Ga naar inhoud

Voedster poept en plas ineens overal


danjoy

Aanbevolen berichten

Mijn voedster vertoond sinds 2 weken ineens heel raar gedrag.

Ze was altijd zinderlijk en poepte en plaste altijd in het hok, nooit buiten het hok!

Sinds 2 weken ging ze ineens op allerlei plekken heel veel keutelen en sproeien en plasjes neerleggen.

Als ik het opruimde, lag het er na 5 minuten weer, dus dit kon ik niet langer toelaten en zit nu sinds een week in het hok. Na 4 dagen heb ik haar weer even eruit gelaten om te kijken wat ze ging doen, en weer op diezelfde plekken veel keutelen en plassen.

Ook in het hok zelf gaat ze nu in het rond sproeien wat tegen de muur en over de vloer terecht komt.

Het 2e vreemde gedrag is dat ze ineens heel veel stro in het bekkie verzameld en dan gaat ze op haar plankie zitten of liggen en houdt ze het stro vast en even later laat ze het vallen en gaat ze opnieuw stro verzamelen.

Ik merk ook wel dat ze erg is opgewonden, constant staart omhoog.

Sommige zeggen dat dit lentekriebels zijn, maar vorige jaar was dit totaal niet aan de hand en heeft ze nooit eerder gedaan. Ze is nu 1,5 jaar oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen schrok ik me ineens rot wat ik nog nooit eerder heb gezien.

Ze heeft vannacht ineens al het stro opgegeten en d'r hele hok onder geplast en gepoept!

Ik herken dit gedrag totaal niet bij me konijn.

Verder eet en drinkt ze wel goed.

Ze krijgt iedere dag om 18.30 een laagje van dat supreme selective konijnenvoer, dit eet ze goed op en iedere dag vers hooi en water.

Als ik naar bed gaat geef ik altijd een knabbelstick, ze weet dit en staat dan altijd tegen het hok aan te wachten op d'r snoepje en eet dit dan ook direct op.

Ze is ook nog erg actief, dus snap echt niet waarom ze dit gedrag ineens vertoont.

aangepast door danjoy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Even over castratie/sterilisatie:

Castreren bekent dat de geslachtsorganen (bij man of vrouw) weggehaald worden, dus bij een voedster de eierstokken en bij een ram de teelballen. Steriliseren is het onderbreken of blokkeren van de "leidingen", dus de eileiders (voedster) of zaadleiders (ram). Bij sterilisatie zijn de hormonen dus nog aanwezig en aangezien dat juist de problemen veroorzaakt (gedrag/kanker), wordt er bijna altijd een castratie uitgevoerd bij huisdieren.

Onterecht wordt er wel eens gedacht dat castratie voor mannetjes is en sterilisatie voor vrouwtjes, maar dit klopt dus niet. Beide kan bij beide geslachten en zijn compleet verschillende ingrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .