Ga naar inhoud

Graag commentaar op hun dieet en hun keutels etc!


LiesbethBlacky

Aanbevolen berichten

Ik heb een heleboel vragen over de voeding en wat voor weerslag dat op mijn 2 konijnen heeft en ga hier dus een lange lap plaatsen over al mijn vragen en bezorgdheden...

Ik zal eerst vertellen wat ze krijgen.

Als biks heb ik Vadigren (hoop dat ik het juist schrijf) en ik heb het voor één derde gemengd met een goedkoop voer (van tom en co), omdat hun hoofdvoer simpelweg geen biks zijn en ik daardoor kan investeren in veel verschillende soorten hooi, kruiden traktaties, extra verse kruiden, groenten etc en dat vond ik belangrijker.

Tot nu toe doen ze het uitstekend op die biks en zolang dat goed gaat, hou ik ze daar graag op. Scheelt heel wat dat ik bv eens aan een zakje verschillende soorten gedroogde kruiden kan geven waar ze dagelijks wat van krijgen (en dat kost toch gelijk 4€ voor een zakje, wat ik dan om de 2 weken bij moet gaan halen).

Als hooi krijgen ze momenteel 5 verschillende.

Eén gewone weidehooi die erg fris ruikt, lange stengeltjes en als ik het vergelijk met wat hooi zou moeten zijn, voldoet dit volgens mij aan de voorwaarden.

Om het lekkerder te maken, krijgen ze 4 verschillende soorten kruiden hooi bij.

Onze Blacky heeft het voor hem gemengd in een grote emmer zitten (alleen het kruidenhooi) en krijgt daar elke dat paar keer een pluk van.

Ons Rosalie krijgt elke dag een ander soort kruidenhooi, gewoon omdat ik niet telkens 5 zaken wil gaan openen en sleuren, puur omdat het een gedoe is (en ik heus al genoeg t edoen heb dan telkens zeulen met de zakken :P ).

Ze vreten van dat hooi!

Het eerste hooi dat ik had was qua kleur veel bleker en geler en werd niet zo denderend van gegeten.

Hier vreten ze dus van en daar ben ik blij om. Het is immers hun hoofdvoer.

Als groenten krijgen ze dit momenteel:

Beetje broccolli (als ie op is, wil ik er echter mee stoppen en maar sporadisch geven, heb er een slecht gevoel bij), dat betekent slechts een paar kleine roosjes.

Elks één wortel per dag.

Elks een steeltje krulpeterselie en platte peterselie per dag.

Witlof: onze Blacky een halve per dag ongeveer, ons Rosalie toch wel een hele. Best grote stuks witlof.

Een blaadje of 2 sla per dag (ze zijn dit gewend en doen het er erg goed mee).

Een lange grote steel bleekselderij voor ons Rosalie, soms zelfs beetje meer, ongeveer een halve steel bleekselderij voor onze Blacky.

Uiteraard krijgen ze ook het loof van de wortelen (haal ik nu speciaal voor hen :P) als er verse wortels zijn (dus één keer per week verse wortelen, dan is het loof op 3 dagen op)

Wat de groente betreft, laat ons Rosalie gemakkelijk de broccoli voor wat het is, maar vreet de rest goed op.

Onze Blacky krijgt al zijn groente niet op en heeft niet direct een voorkeur. Het lijkt gewoon te veel voor hem.

Als trakties:

Af en toe een paar kleine rozijntjes vanuit de muesli met dan een piepklein stukje gedroogde banaan (die zit in die muesli, het zijn gebroken schijfjes gedroogde banaan, dus het is minder dan één schijfje). Ons Rosalie krijgt dan 5 rozijntjes, onze Blacky 3 maar eet ze vaak niet allemaal op.

Af en toe een mini schijfje appel. Heb het es nagemeten (omdat ik dus te horen kreeg dat ik ze totaal fout voer) en het is ongeveer 5 cm lang en een mm dik.

Ik heb gemengd konijnenvoer gehaald om als traktatie te geven of een piepklein beetje (dan mag je zeggen van al wat er voor verschillend in zit, van elk dingetje één dan) om bij te geven om de andere dag bij onze Blacky na castratie en voor ons Rosalie nu ze zoogt. Als traktatie krijgen ze dan een stuk of 3 dingetjes uit zo'n mengelvoer, bv als ze iets nieuw leren of op ontdekking gaan. Dat dingetje uit het mengelvoer kan evenzeer een bik zijn hoor ;) En het is zeker niet dagelijks. Onze Blacky ongeveer één keer per week dat ie er een 3tal dingetjes van krijgt, ons Rosalie heeft laatste keer woensdag wat van gehad.

Kruidenzakje van 4€. Daar krijgen ze dan elke dag wat van. Ik vul eerst hun etensbakje met de biks van die dag (ik verdeel het wel in 2, ze krijgen 2x per dag eten en ik wil niet dat ze de biks in één keer opschrokken) en ik vul dan 's avonds het bakje bij met deze kruidenmengeling (onder andere goudsbloem, roos, brandnetel, paardenbloem etc, echt een boel kruiden hoor).

Af en toe een stuk gedroogd bruin brood. Voorheen gaf ik ze gemakkelijk elks een halve boterham gedroogd brood, maar lees ik toch dat het niet zo erg goed is, dus dat is een kwartje dan. Ze eten het niet in één keer op en dan vind ik het iets aardig om aan te knagen, lekker hard.

Van fruit hebben ze al es een stukje peer, een stukje aardbei en witte druif gekregen. Ons Rosalie speelt alles naar binnen, onze Blacky moet geen van allen.

Paprika laten beide gewoon links liggen en beland dus alleen nog op mijn bord ;)

Ter aanvulling op hun dieet krijgen ze verse kruiden.

Momenteel heb ik zelf nog niet genoeg om ze echt veel te geven. Maar dat komt nog ;)

Wat ik zelf heb staan als planten:

Marjolein, tijm, munt, citroenmelisse, salie (allen officinalis, maar heb er 3 soorten van, de gele, gevlekte en gewone) en ik heb nog stevia staan.

Alleen van tijm en stevia weet ik niet dat ze het mogen en krijgen dat momenteel dus niet.

Van munt krijgen ze geregeld wat. Uitgedrukt in blaadjes, is dat dan 3 tot 5 grote blaadjes. Eens mijn munt goed doorschiet en mijn stekken het ook weer goed doen en straks in de grote plantenbak gaan, krijgen ze daar wel meer van (tenminste, als dat oké is voor hen! Ik zou dan een hele stengel geven immers).

Van melisse krijgen ze wat meer als ik kan nemen. Die groeit zo snel niet, dus één keer per week ongeveer krijgen ze daar dan wat van.

Van Salie krijgen ze ook nog niet veel, 't zijn nog maar baby plantjes. Van elke soort krijgen ze dan een jong scheutje en een blaadje.

Marjolein heb ik nog maar pas moeten behandelen voor schimmel, dus krijgen ze niet van tot zeker eind van de maand (moet ik hem nog eerst paar keer met water besproeien en dan zelf eerst maar es kijken of het wel ok is voor zij krijgen!).

Als ik basilicum meeneem van de winkel, krijgen ze daar ook ruim van. Toch ook 2x per dag krijgen ze dan een toefje (2grote bladeren toch). En daar smullen ze heerlijk van!

Wat drinken betreft:

Ze hebben beide een drinkenbakje, geen drinkenfles dus.

Onze Blacky krijgt één of 2x per dag vers water, hangt ervan af hoe hard hij het zelf bevuild heeft (hij springt overal over en dan belandt er al es hooi in, dus moet ik het wel verschonen). Neem dat er ongeveer 100ml in zijn bakje ingaat. Iets minder kan ook, veel meer zal het niet zijn. Dit is nooit leeg bij hem of hij moet het zelf omgelopen hebben (gelukkig is het een zware drinken bak en gebeurd dat niet).

Ons Rosalie krijgt wel tot 5x per dag soms schoon water.

Ten eerste omdat ons madam het bevuilt. Hoe? Geen idee! Het lukt haar wel. Evenzeer omdat ze het al es omgooit. Vindt ze leuk, met haar bakken gooien. Niets is te zwaar voor haar... Maar het meeste omdat ze gewoon veel drinkt! Er zit toch ook zeker 100ml in haar bakje in en ik ga grofweg schatten dat ze dat 3x ongeveer leeg drinkt. Ene keer wat minder, dan wat meer...

Dat was dan hun dieet.

Deel 2 ;)

Nu maak ik me toch wat zorgen. Volg hier het forum dus ook over de keuteltjes en plasjes.

Plasjes Blacky:

Van de week (donderdag nacht) plastte onze Blacky weer maar es op een kussen op het bed en ik zie dat het wit is. Alsof het opgedroogde tandpasta is.

Dit heeft hij vrijdag nog gedaan op de zetel en alweer die witte neerslag.

Daarvan kan ik terug vinden dat het teveel aan calcium kan zijn dat hij weer uitplast.

Maar is het dat per se?

Waar moet ik goed op letten?

Vannacht heb ik zijn keutelbak verschoond, want vriendlief had het gisteren niet gedaan en de stank was voor mij niet te harden. De plas was donker gekleurd, oranje achtig. Wat wel klopt met de wortel die hij krijgt.

Zijn grote plasjes zijn dus, denk ik, normaal (maar vandaag beland er toch een zwarte handdoek onderin zijn keutelbak om de neerslag goed te kunnen bekijken).

Nu...hij is pas gecastreerd en sindsdien loopt het vent gek van de hormonen. Daarbij de geur van ons Rosalie en haar jongen en mijn ventje wordt gewoon knettergek en super verliefd. Dat heeft zich ondertussen al geuit door het rijden op zijn pluche konijn...

Een deel van me is bezorgd dat het calcium is in zijn plas en ik zijn dieet alsnog moet aanpassen (broccolli krijgt hij echt mega miniem nu alsook van zijn biks heel weinig zodat hij gedwongen veel hooi moet eten!).

Keuteltjes Blacky:

Zijn keuteltjes zijn helemaal anders dan die van ons Rosalie.

Zijn keuteltjes zijn tamelijk klein en heel donker, haast zwart.

Nu keutelt hij momenteel wat overal in huis als zijn hormonen op spelen (dus als ik terug kom van mijn studio, loopt hij rond en speelt hij paashaas). Ik heb de indruk dat hij dan maar om het even wat laat vallen en gedwongen wat produceert, om toch maar wat te kunnen rondkeutelen...

Soms zijn er dan wat blindedarm keutels die er liggen. Soms zijn het mega piepkleine keuteltjes. Soms zijn het gewone keutels. En van tijd gewoon vanalles door elkaar, als hij maar kan keutelen, zeker als ik weer mijn broek niet verschoond heb als ik gewoon snel gedag tegen ons Rosalie ben gaan zeggen, rampzalig is het dan.

Die rondstrooi keutels zijn mijn grote bezorgdheid niet, 't vent produceert maar raak en strooit maar rond natuurlijk.

Maar ook in zijn keutelbak zie ik de kleine keuteltjes al es liggen en zijn de gewone keutels toch wel donker, zien er wat glibberig uit (maar ze zijn het niet, ze glimmen zeg maar) en ze zijn wel naar de kleine kant hoor.

Verder ruiken ze niet.

Plasjes Rosalie:

Ons Rosalie plast heel veel. Maar dat zal wel normaal zijn gezien de hoeveelheid die ze drinkt! Dat moet er weer uit natuurlijk.

Daar ruikt het dus ook sneller en verschoon ik haar keutelbak elke dag (het stuk waar ze dan plast eruit, vers erop en ze kan er weer tegen, om de andere dag wordt gans de bak verschoond, die is dan doordrenkt soms!).

Ook bij haar ga ik dan maar es zwarte doeken in haar keutelbakken leggen om te kijken wat voor neerslag zij heeft. Gezien ze beide het zelfde eten, zou ik denken hetzelfde bij beide te zien.

Keutels Rosalie:

Haar keutels daarentegen zijn groot! En veel, héél veel.

Dat zou ik, op 2 keutelbakken, bijna 2x per dag moeten wegscheppen. Daar is momenteel geen beginnen aan, gezien de andere bezigheden die ik nu heb.

Ze krijgt nu wel ongeveer dubbel zo veel groenten als onze Blacky, dus misschien daar de grootte en hoeveelheid keutels? En ze eet ook veel meer hooi natuurlijk en haar lichaam zal wel anders werken, gezien ze haar jongen moet voeden.

Maar de keutels zijn helemaal anders van vorm en kleur dan die van onze Blacky. Ze zijn dus groter, iets lichter, niet helemaal rond...

Bij beide heb ik dus wel zo mijn bezorgdheden.

Wat het drinken betreft, mocht ik vinden dat te veel ongeveer 100ml per kg lichaamsgewicht is.

Ons Rosalie schat ik op 4kg (ze is 2x zo groot als onze Blacky en zelfs toen ze zo mager was, een hele kluif om vast te nemen).

Onze Blacky is donderdag (denk ik, kan ook vrijdag geweest zijn of woensdag...) de weegschaal maar es opgegaan en hij woog precies 1921gram. Bijna 2kg dus.

Nu wil ik natuurlijk erg graag jullie ervaringen, inzichten, meningen en wat nog meer...

Deel 3

Bovendien effe graag wat raad wat betreft hoofdgroente...

Ik geef immers graag één groente elke dag in een zelfde hoeveelheid, als zijnde de 'hoofdgroente'. In't begin was dat de brocolli, nu is dat selder met witlof. Die twee is het geen waar ze het meeste van krijgen en de rest is aanvulling.

Wat is er nog goed voor hen om als hoofdgroente en dus een ruime hoeveelheid te geven? En welke hoeveelheid is goed?

Als we bv over witlof hebben, is één stronk witlof per dag veel of weinig of net goed?

Wat de selder betreft, zou je daar dagelijks meer van geven of net minder of is ook dat goed?

Welke groente kan er in een zelfde hoeveelheid gegeven worden, bv als ik eens wil vervangen. Ik eet immers ook mee van de groente en elke week een pot soep of wat met witlof is het niet. Er mag wat verandering in zitten. Al zie ik wel dat één groente er altijd is (momenteel is dat wel witlof, omdat je die ook los kan kopen en ik gerust dus 2x per week naar de winkel kan en zoveel kan nemen als ik nodig hebben, terwijl je selder gelijk in een bos koopt en je er niet wat stengels vanaf kan breken die teveel lijken :P ).

Wat is goed van groente ter aanvulling?

Laatste deel :P

Uiteraard de bedenkingen over de plasjes en keutels! Ik lees er verschillende dingen over en ik meen dus dat je het per situatie moet bekijken. Ik vind het alleen ff gek dat ze beide het zelfde krijgen, wel in een andere hoeveelheid (ze zijn dan ook verschillend in gewicht) en toch anders keutelen en plassen...

Zeker ook de bedenkingen over de traktaties (want dat is zo één van die dingen waarvan ik te horen kreeg dat ik ze aan het vermoorden was, terwijl ze zeker niet dagelijks wat van krijgen en het dus niet bij hun voeding hoort...).

Alsook over de biks. Als blijkt dat het echt niet goed is en ik toch beter bv de SS ga halen, ja dan moet het maar weet je wel.

Liever niet, zodat ik kan blijven investeren in verse en gedroogde kruiden en groenten, want ik aanschouw de biks eigenlijk als bijzaak, een extraatje om ze op de been te houden en zit er dus niks mee in om dat op een laag pitje te houden. Het is echt hun hoofdvoeding niet.

Qua belangrijkheid is het bij mij zo: eerst hooi, dan groente, dan biks, dan een traktatie (hoeft zelfs niet elke dag wat betreft de 'ongezonde' als rozijntjes, mengelvoer en fruit, maar de kruiden wél dagelijks en de gedroogde zelfs in een ruime hoeveelheid).

Welke verse kruiden mogen heel veel gegeven worden en wat wordt onder veel verstaan? Want de ene vindt een paar blaadjes veel, de andere een halve plant... .Iets meer duidelijkheid mag zeker wel ;)

Verder wil ik hun dieet verrijken door dingen die ik in het wild vind.

Zoals dus berk, wilg, beuk etc.

Daarvoor ga ik eerst ff de lijsten nog es napluizen wat allemaal mag en in welke hoeveelheid, jong schot of mag alles, alleen blad of niet, noem maar op. Ze krijgen nu alleen wilgentakken uit de winkel bij gebrek aan ander en dat gebruiken ze nu beide om lekker mee te gooien (ach, laat ze maar lekker doen :P ).

Zo...

Ik denk dat het dat zo een beetje is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plasjes zijn oké van allebei, wat een opluchting.

Ik ga morgen toch wel naar de dierenarts bellen om te vragen wat het verder precies is waardoor een witte streep zit als Blacky buiten zijn keutelbak om ergens een plasje dropt (ik denk eerder dat het een vorm van sproeien is fzo? Ben er niet mee bekend!).

De keutels blijven er voor beide verschillend uitzien, maar ook daarover ff met dierenarts praten.

Over voeding ga ik verder blijven opzoeken, al kan ik nergens wat vinden over de combinatie die ik geef.

Op info sites staat het al zeker niet :s

Op het forum hier is het moeilijk te vinden wat ik zoek, gezien er zovele topics zijn met een soortgelijke vraag, maar geen één die echt overeen komt en aldus niet het antwoord geeft op mijn vragen.

Maar ik zoek verder en leg de puzzelstukjes samen ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moest er iemand nog leuke links hebben naar goede voeding (als in combinatie natuurlijk, zoveel hooi, zoveel biks (en welke desnoods), zoveel kruiden (gedroogd en vers), zoveel groente (en de welke plus hoeveelheden), zoveel 'traktaties'en meer uitleg daaromtrent etc), links naar de plasjes en keutels etc, ik ga daar veel aan hebben!

Qua keutels kom ik er overigens niet goed uit wat nu precies een goede mooie keutel is die op een goede gezondeid wijst;

Qua plasje vond ik al wat medische sites, maar niets dat mijn vragen echt concreet beantwoord. Ik krijg er eerder schrik door natuurlijk.

Maar in de keutelbak geen witte aanslag, geen witte drab of wat dan ook...

En ook alleen Blacky heeft het als hij elders een plasje maakt, gevolgd na zijn verliefde rondjes rond mij... Vandaar vermoeden sproeien oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm, mag ik je misschien één tip geven? Als je reacties wil zou ik het allemaal wat korter en bondiger opschrijven.. Ik zie nu een heeeeeeeeeeeeele lange lap tekst en om eerlijk te zijn heb ik geen zin om die helemaal te gaan lezen. Dat geldt waarschijnlijk voor de meeste mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .