Ga naar inhoud

Frits heeft buikpijn :(


Eefje

Aanbevolen berichten

Het is weer zo ver, Frits draait zijn kopje weg voor zonnebloempitjes, dan is er wat mis. Ik heb even contact gehad met de dierenarts en hem metocloral en carprofen gegeven. Meteen daarna sjeesde hij naar de bak en er kwamen wat plakkerige keutels uit. Ik laat hem nu maar even, hopelijk lust hij zijn brokjes zo wel weer. Duimen jullie mee dat hij zich weer snel lekker voelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopen dat het snel beter gaat. ik geef altijd direct wat ciseral en masseer het buikje. Soms voel en hoor je zelfs dat het beter gaat. Je voelt en hoort het dan echt wegborrelen.

Bij Aanhoudende buikpijn geef ik pas caprofen.

Hooithee wil ook nog wel eens helpen. Hooi een uur laten koken in een grote pan met water. Daarna door de zeef en het water laten afkoelen en dit in een bakje of fles doen. Fokkers kiezen er zelfs voor om een halve ui en een paar zwarte peperkorrels toe te voegen, met het koken. Max vijf korrels.

Geen groente geven.....maar dat weet je vast al :)

Succes, komt vast goed, je herkent het gedrag van je konijn erg goed en snel!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft al cisaral gehad en ook een buikmassage en een klein beetje dwangvoer dat hij wel doorslikt. Ik zie nog niet veel verbetering, maar misschien wil ik ook een beetje te snel ;)

Hij wast zich wel, maar eet nog niet en zit nog steeds het liefst op de wc. Hij wordt goed verzorgd en we waren er snel bij, het komt vast wel goed met hem, de vorige keer dat hij het had was het een uur of 3 na de medicijnen ineens in orde, hopelijk nu ook weer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ui en peperkorrels?? Van uien krijgen mensen al gas dus dat zou ik zeker niet aan konijnen geven als die je lief zijn!! :(

Hopen dat het snel beter gaat. ik geef altijd direct wat ciseral en masseer het buikje. Soms voel en hoor je zelfs dat het beter gaat. Je voelt en hoort het dan echt wegborrelen.

Bij Aanhoudende buikpijn geef ik pas caprofen.

Hooithee wil ook nog wel eens helpen. Hooi een uur laten koken in een grote pan met water. Daarna door de zeef en het water laten afkoelen en dit in een bakje of fles doen. Fokkers kiezen er zelfs voor om een halve ui en een paar zwarte peperkorrels toe te voegen, met het koken. Max vijf korrels.

Geen groente geven.....maar dat weet je vast al :)

Succes, komt vast goed, je herkent het gedrag van je konijn erg goed en snel!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat goed met hem, ik moest vanmorgen naar de dierenarts voor Wilma en heb gelijk even gevraagd hoe of wat met Frits. De dierenarts zei inderdaad ook dat ik nog even 2 dagen metocloral moest geven en afbouwen. Heb hem gisteravond en vanmorgen nog wat gegeven, maar hij wordt te slim. Ik had het op een blaadje andijvie gedaan, hele blaadje afgeknabbeld, behalve het stukje waar ik dat spul op had gedaan! Dan moet het dadelijk toch weer via de onaangename weg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopen dat het snel beter gaat. ik geef altijd direct wat ciseral en masseer het buikje. Soms voel en hoor je zelfs dat het beter gaat. Je voelt en hoort het dan echt wegborrelen.

Bij Aanhoudende buikpijn geef ik pas caprofen.

Hooithee wil ook nog wel eens helpen. Hooi een uur laten koken in een grote pan met water. Daarna door de zeef en het water laten afkoelen en dit in een bakje of fles doen. Fokkers kiezen er zelfs voor om een halve ui en een paar zwarte peperkorrels toe te voegen, met het koken. Max vijf korrels.

Geen groente geven.....maar dat weet je vast al :)

Succes, komt vast goed, je herkent het gedrag van je konijn erg goed en snel!!

Ik ben zelf fokker en heb nog nooit een fokker horen praten over hooithee met ui en peperkorrels.

Wat ik weet is dat de ui het alleen erger kan maken omdat ui juist voor gas zorgt en de peper lijkt me ook niet goed is te pittig voor de darmen.

Ik weet niet van wie je dit hebt maar lijkt me geen goed advies om te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier onder staat nog even duidelijk tussen beschreven dat ui en bieslook giftig is voor konijnen.

Norit

(Carbo activatus)

Bevat geen suiker.

Norit is een plantaardig middel dat bestaat uit geactiveerde kool. Geactiveerde kool is van plantaardige herkomst en het heeft de eigenschap dat het bepaalde schadelijke stoffen die in het maagdarmkanaal aanwezig zijn aan zich kan hechten. (adsorberen = een andere stof opnemen en vasthouden.)

Deze schadelijke stoffen worden daardoor onschadelijk gemaakt. Uiteindelijk worden de restanten aangetroffen in de ontlasting, die dan door de kool zwart(er) is gekleurd.

Toepassing

Dit geneesmiddel wordt toegepast in geval van acute orale vergiftiging. Acute orale vergifitingen kunnen optreden na het eten van de volgende planten:

Aronskelkfamilie: diefenbachia,aronskelken, slangewortel

Leliefamilie: hyacinten, lelies (alle soorten), tulpen, herfststijlloos, aspidistra (potplanten), aloe, lelietjes van dalen, salomonszegel, prei, asperge, bieslook (kan maag-darmkrampen veroorzaken) uien en sjalotten.

Maagdenpalmfamilie: alle oleandersoorten (zeer giftig vaak dodelijk)

Nachtschadefamilie: rauwe aardappel, aardappelloof, tomatenplanten, bitterzoet, boksdoorn, doornappel, capsicum, petunia, tabaksplant, zwarte nachtschade, oranjeappelboompje (vaak dodelijk)

Narcissenfamilie: alle narcissoorten, sneeuwklokje, amaryllis, clivia, agave (maag- en darmkrampen/ontstekingen, vaak dodelijk)

Wolfsmelkfamillie: het melksap van alle soorten is giftig, soms dodelijk.

Taxus: alle delen ook stam zeer giftig, dodelijk.

Kerstster, palmboompje, buxus, wonderboom met wonderbonen, gatenplanten, philondendron, (braken, diarree, bewusteloosheid, soms zelfs na weken of maanden.)

Losse bloemen of planten: anjers, azalea, laurier, rodondendron, berenklauw, blauwe regen, gouden regen, hortensia, vogellijm/maretak, monnikskap, naaldbomen, (zowel naalden als het water waar de naalden in drijven) nieskruid, primula, rabarber, ridderspoor, vingerhoedskruid, sierpeperplantje, jasmijn, kamperfoelie (braken, diarree, krampen, dodelijk)

Witte- rode- en savooiekool, rode klaver, en voerbieten (gassen en diarree)

Andere vormen van vergiftiging door:

bestrijdingsmiddelen (tegen onkruid, ratten, mollen, slakken, insecten, etc), vlooienbanden, mierenlokdozen, muggenstiften, behang, verf.

Norit moet zo snel mogelijk na vergiftiging worden gegeven zodat het zich snel aan de giftige stof kan binden, waardoor die zich niet verder door het lichaam kan verspreiden

Wijze van toediening

De norit oplossen in lauw water tot een dikke brei. Met een spuitje zoveel mogelijk norit toedienen. Indien mogelijk elk uur toedienen, zoveel als lukt. Als er normaal gevormde keutels komen i.p.v. diarree is dat een teken dat de Norit heeft geholpen.

Bijwerking(en)

Een bijwerking kan zijn verstopping. In dat geval zal er ook gebruik gemaakt moeten worden van een laxeermiddel. Overleg dat met de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .