Ga naar inhoud

Rangorde, ik snap ik niks van


Tyro en Bunny

Aanbevolen berichten

Ik snap toch helemaal niks van dat malle stel hoor. Voor mij was het duidelijk, meneer Bommel was de baas. Als hij langskomt laat Pluisje haar kopje vaak zakken (onderdanig?) en zij wast hem heel vaak (onderdanig?) terwijl hij het amper terug doet (dominant?)

Maar nou vanmiddag sliepen ze zoals gewoonlijk in het nachthok en werden ze wakker van mij. Pluisje was het eerst wakker (eten!!) en toen ze haar blaadje spinazie op had en ik wachtte tot Bommel ook zou komen, dook ze op z'n rug en reed op hem. Daarna op z'n hoofd, toen nóg een keer op z'n rug en daarna nóg een keer op z'n hoofd!! Hij liet het allemaal toe en liet z'n hoofdje zakken.

Ik heb hem vandaag goed in de gaten gehouden, maar hij is volgens mij gewoon gezond. Ze hupsen nu vrolijk de tuin weer rond en hij at z'n blindedarmkeutels. En nou zag ik Pluisje hem weer likken..

Hoe kan dit? Interpreteer ik hun gedrag niet goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kopje laten zakken is dominant gedrag, ze proberen dan een wasbeurt af te dwingen. Het kan zijn dat ze er nog niet helemaal uit zijn wie de baas is, of dat ze zoals Lonja zegt wat 'last' hebben van hormonen door de lente. Hier weet ik ook nog steeds niet helemaal zeker wie er nu de baas is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ook dames gaan rijden door hormonaal gedrag. Ik heb het mijn eigen super-onderdanige voedster ook een keer zien doen, dat was echt de hormonen. Ze werd gelijk op haar plek gezet door de ram hoor. Maar ze doen gewoon van gekkigheid rare dingen als de hormonen door hun lijf gieren.

Als je het vervelend wordt, en ja sommige voedsters worden hier heel vervelend van en houden dit lang vol, dan kan je haar laten castreren. Dan heb je ook gelijk geen kans meer op baarmoederkanker, wat erg vaak voorkomt bij voedsters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kopje omlaag is niet perse dominant, kan ook onderdanig zijn.

Een gedragsactie kan verschillende betekenissen hebben, zolang je beide van elkaar weet af te zien.

Een dominante zal zijn kop op een rustige, ontspannen gemoedstoestand laten zakken. Kijk goed naar het gezichtsuitdrukking, is deze relaxed of gestrest?

Een onderdanige zal niet alleen zijn hoofd maar ook schouders en voorpoten laten zakken, de achterpoten blijven staan in een "klaar om te vluchten" positie. Dat is puur een overgave van de onderdanige.

Dit onderdanige zie je ook vaak hele jonge dieren die bij een volwassen (gecastreerde) ram worden geplaatst, ze erkennen hem dan meteen als de dominante ram en tonen respect door hun voorlichaam te laten zakken.

Daarbij vragen niet alle konijnen om een wasbeurt van een onderdanig dier, sommige vragen het nooit en sommige dieren weigeren het te geven. En sommige krijgen een wasbeurt aangeboden zonder het te vragen. En ook dominante dieren wassen onderdanige dieren!

Dit word vaak verkeerd geïnterpreteerd vind ik.

aangepast door Disney
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de link! Ik zal het eens goed lezen en kijken of ik wat kan herkennen.

Wat betreft de konino's, die hebben nog steeds de lente in hun bol denk ik. De ene keer zit de een op de ander en dan weer andersom. Maar ik zie ze nooit ruziën, gelukkig.

Het is gewoon een beetje een maf stel, denk ik :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .