteld moet ze weer terug.. ben benieuwd, verder heeft Misty het hart van de dierenartsen gestolen, iedereen vond haar zo lief met haar donshaartjes haha! En ze is weer de oude ondeugende Misty die erg speels en druk is, dus dat is positief!!

Bedankt voor de steun en ik laat jullie weten hoe het verder verloopt..

De dierenarts kende overigens prozyme niet... weet niet of dat nou een goed of een slecht teken is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee, de dierenarts vroeg het ook, ik had eergisteren wel voor t eerst spinaziebladeren gegeven, misschien dat dat het was..? Verder heeft Misty haar eigen sloophuis van karton, heb ik raampjes etc ingemaakt, dat eet ze ook weleens op, misschien dat dat het is? Ik heb geen idee!

Fijn dat ze de nacht is doorgekomen! Nu hopen dat ze dat ellendige gas snel kwijtraakt, ik duim ook door voor jullie!

Heb je enig idee waar het van gekomen is? Heeft ze iets anders gegeten dan normaal of kun je niks abnormaals aanwijzen wat de oorzaak zou kunnen zijn? Mijn ram heeft het ook een keer gehad vanuit het niets, zo frustrerend is dat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou net reageren met "heeee, Basje heeft ook gas van spinazie gehad" toen ik zag dat Ainariel het al schreef, haha! Ik heb een hele nare ervaring met gas door spinazie. Het heeft nl een behoorlijke tijd geduurd voordat Basje weer oke was. Ik heb denk ik 3 hele dagen gedwangvoederd, elke 2 of 3 uur? Ik had het wel opgebouwd, maar gaf het nog maar een week en het was het enige dat veranderd was. Sindsdien loop ik in een grote boog om de spinazie heen in de supermarkt, geen spinazie meer voor mijn beestjes!

Eve voor de duidelijkheid/volledigheid: Het is niet mijn bedoeling te beweren dat spinazie des duivels is en dat je een slecht baasje bent als je het geeft, maar persoonlijk zou ik het dus echt niet weer doen en raad ik het iedereen af op basis van mijn eigen (eenmalige) ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze weer thuis is! Ik zou ook voor de zekerheid die spinazie maar niet meer geven, het kan natuurlijk iets anders geweest zijn, maar het is het risico niet waard. Hopelijk komen er snel keutels en kan ze lekker thuis blijven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .