Ga naar inhoud

dervaximyxo uit de handel in België


mintaka

Aanbevolen berichten

Vandaag zijn Snoet en Savannah ingeënt. Ik wilde voor VHS én myxomatose laten inenten, maar dat laatste was dus onmogelijk. Het vaccin tegen myxomatose is blijkbaar recent uit de handel genomen hier in België en je raakt er nergens nog aan. Inge Thas had geen idee over de reden. De verdeler heeft haar wel laten weten dat hij haar zou verwittigen van zodra het weer beschikbaar was.

Ik legde zelf de link met wat er bij Sharon gebeurd is na de inentingen van haar nijnen... Als ik het goed begrepen heb, dan ging het daar over een fabrikatiefout? Sharon, verbeter me als ik het fout heb...

Waarschijnlijk is dat dan de reden voor het uit de handel nemen van het vaccin.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Overigens raadt Inge af van te vaccineren tegen myx. Enkel nuttig als er vlakbij een uitbraak is. Maar de risico's van het vaccin wegen volgens haar te zwaar door. De kans dat je konijn myx krijgt van de inenting is vrij groot. En dat is geen goede zaak, volgens haar. Ze ent zelf haar konijnen nooit tegen myx, behalve als er vlakbij een uitbraak is. Jaren terug heeft ze dat eens gedaan en 2 van haar 8 konijnen zijn er ziek van geworden. Sindsdien is ze er geen voorstander meer van...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Sorry ik ben geen dierenarts maar ik weet 1 ding zeker als je niet ent of te laat dan gaan er nog véél konijnen een verschrikkelijke dood tegemoet.

Ik heb deze week bij een collega 2 zieke konijnen gezien echt afschuwelijk. Ze stikken gewoon van de korsten in hun keel en die kop was gewoon van bulten en etter. Ik weet nu 1 ding het mag mij nog véél geld kosten met al mijn konijnen maar een enting sla ik niet over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrepen heb, dan ging het daar over een fabrikatiefout? Sharon, verbeter me als ik het fout heb...

Waarschijnlijk is dat dan de reden voor het uit de handel nemen van het vaccin.

OK, ik ben Sharons topic nog eens gaan doorlezen en ik had het dus fout begrepen dat het zou gaan over een fabrikatiefout. Blijkbaar woont ze in een gebied waar myx was uitgebroken en waren de nijnen niet voldoende beschermd.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik weet het zelf ook niet meer hoor wat het beste is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik ben Sharons topic nog eens gaan doorlezen en ik had het dus fout begrepen dat het zou gaan over een fabrikatiefout. Blijkbaar woont ze in een gebied waar myx was uitgebroken en waren de nijnen niet voldoende beschermd.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik weet het zelf ook niet meer hoor wat het beste is...

hey

neen se ,het is door gebrek aan dervaximyxo dat ze niet beschermt zijn

en het is dan k zij reusje dat ik aan lyomyxovac geraakt ben (dan wel in oost-vlaanderen door vlaams reusje )

laat inge bellen naar reusje zn dierenarts en dan ga je er rap hebben

zij weet hoe je er gemakkelijk aanraakt

dervaximixo is al op van mei en duur nog door tot oktober

wat het probleem is weet niemand ,mijn dierenarts denkt een foute samenstelling ,want zolang kan het niet duren om een nieuwe stock aan te leggen

ik kan het je ook maar aanraden om te enten

en van de honderden konijnen die hier geent zijn geweest is er geen enkele gestorven

wel zit er hier en daar ene tussen die een keer een boebel krijgt rond de plaats van de prik ,maar daar blijft het bij

zeg niet van ik wacht wel tot het dichter komt want ik heb al verschillende mails gekregen van mensen van oost-vlaanderen en brabant

dus het zit overal

ge kunt plots ook de eerste zijn he

neem geen risico gelijk het nu rondvliegt de myxmuggen

je hebt al zoveel voor ze gedaan en het zo zonde zijn ze daaraan te verliezen he

maar de keuze is aan u he

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans dat je konijn myx krijgt van de inenting is vrij groot. En dat is geen goede zaak, volgens haar. Ze ent zelf haar konijnen nooit tegen myx, behalve als er vlakbij een uitbraak is. Jaren terug heeft ze dat eens gedaan en 2 van haar 8 konijnen zijn er ziek van geworden. Sindsdien is ze er geen voorstander meer van...

Zou dat niet te maken hebben met hun weerstand op moment van inenten ?

Ik weet wel dat onze DA alleen ent als de dieren op dat moment gezond zijn...Na een operatie of tijdens een kuur bijv. ent hij ze niet omdat hun weerstand op dat moment niet voldoende is dat een enting verantwoord is...

Wachten tot het in de buurt is ook eng...Het zal jouw konijn maar zijn die als eerste aangeeft dat het 'in de buurt' is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het ook met Zaza eens... ik MOET wachten tot het in de buurt komt , pas dan kan ik een speciale toestemming vragen aan de cantonale DA om mijn konijnen in te enten. En ik kan je verzekeren dat dat een akelig gevoel is. Hier wemelt het ondertussen ook van de vliegen in huis, terwijl ik er de hele zomer geen één gezien heb.

Langs de andere kant ik hoor toch van steeds meer DA'en dat ze het risico van enten te groot vinden. Eén van de redenen dat ze het in Zwitserland verboden hebben is net het risico dat de enting meebrengt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik weet het, 't is eng... Ik wilde gisteren ook mijn nijnen laten enten tegen myx (Snoet en Savannah dan, want voor Toendra is het momenteel geen goed moment). Maar Inge had dus gewoon geen entstof in huis omdat het van de markt gehaald is, dus ik had niks te kiezen...

In theorie zijn ze ook al een maand onbeschermd, omdat ze 5 maanden geleden ingeënt zijn... Of drie maanden onbeschermd, als je sommige DA's moet geloven die zeggen dat de inenting maximum 6 à 8 weken werkt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga eens een mail naar mijn psy sturen en haar vragen dit even uit te vissen. Ze had me gisteren nog gebeld om te zeggen dat ze een vergissing had gemaakt... ze is het gaan opzoeken in haar studieboeken en myx zou WEL overdraagbaar zijn van konijn op konijn en ook door besmet voedsel. Ze belde me om zich te verontschuldigen en zodat ik het op het forum kon zetten, ik had haar die vraag gesteld ivm Zino en Kobe van Sharon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inge zei gisteren inderdaad ook dat besmette konijnen echt uit elkaars buurt moeten gehouden worden wegens besmettingsgevaar. Het zou zelfs overdraagbaar zijn via "tussenpersonen" (andere dieren of mensen) heb ik begrepen... Dus bvb je kat die van het besmette konijn (in aparte kamer) naar een gezond konijn (ook in aparte kamer) het virus kan overbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, nu ben ik toch blij dat inge hetzelfde zegt, want lezen doe je overal iets anders en de meeste DA'en beweren ook dat het alleen via insekten kan. Ik las echter in de artikels van Evee hetzelfde. Toen mijn psy me daarvoor belde, dacht ik ook eerst huh? Maar ze had het echt opgezocht en ze is erg wetenschappelijk ingesteld, dus als ze het heeft nagekeken zou het echt wel moeten kloppen. Samen met Inge die dit zegt, kun je er wel van uitgaan dat het idd zo is...tenminste dat doe ik nu toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inge zei gisteren inderdaad ook dat besmette konijnen echt uit elkaars buurt moeten gehouden worden wegens besmettingsgevaar. Het zou zelfs overdraagbaar zijn via "tussenpersonen" (andere dieren of mensen) heb ik begrepen... Dus bvb je kat die van het besmette konijn (in aparte kamer) naar een gezond konijn (ook in aparte kamer) het virus kan overbrengen.

dat andere dieren het overbrengen is door vlooien of teken

eten kun je niet besmetten

ook je handen als je aan de pus gezeten hebt van een myxkonijn dat kan dat overbrengen

het moet echt het vocht uit de myxomen zijn

ge kunt het vergelijken met aids zegt mijn dierenarts ,het werkt op dezelfde methode ,het komt binnen via de lympfen en zo verspreid het het ganse lichaam rond

aids is ook zeer besmettelijk maar niet via handen en eten ,het moet in het bloed raken

echt waar ,anders was kobe dood ,hij heeft besmette melk gedronken er 4 weken bijgewoont en hij heeft niets gehad samen met 3 andere zusjes

zn broertje is gestorven aan myx aan 3 weken oud

ik ben ervan overtuigd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm... klein onderzoekje op internet gaf dit: komt van de site van dierenkliniek Wilhelmina, die staat goed aangeschreven toch hé?

"Lyomyxovax is een veilig vaccin!

Het vaccin (lyomyxovax) dat wij gebruiken is veilig. Het is een fibromavirus en kan geen myxomatose veroorzaken. Het geeft echter geen 100% bescherming, maar zorgt ervoor dat de ziekte minder ernstigere vormen aanneemt bij een geinfecteerd konijn. De bescherming zal 2 tot 4 maanden aanhouden, daarom is ons advies om in april/mei te laten vaccineren en de vaccinatie in augustus/september te laten herhalen. Dervaximyxo SG33 en Dercunimyx zijn geen veilge vaccins!

Er zijn ook nog sterkere vaccins te koop Dervaximyxo SG33, deze stam SG33 zit ook in Dercunimyx, echter deze vaccins zijn gevaarlijk omdat een percentage van de gevaccineerde dieren ziek kan worden en zelfs kan overlijden! Dit is dus een vaccin dat je niet voor je huiskonijn mag laten gebruiken. Het is ontwikkeld voor de commerciele konijnenhouderij"

In het eerste vaccin zit dus geen myx, in dervaximyxo wél en dat zou de reden zijn ,waarom het eerste beter is. Daarin zit slecht een fageleide of een deel van het virus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik net gelzen heb in t entingsboekje van de nijntjes is dat er in dervanmyxo een levend virus zit. dus dat t volgens de da veel sterker aanwezig is in de entingsvloeistof. in de lyomyxovac een veel afgezwaktere vorm van t virus zit.....

komt dus neer op wat caroline net schrijft hierboven.

tis wat he..... vidnt erg moeilijk en ingewikeld allemaal te kijken wat is er nu t beste!!! je hoort zo ontzettend veel vershilende dingen....... dat ik t gewoon niet meer weet af en toe. hangt nu in de praktijk een groot vel op met een waarschuwing. en om de mensen erop te attenderen op de epidemie die door t land gaat. en kreeg je een briefje mee waarop ston ddta je je nijnen tijdig moest laten vaccineren en dergelijke.... maar be al geeent! wel een goed feit op zich

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .