Ga naar inhoud

Welke kruidenplantjes?


fancii

Aanbevolen berichten

Ik wil graag mijn kamer op gaan leuken met wat plantjes,

en heb besloten om hiervoor kruidenplantjes te gaan gebruiken die ik aan mijn konijnen kan voeren.

Nu kom ik uit op dit lijstje:

- peterselie

- kamille

- salie

- munt

- tijm

Weet iemand of het klopt dat konijnen deze op dagelijkse basis mogen krijgen?

En hoe het zit met de geur (ik heb namelijk bewust basilicum niet gekozen omdat dit niet erg prettig ruikt).

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citroenmelisse ruikt ook erg lekker, maar trekt insecten aan. En oregano/marjolein. Misschien een tip ;) Die ruiken, vind ik, erg lekker. Maar als ik de kruidenbak uberhaupt opentrek hier met de gedroogde kruiden ruikt het al echt lekker.

Zover ik weet mogen ze het dagelijks, maar in kleine hoeveelheden. Bijvoorbeeld geknipt maar een eetlepeltje. Peterselie werkt ook nog eens vochtafdrijvend, dus daarvan zeker niet te veel.

Nog een tip van het konijnencongres: wissel af en geef het niet dagelijks. Deze kruiden hebben ook een geneeskundige werking, dus mocht je ooit kruiden homeopathisch willen gaan gebruiken.. Door af te wisselen en niet dagelijks te geven, zorg je ervoor dat dat wel nog kan. Als het lichaampje eraan gewend is, haalt het niet veel meer uit. Vandaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad wel een goed idee, om het af te wisselen. Daar had ik nog helemaal niet bij nagedacht.

En ik voeg de marjolein toe aan mijn lijstje (:

De citroenmelisse heb ik dan liever niet, aangezien ik bij het zien van 1 insect in mijn kamer het al helemaal volspuit met muggenweerspul..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is op een slaapkamer ook niet heel handig nee... Ik heb het in de tuin staan, daar kan het weer wel.

Ga je het vanuit vaste planten doen of met zaadjes? Vanuit de zaadjes komen ze hier mooi uit, maar daarna zijn ze ineens morsdood. Vanuit de vaste plantjes leven ze nog, haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zaadjes moet je heel. veel. geduld. hebben ;) Ik heb hier momenteel een kruidenmix staan die niet voor de konijnen is (want bieslook), maar er staat wel een potje rucola, basilicum en peterselie. Vorig jaar had ik ook munt. Rucola is geen kruid maar sla-achtige die ze ook mogen eten en het groeit echt als een gek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rucola vinden ze zeker lekker heb ik vorig jaar ook geplant.

Munt groeit ook als een gek kun je ook nog lekker thee van maken.

Basilicum is moeilijk te houden maar vinden de konijnen heerlijk.

Citroenmelisse houd juist muggen en vliegen tegen.

Goudsbloemen vinden ze ook heerlijk en zien er ook nog eens leuk uit.

Ik geef ze hier zomers wel iedere dag een mengseltje van kruiden.

SWinters krijgen ze gedroogd. Ik denk dat als je het met mate geeft het misschien juist zorgt dat je konijn niet ziek word.

Maar ik snap de redenering dat het niet helpt als je het wilt inzetten ook wel.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mate geven van kruiden als preventie kan wel, maar dan moet je wel echt naar de werking ervan kijken. En helemaal op zo'n klein konijnenlichaampje is de werking sneller actief dan bij mensen.

Ik zou dan toch kiezen om vaker af te wisselen eigenlijk vanuit geneeskundig perspectief. 1 dag het ene kruid, andere dag het andere. Daarbij zitten er in sommige kruiden ook looistoffen en andere stoffen, en die zijn in hogere mate echt niet goed om constant te geven. Het kan heel lang goed gaan, totdat het konijntje deze stoffen niet meer kan 'verteren' en dan kan er vergiftiging optreden. Zelf bij kruiden die gezond zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lola eet zo veel munt dat je het gewoon in dr vacht kan ruiken! :mdr: Sinds ze regelmatig munt eet heeft ze geen last meer van die mijt-achtige beestjes gehad. (weetjewel, die soms in het hooi zitten enzo. kan geen kwaad, maar is toch vervelend)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .