Ga naar inhoud

Ander karakter of nog aan te leren?


Bunnybest

Aanbevolen berichten

Hey

mijn konijn loopt vaak weg als ik hem aai. (behalve als hij languit ligt) En ik heb hem wel een geprobeerd op schoot te zetten, maar dan springt hij er meteen af. Ons vorige konijn vond dat echt niet erg. Zijn ogen waren niet groot en hij ontspande lekker. Dat is volgens mij bij veel konijnen zo. Ook kan ik mijn konijn geen seconde tegen me aan houden/in mn armen. Is dat gewoon zijn karakter of kan ik hem het nog aanleren dat hij meer aan het aaien enzo went? Ik snap dat hij oppakken niet leuk vind maar veel konijnen blijven gewoon rustig zitten.

Wat doet jullie konijn? En is het gewoon zn karakter of kan ik het hem aanleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou vooral eerst proberen het vertrouwen te winnen van je konijn, in zoverre dat je em gewoon kan aaien als ie met de pootjes op de grond blijft.

Nu het iedere keer oppakken vind ie zeker niet fijn en daarmee schaad je iedere keer het vertrouwen wat ie in je heeft. Misschien zelfs in zoverre dat ie vanzelf bij je op schoot springt :)

Als ie je helemaal vertrouwt zou je het kunnen proberen om hem te laten wennen aan optillen, maar het zou idd heel goed kunnen dat ie het zoals de meeste konijnen gewoon niet fijn vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen houden ook niet van aaien. Ze zijn niet bang, komen bij me en springen ook op schoot voor wat lekkers, maar aanraken vinden ze maar niks. Wilma kan ik heel soms over haar koppie kroelen en dan gaat ze er ook wel voor zitten, Frits niet, die vindt het gewoon echt niet leuk. Ik laat ze maar lekker, ik probeer het soms en als ze niet willen, dan niet :)

Optillen is hier vooral met Frits een drama. Hij krabt en hij bijt, terwijl het echt een heel lief, leuk en nieuwsgierig konijn is. Ik pak hem dan ook nooit op, als er wat moet gebeuren lok ik hem in een vervoersbox en als ik hem dan aan moet raken gaat hij heel boos graven in de handdoek die in de bos ligt.. Wilma laat het wel toe, gelukkig, want die moet elke 2 weken worden geknipt. Maar leuk vindt ze het niet, ze vindt het doodeng en ik vind het heel vervelend dat ik haar niet gewoon lekker met rust kan laten. Geduld, geduld en niks forceren vooral. Als ze het niet leuk vinden moet je dat gewoon respecteren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is meer het natuurlijke van een konijn dat het niet van optillen houdt, bijna geen enkel konijn vind het fijn. Er zijn inderdaad konijnen die het toelaten maar een konijn is geen knuffeldier.

Aaien vinden de meeste daarin tegen wel prettig. Maar als je je konijn steeds optilt denkt hij als je hem alleen wilt aaien ook al snel dat je hem weer gaat optillen en daarom loopt hij weg. Je zult zijn vertrouwen moeten winnen zodat hij je vertrouwt en niet bang hoeft te zijn dat je hem steeds op wilt tillen.

Tegen hem praten, iets uit je hand voeren etc zonder meteen met je hand op hem af te gaan zou je mee kunnen beginnen om hem naar jou toe te laten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja zo heb ik het ook gedaan haha nu is het al zo ver dat als ik voer geef druk die ze neus tegen me aan zo van ja aai me nu :P en dan ga ik maar ff aaien en stop ik ff gaat ze omdraaien en maakt ze een bunnyflop heel leuk:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zijn vertrouwen wil winnen kan je hem het beste niks dwingen en als hij op je schoot wil zal hij best zelf op je schoot kunnen springen sommige konijnen doen dat maar ook niet alle.Ook als je hem wilt aaien kan hij het beste zelf naar je toekomen.En ook kan je veel tegen hem praten dat helpt soms ook wel om wat meer vertrouwen te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen vinden het ook absoluut niet fijn om opgetild te worden. Wel mag ik ze aaien en komen ze regelmatig uit zichzelf bij me op schoot zitten als ik brokjes voor ze heb. Mijn voedster moest daar in het begin niks van weten.

Het is belangrijk dat je konijnen leren en weten dat je te vertrouwen bent, dat je niks zal doen wat voor hun beangstigend is.

Als het vertrouwen er eenmaal is, komen ze waarschijnlijk vanzelf wel naar je toe, zeker als er wat lekkers te halen valt.

Met een beetje geluk willen ze dan in ruil voor wat lekkers wel geaaid worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij gaat het ook zo als bij de rest hierboven. De voedster liet zich vanaf het begin aaien als ze rondliep en kwam ook al na een paar dagen op schoot voor wat lekkers en dat is nog steeds zo. Het (inmiddels ex-) rammetje heeft daar meer moeite mee. Hij houdt nog steeds niet van aaien, mag soms alleen als hij op de grond ligt. Hij kwam wel na een paar weken op schoot voor brokjes.

Nu worden ze allebei steeds vertrouwder, maar dat uit zich bij mij in steeds meer rondrennen, vrolijke sprongen maken en ondeugender worden! Het lijkt wel of ze het te druk hebben met het ontdekken van nieuwe dingen :-)

Ze komen regelmatig bij me kijken, eten uit mijn hand en in hun kooi mag ik ze aaien. Daarbuiten hebben ze er gewoon geen tijd voor.

Ze gaan binnenkort naar hun ruime buitenverblijf en daar ga ik ook regelmatig bij ze zitten op het gras. Ik ga er zelf een beetje vanuit dat als ze wat ouder zijn, die rust vanzelf wel komt (ze zijn nog maar een paar maanden).

En zo niet, dan geniet ik gewoon van hun vrolijke gedrag :-) Zelf vind ik het belangrijker dat ze vrolijk zijn.

Heel veel succes en geduld en geniet van elke vooruitgang. Dan komt het vast goed!!!

PS Die van mij willen dus ook niet opgetild worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammetje heb ik al vanaf dat hij best wel jong was en met hem kan ik alles doen, aaien, oppakken, knuffelen enzo, hij vind t allemaal wel prima. Het nieuwe voedstertje vind het echter allemaal wat engig. Aaien mag als ze eet en verder wordt ze liever met rust gelaten.

Konijnen zijn nou eenmaal niet echt knuffelbeesten zoals katten bvb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .