Ga naar inhoud

Bo Gyi en Amber eten slecht. Help!!!


Popiedoooo

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

Een tijd geleden ben ik met mijn nijnen naar de DA geweest voor gebitscontrole. Het bleek dat Bo Gyi zijn kiezen nog wel okee waren maar die van Amber al punten begonnen te krijgen.

Nou de afgelopen weken vind ik de konijnen steeds futlozer worden en eten ze steeds langzamer (logisch) dus ik ben maandag weer naar de dierenarts geweest. (ik ga altijd met de bus, beide richtingen overstappen dus STESS!) We hebben meteen een afspraak gemaakt voor volgende week woensdag (1 mei) zodat ze geholpen kunnen worden aangezien Amber al wondjes op haar tong heeft. Bo Gyi viel nog mee, maar ik was er op tijd bij... Pijnstillers mee gekregen voor 's ochtends en 's avonds.

Ook was mijn vraag of de konijnen weer naar buiten konden. Ze zei dat dit juist goed was voor ze! Dus ik hup, terug met de bus en ze meteen buiten neer gezet. Hier hebben ze sowieso een nacht gestaan. Eten ging wel maar ik dacht door de stress is het iet wat minder. De volgende ochtend vond ik ze nog steeds futloos en vielen ze niet meteen aan op het eten... Heb het de hele dag een beetje aangekeken en her en der werd een klein beetje gegeten. Gister avond was ik er klaar mee, toen ik met het avond eten kwam, vielen ze weer niet op het eten aan. Dus ik de DA weer gebeld. DA zei dat ze weer naar binnen moesten naar hun vertrouwde omgeving en dwangvoeren... Ik de konijnen weer terug geplaatst, komen ze weer een beetje tot leven en sprinten mijn kamer door... Nog steeds niet eten, maar ik dacht, ik laat ze maar even... Rond 12 uur voordat ik ging slapen, gingen ze toch eten en vanochtend was hun bakje leeg...

Dus ik wilde ze vanochtend weer voeren, en jaaaa, ze vielen aan... maar na 2 brokken (SS) was het toch alweer snel gedaan.. :( dus blij voor niks.

Rond 10 uur vanochtend toch maar weer de DA gebeld, geen zorgen maken zei ze, want ze keutelen een kleeeein beetje. Maar eten, ho maar! geen hooi geen brokken enz. En rond 12 uur gaan dwangvoeren...

Om ze toch aan het eten te krijgen heb ik de brokken nat gemaakt. Bo Gyi at het meteen (Denk dat het 15 brokken waren oid) op Amber trok zich er niks van aan.

Om 12 uur heb ik voor Bo Gyi nog een papje gemaakt van natte brokken, ook nu at hij er een beetje van... Op advies van de DA ben ik Amber gaan dwangvoeren. Ze heeft ongeveer 14 ml binnen gekregen, ze was zo aan het spartelen dat ik het niet goed bij heb kunnen houden.

Mijn vraag nu: Moet ik ze nu even met rust laten en vanavond kijken hoe verder? Als Bo Gyi de natte brokken eet, moet het goed zijn toch? Amber blijven dwangvoeren?

Kan het kwaad om te dwangvoeren? Kunnen die natte brokken kwaad?

Is dit een week vol te houden? Of is dat niet gezond?

Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft en mij hierbij eventueel zou kunnen helpen? Ik denk dat de DA nu wel een beetje klaar met me is, want bij iedere scheet bel ik. hahaha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verstoppende effect doet inderdaad de ronde ja. Of jet ook waar is weet ik niet. Ik zou zelf om een second opinion gaan, en zeker ook eens de buikjes laten controleren. Misschien hebben ze wel milde symptomen van gas door de stress van de verhuizing? Misschien is er wel een verstopping op hande? Dan is dwangvoederen niet altijd een goed plan..

Ik zou bij zo'n opeenvolging van moeilijkheden nogmaals op consult gaan, liefst bij een anderere KK da. Is er zo een in de buurt?

Bij het dwangvoeder spartelen wil stevig in een handdoek wikkelen nog wel eens helpen. Dan kunnen ze geen kant meer uit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dat je brokjes aanbied en hooi, maar misschien kan je wat lekkere zachtere dingen aan bieden zoals andijvie, witlof, stukje appel, stukje wortel. Vaak willen ze dat nog wel, als het echt de kiezen zijn zou ik alleen wel sneller naar de dierenarts willen.. maar nu is het wel eerst zaak dat ze meer eten en keutelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik heb hier een ram die denk ik ook haakjes op zijn kiezen heeft of zo, hij eet geen gewone brokjes meer, alleen geweekt, maar hij eet goed hooi en vooral groenvoer. Paardebloemen, andijvie, witlof, gras (altijd vers geven!), weegbree, zuring, dat soort dingen. Hij kan nog even niet geholpen worden want hij heeft ook nog wat anders (snot) onder de leden, dat zou te veel worden. Eerst moet dat een beetje beter gaan, helaas, maar voor een paar dagen als tussenoplossing gaat het zo heel goed. Zijn brokjes krijgt hij geweekt en hij eet verder heel erg goed groenvoer.

Dus ik denk ook dat het belangrijkste is voor jouw konijnen is: nu eerst goed eten, en dan pas verder sjouwen en dierenartsen bezoeken. Geef ze verschillende soorten groenvoer ook, zodat ze kunnen kiezen wat ze lekker vinden. Ik denk dat er best een kans is dat ze daarmee aan het eten gaan, konijnen die zich niet in orde voelen door bijvoorbeeld een narcose willen sowieso meestal niet als eerste weer brokjes eten, maar als eerste groenvoer eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .