Ga naar inhoud

Konijn drinkt niet zelfstandig


femmeke

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn konijntje Otje is nu 1 jaar en 2 maanden, afgelopen maandag ben ik met spoed naar de DA gegaan omdat ze zondag avond tot een paar keer achter elkaar toe rode urine had. Maandag met de DA overlegd en gelijk langs gegaan, er is een rontgenfoto gemaakt waaruit geconcludeerd werd dat ze geen blaasstenen/zand had. Vervolgens heeft ze een pijnstiller en antibiotica gekregen tegen dan wel blaasontsteking of baarmoederontsteking. De antibiotica is overigens het spuitje dat tot 3 dagen werkt. Alleen mijn Otje reageerde hier ontzettend slecht op! Amper wat gedronken en gegeten, dinsdag is ze compleet gestopt met eten en drinken (nouja af en toe een stukje hooi ging er met moeite in). Dinsdag avond nog met spoed de spoedDA gebeld de keus was of wachten op de volgende ochtend en dan gelijk na de dierenarts en de nacht doorkomen met dwangvoeding of naar de spoedDA. Er voor gekozen om met dwangvoeding te beginnen, elk uur een beetje dwangvoeding (olvarit worteltjeshapje) gegeven en dat ging er best goed in. Ook elk uur de buik gemasseerd omdat de spoedarts ervanuit ging dat het mogelijk gas kon zijn. Woensdag ochtend gelijk de DA gebeld en de controle afspraak verplaatst naar zo vroeg als mogelijk was. Daar bleek na onderzoek inderdaad dat ze gas had, hier heeft ze een spuitje voor gekregen en opnieuw een pijnstiller en nieuwe antibiotica (die ik zelf met een pipetje 2x per dag moet geven). De antibiotica sloeg trouwens wel aan de blaas was al minder gevoelig! Eten doet ze nu gelukkig weer ze eet weer wat biks, hooi en nog meer hooi en ze krijgt stukjes fruit en groente (appel, witlof, wortel, basilicum, munt). Enige waar ik nu nog mee zit is dat ze absoluut niet wil drinken! geen water, geen hooithee, geen verse sinaasappelsap en zelfs een pipetje water gaat er met moeite in, ze laat het water vrijwel gelijk weer der bekje uit lopen. Verder is ze wel flink opgeknapt ze is weer net zo lief, ondeugend, gek een vreselijk aanhankelijk als normaal. Maar het niet drinken zit me niet lekker. Haar plasjes zijn wel normaal, niet meer rood, gewoon normale hoeveelheid en kleur en door de puberteit weer overal behalve in der kooi:P. Ik weet dat ik het beste de dierenarts kan bellen maar ik zou graag willen weten hoe anderen hier over denken aangezien ik deze DA niet goed vertrouw. Oh en nog een klein puntje ze zit nu sinds maandag met mij samen bij mijn ouders, hier drinkt ze over het algemeen sowieso al minder dan wanneer we gewoon in mijn eigen huisje zitten (ook al drinkt ze daar ook nooit enorme hoeveelheden) zou het daar misschien ook iets mee te maken kunnen hebben?

Alvast heel erg bedankt en als er echt geen andere optie is zal ik natuurlijk de dierenarts bellen!

p.s. sorry voor het lange verhaal hoop dat de hele situatie zo wel duidelijker is en ik een gerichte reactie kan krijgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Urine kan bij konijnen verschillende kleuren krijgen naargelang wat ze die dag hebben gegeten. Was er echt bloed in de urine of was die gewoon roodachtig?

Als je haar moet dwangvoeden zou mijn voorkeur niet uitgaan naar een wortelhapje. Best neem je daarvoor critical care van oxbow of science recovery (kan je krijgen bij je da). In dat wortelhapje zit namelijk nogal veel suiker en dat kan gas opwekken.. Beperk dus ook de stukken fruit die je geeft want daar zit redelijk wat suiker in ga dan eerder voor groenten en probeer wat vanalles uit opdat ze toch wat eet.

Ik heb nog nooit gehoord dat een konijn sinaasappelsap zou drinken (ook weer veel te veel suiker) en zou dat niet meer aan je konijn aanbieden. Bied je haar ook water aan in een waterbakje? De meeste konijnen drinken daar liever uit.

Als je twijfels hebt bij je da zou ik zeker een andere da contacteren. Niet alle dierenartsen zijn konijnkundig en vaak gaat dat ten koste van je konijn. Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet nog steeds niet zeker of er bloed in de urine was of niet, dierenarts kon het niet onderzoeken omdat ik geen plas meer heb kunnen opvangen. Maar na het onderzoek en vooral de pijnlijke blaas die ze had was de conclusie van de dierenarts dat het bloed geweest moest zijn (ze had overigens ook niks gehad dat haar urine had kunnen verkleuren)

Dwangvoeren met een wortelpapje was echt pure noodzaak gezien de spoedDA zelf niet open was om dit soort producten af te halen en er alleen nog een supermarkt openwas met babyhapjes. Fruit krijgt ze altijd maar een klein stukje ivm de suikers, en verse sinaasappelsap wordt altijd verdund met een beetje water en is ook echt maar een paar ml eens in de 2 maanden.

Water in een bakje heb ik ook al geprobeerd maar dat gooit ze gelijk op de kop, ze heeft altijd trouw uit het flesje gedronken, en het flesje is nagekeken maar zit niet verstopt (overigens hangen er door het huis nu 3 flesjes voor de hooithee, water en een kleintje met venkel of kamile thee maar van alle 3 de flesjes moet ze niks hebben)

Ben er inderdaad al even over aan het denken om naar een andere DA te gaan bedankt iig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met ups en down... Ben gister gestopt met de antibiotica (op aanraden van de dierenarts) ze was wederom gestopt met eten en drinken en ze had weer een beetje gas, gelukkig was weinig gas dat t met een heel aantal buikmassages eruit is. Ze zit nu alleen op het groen voer (basilicum, peterselie wat ze voorheen geen eens lekker vond, selderie, klein beetje bleekselderij, beetje veldsla, klein beetje appel en wortel en dan nog andijvie) daar heeft ze gister gelukkig goed van gegeten net als van der mega doos vol met verschillende hooi soorten. Biks en de gewone snoepdrops laat ze echter nog steeds staan en water moet ze ook nog altijd niks van hebben, vanmorgen wel een vergissingslinkje aan der water flesje gedaan waarna ze heel snel hooi ging eten (leek erop of ze de water smaak weg wou hebben). Heb water met basilicum staan, hooi thee, peterselie water geprobeerd maar niks wil ze hebben. Ze is iig niet uitgedroogt der nekvel springt nog altijd snel terug dus dat is wel een goed teken. Voor de rest is ze wat suffig vandaag (maar goed tis nog overdag en der baasje heeft ook een luie zondag :D) kweet alleen echt niet meer hoenik der aan t drinken moet krijgen:( ik weet dat ze ook vocht uit groenvoer haalt maar zoveel groen heeft ze niet gehad om er genoeg vocht uit te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de snoepdrops nog even laten als ik jou was. Die bestaan uit dingen die niet goed zijn voor konijntjes, en als je diertje dan gezond is en er elke week 1tje krijgt kan dat geen kwaad, maar wanneer het ziek is zouden die snoepjes het systeem wel eens in de war kunnen sturen (indien ze nu beslist er wel een te eten natuurlijk). Blaasstenen en blaaszand zijn helaas gekoppeld aan die snoepjes, dus in jou geval zou ik er radicaal en onmiddellijk mee stoppen. Er zijn vast andere dingen die Otje even lekker vind en minder nadelig zijn voor haar gezondheid.

Ik zou denk ik een klein spuitje nemen van een ml of 10 en haar dagelijks even dwingen te drinken. Zo voel jij je vast wat zekerder ivm haar drink gedrag en wanneer je het voorzichtig doet (niet heel veel in 1 keer en rustig laten slikken enzo) kan het ook niet veek kwaad denk ik. Ik zou dat water dan geven op de dwangvoeder-manier. Ik zou water zonder smaakje nemen, dan blijft het speciale water speciaal en bijzonder.

Wanneer het dinsdag of woensdag niet beter is zou ik echt even om een second opinion gaan bij een andere DA. Je zou eventueel ook nog witloof kunnen geven waneer ze dat gewend is. Dat bevat ook redelijk wat vocht en is ook 1 van de veilige groentes. Wortel zou ik even laten (of het moet al gaan om een ieniemienie stukje) omdat daar veel suikers in zitten en dat de darmpjes even onnodig belast nu ze zo gevoelig reageert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt normaal 1-2 snoepjes (niet alleen drops ik wissel allerlei lekkernij af) als ik ga slapen, normaal wordt ze gek als ze t blikje hoort rammelen (of ze kruipt in de kast met konijnenlekkers als deze open gaat:p) nu heeft ze ze al vanaf woensdag laten liggen dus komt er ook niks bij (afgezonder van "een vers lekkertje" alles wat ze eet ben ik al blij mee)

Water krijgt ze idd al met een pipetje op de dwangvoer manier, ben t nu wel aan t minderen in de hoop dat ze vanzelf gaat drinken. Maar ook dit gaat lastig ze zet de tandjes op elkaar en laat t zo weer naar buiten lopen. Ik gebruik een spuitje van 1ml zodat ik zeker weet dat ze niet ineens te veel binnenkrijgt en na elke 0,2 ml krijgt ze de tijd om het water te verwerken. Water met een smaakje krijgt ze normaal ook eigenlijk niet maar heb t nu geprobeerd in de hoop dat ze dat wel wou (ze krijgt wel als de nageltjes geknipt zijn en in der leven geknipt is een beetje kamille thee om der een beetje te kalmeren en dat vind ze meestal nog wel lekker)

Ja mijn keus ging inderdaad al uit na een andere DA ondanks dat deze waar ik nu bij ben als konijnkundig ervaren wordt ben ik er niet tevrede over. Vind het vooral vreemd dat ze op antibiotica gezet is alleen op basis van een rontgenfoto waar niks op te zien was. Het enige dat aanleiding gaf tot was rode urine, haar urine (of bloed) is ook niet getest door de dierenarts. Dus daar was ik sowieso al niet erg blij mee.

Witlof krijgt ze normaal om de dag dus ze is er wel aangewend maar heb het nu even achter wege gelaten omdat ik ergens heb gelezen dat teveel ook gas kan opwekken, aangezien ze uit alles wat ze kreeg alleen de witlof koos heb ik besloten deze even van het menu af te laten. Gas is iig wel weg nu:) wortel gaat om 3 kleine schijfjes waarvan ze er 1tje gehad heeft, appeltje had ze ook al geen zin in.

Ben zelf aan het denken om morgen nog een andere dierenarts te bellen, aangezien dinsdag een feestdag is en die dierenarts dan gesloten is en woensdag zit ik zelf met belangrijke afspraken op t werk waar ik met geen mogelijkheid onderuit kan komen. En daarnaast maak ik me te veel zorgen om der om nog langer af te wachten.

Zal ik toch weer overstappen op iets vaker dwangmatig water toe dienen? Ben gister overgestapt op 3x omdat ze ook best veel groen had gegeten en mooie plasjes gelegd had alleen vandaag heeft ze nog niet echt veel gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gek, van die witlof en dat gas. Ik dacht dat witlof en andijvie de veiligste groenten waren die je kon geven. Alles wat je hier leest is natuurlijk ook wel een beetje te bekijken. Sommige konijntjes kunnen tegen haast niets, en als er dan witlof gegeven wordt zou dat gas inderdaad wel eens kunnen ja. Of de conclusie witlof-gas dan door te trekken is naar andere konijntjes is nog maar de vraag.

Is het niet zo dat woensdag de feestdag is? 1 mei, de dag van de arbeid bedoel je toch he? Of is dat in Nederland anders?

Wat eet Otje nu uit zichzelf, wat at ze anders, en hoeveel eetlepels dwangvoeder verwerk je? Heb je het oxbow dwangvoeder? Over ander dwangvoeder kan ik immers niet spreken want daar heb ik geen ervaring mee..

Ik vraag dit om een duidelijker beeld te scheppen, want stel je voor: Otje eet anders 8 witloofblaadjes, 3 schijfjes wortel, 1 portie selderij. Als otje dan nu 3 keer per dag dwangvoeder krijgt, telkens een eetlepel aangelengd met water, dan zou het niet gek zijn als otje slechts 2 blaadjes witloof at, haar wortel en selderij liet staan. In dat geval zou ik zelfs afbouwen met dwangvoeder om haar terug honger te laten krijgen en zo meer uit zichtzelf te laten eten (afbouwen..).

Wanneer Otje dwangvoeder krijgt lijkt extra water geven mij niet nodig. Er zit immers al veel water bij dat poeder, anders krijg je dat niet door het spuitje is mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In nederland is dinsdag de troonswisseling van Bea en Willem:p dag van de arbeid doen ze hier niet aan:p

Kweet zo niet meer waar ik het gelezen heb, heb zoveel gelezen de laatste dagen omdat ik t gewoon absoluut niet meer weet!! Normaal kan ze ook prima tegen witlof maar goed dan zijn t ook drie blaadjes per dag ipv ander halve stronk op een week:p zou ook kunnen dat t de antibiotica is of de combinatie daarvan dat ze daar t gas van krijgt vandaar dat ik met de antibiotica gestopt ben, eerst dat gas kwijt en een normale eetlust!

Dwangvoer krijgt ze sinds gister niet meer omdat ze redelijk tot goed groenvoer en hooi eet en een normale vorm en grootte aan keuteltjes legt, keuteltjes zijn alleen ontzettend droog een voornamelijk vol met hooi. Eerste ander halve dag kreeg zijn babyvoeding (was het enige dat ik op dat tijdstip nog kon krijgen om haar mee te dwangvoeren) daarna at ze weer een dagje gewoon en toen stopte ze weer met eten, aangezien ik t wortelbabyvoedingspapje niet meer vertrouwde na 3 dagen open staan heb ik wat biks fijngeprakt in water. En dan om de 2 uur of om de 3 ( lag er een beetje aan of ze wel of niet uit zichzelf at) een paar ml dwangvoer. Het water ging elk uur een paar ml in.

Nu krijgt ze geen dwangvoer omdat ze enigzins uit zichzelf eet (welliswaar vers en hooi en geen biks) vandaag heeft ze een paar blaadjes basilicum en peterselie op, paar blaadjes veldsla en een kwart blaadje romana sla, en een ietsie beetje andijvie (volgens mij houdt ze niet zo van andijvie) de rest laat ze liggen dus dat gaat dadelijk de prullebak in om vervangen te worden door een portie nieuw vers (ze zit nu overigens in volle overgaaf aan de peterselie!) heb er een uurtje geleden toch voor de zekerheid samen met mn moeder die toch op bezoek was een paar ml water via een spuitje gegeven en voor t eerst sinds ze water met een spuitje krijgt accepteerde ze t en ging t er ook goed in volgens mij had ze toch best dorst.

Nou moet ik wel zeggen als ze gezond is drinkt ze ook nooit veel mag blij zijn als t 80-100ml per dag is, maar niet drinken en dat al een week niet vind ik toch verontrustend. Ga morgen denk ik toch maar voor een second opinion, ze is wel redelijk weer zichzelf en der buikje voelt weer normaal aan maar maak me toch nog zorgen om der eet en drink lust:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaa!!! Vannacht hoorde ik dat vertrouwde geluid van het waterflesje en mevrouw heeft 50ml water uit zichzelf gedronken :mdr: ben helemaal blij!! En niet alleen dat, ze heeft al der groen op, de helft van der biks, en een grootdeel van der hooivoorraad. En ze heeft vannacht t huis een beetje verbouwd maar voornamelijk der eigen huis verbouwd:) ik ben zo blij! Hopen dat t vandaag ook weer zo goed gaat:) moet ik toch nog contact met de dierenarts opnemen of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .