Ga naar inhoud

eeuwig getouwtrek, wat kan ik nog doen?


lanfir

Aanbevolen berichten

ik weet het echt ff niet meer, en ja heb grondig door t forum heen gespit ed.Toch zou ik graag wijze raad willen over de situatie van mijn nijntjes.:he:

ik heb een broer en zus na 4 1/2 jr oud. Overal lees ik dat de rangorde na een bepaalde periode wel is bepaald en dat het af en toe even wordt bekrachtigd. Bijna een jaar geleden heb ik de voedster laten steriliseren ivm terroristisch gedrag naar de ram toe. Ze was ontzettend hormonaal en echt heel vervelend. Ik denk dat hij tot op dat moment de baas was en dat zij dat zat was. ze begon opeens overal te plassen, markeren. Ik had gehoopt dat sterilisatie hier een einde aan zou maken.

3 mnd erna ben ik verhuisd. dat is natuurlijk al stressvol en ik wist dat ze opnieuw moesten wennen. Helaas werd de ram ziek, die bleek een kaakabces te hebben en moest geopereerd worden. vanwege de operatie heb ik ze 2 wk uit elkaar moeten houden. Ze konden elkaar wel zien en ruiken. Zodra hij was aangesterkt heb ik ze opnieuw bij elkaar gezet in een nieuw hok op een nieuwe plek. Ik kreeg het idee dat zij nu echt de baas was. Beiden plasten netjes in de wc en verder niet. Zij reed/jaagde af en toe wat op hem en ik zag wat plukjes haar. geen extreme dingen dus. Wat mij betreft ging dit heel goed.

Maar na een week of twee veranderde dat, ze mochten steeds meer de kamer verkennen ( ze liepen in mijn oude huis ook altijd los) en nieuw territorium moet geclaimd worden. Ze begonnen nu allebei met plassen/markeren; in de kooi en ook daarbuiten (laminaat en tapijt :s). Dus weer stapje terug, ruimte ingeperkt met hekje. Zij jaagt/rijd wel minder, ze krijgt hem ook niet altijd goed te pakken trouwens. Maar het lijkt dat ze nu in dit stadium blijven hangen. Dit duurt inmiddels al meer dan een maand. Ergens twijfel ik nu of ze het ooit wel definitief hebben uitgemaakt wie nr.1 is.

Het plassen is het meest vervelende. Op het moment dat ik dat zie, corrigeer ik door nijn op de wc te zetten, nee roepen, even time-out in de kooi, plantenspuit oid. Ze weten prima dat het niet mag, maar niks daarvan werkte.

Wat kan ik nu nog doen? Moet ik gewoon meer geduld hebben? Of is er iets dat ik nog kan doen om deze situatie te verbeteren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ff helemaal op punt 0 beginnen met die 2.

Hok en ren helemaal neutraal maken.

Ze een week apart houden.

(Aparte kooien met alleen bedekking in de toiletjes voor de zindelijkheid)

Zorgen dat ze elkaar niet kunnen ruiken of zien.

En na die week samen in neutrale kooi plus ren, opnieuw koppelen

En pas meer ruimte geven als ze goed zindelijk en lief tegen elkaar zijn.

Het is ff rigoureus maar ik denk dat het je beste optie is...

Of iemand anders moet een betere optie hebben..? Dit is iig wat ik kan bedenken voor je.

Suc6 met je nijnsels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opnieuw koppelen lijkt mij nou niet direct nodig eigenlijk, ik zou ze alleen niet meer los laten lopen in huis maar gewoon een ruimte ren geven waar ze 24/7 in mogen. Jouw koppel is blijkbaar niet enorm stabiel en dus erg gevoelig voor allerlei soorten veranderingen. Een nieuwe (of telkens wisselende) ruimte kan dit soort gedrag als gevolg hebben dan. Het is natuurlijk jammer omdat loslopen in principe ook leuk voor hen is, maar sommige konijnen kunnen daar echt niet over. Ik zou zelf eerst eens proberen hoe het gaat als je ze gewoon één permanente ruimte geeft van minimaal 2 m², liefst nog wat groter met die twee, zodat ze niet op elkaars lip zitten maar ook niet aldoor een wisselend territorium hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de reacties. Ik heb beide opties al overwogen. Maar omdat ik weer op 0 beginnen nu nog wat rigoureus vind, laat ik het eerst maar even zo. Ze zijn ook niet agressief oid. er word ook veel gewassen en gekleft. Dus ik ben bang dat ik de boel nog meer verstoor als ik nu weer met ze ga sjouwen. zeker na alle veranderingen in zo'n korte periode. En mocht het echt niet beter gaan met tijd, dan kan dat altijd nog.

In de ren hebben ze genoeg ruimte om te hupsen en ook om aan elkaar te ontsnappen. Dus nog maar even volhouden en meer geduld hebben :). Hopelijk wordt het dan weer rustig. En ik zou het idd jammer vinden als ze hier in huis niet meer los kunnen, maar so be it dan maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .