Ga naar inhoud

Hooi


Big Tasty

Aanbevolen berichten

Hoi!

Mijn konijntje Bram is nu een weekje bij mij, en het het gaat super! Maar ik heb het idee dat hij (te?) weinig hooi eet. Hoeveel hooi moet een konijntje eten? Het hooi zit in een hooiruifje, maar ik zie wel dat er wat uit gaat maar niet heel veel. Moet ik het echt bij gaan houden? Zodat ik precies weet hoeveel hooi hij eet? Of loopt het wel los? Het is hooi van mijn vader zijn boerderij. Dus gewoon weilandhooi :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van welk merk je voert, HFST 20 gram per kilo en SS zelfs maar 15 gram per kilo. Ongeveer dan, verschilt ook weer per konijn.

Pas je wel op met sla? Niet alle konijnen kunnen hier goed tegen. Groenvoer goed opbouwen en zeker sla (en kool) altijd geven in combinatie met ander groenvoer, nooit enkel sla of kool geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit kool geven, hier kunnen ze gas van krijgen.

Een konijn heeft een zeer gevoelig, zeer uitgebalanceerd maagdarmstelsel. De meeste problemen in geval van een ziek konijn ontstaan in het maagdarmstelsel.

Een van de meest voorkomende problemen is gas. Het ene konijn is gevoeliger voor gas dan het andere, ongeacht de grootte of het ras. Gas wordt vaak veroorzaakt door het voer wat we geven, vooral door grote hoeveelheden kool. Kool geven wordt om deze reden afgeraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ik heb hem echt een half blaadje sla gegeven en 1 roosje brocolli (een hele kleine, doorsnee van een 2 euro munt)

Dat is op zich prima maar geef er dan andere dingen bij, die minder risicovol zijn, zoals andijvie, witlof, maakt niet zo veel uit, maar iets wat hij kent en gewend is en een veilige groente is.

Ik geef zelf wel kool, maar altijd met mate en altijd in combinatie met andere veilige groenten. Sla is geen veilige groente, ook dat altijd in combinatie met een veilige groente geven.

Mijn moeder heeft een konijn verloren omdat ze op een gegeven moment in het weekend niets anders in huis had dan een stronkje bloemkool en ze moesten weg, dus geen tijd om er nog gras of zo bij te plukken. Dus alleen de bloemkool gegeven zonder iets erbij, en helaas, het liep verkeer af: gasbuik. Gedwangvoerd, dierenarts, alles erop en eraan maar binnen 12 uur was hij dood.

Pas hier dus gewoon mee op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou Bram eet nog steeds niet superveel hooi! Maar als ik hooi in een speelvorm aanbiedt, dan is ie er maar druk mee. Bijv. in een eierdoosje of een wcrolletje. Ben zelf kruiden aan het kweken, dus als die goed zijn lekker door zijn hooi mengen denk ik. Of even een kruidenplantje kopen ter overbrugging. Moeten de kruiden gedroogd of gewoon vers zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal eet een konijn weinig of geen hooi als hij teveel biks krijgt; ik houd me niet zo aan de richtlijn van hoeveel gram per kilo lichaams gewicht.Ik kijk bv hoeveel biks ze in eens opeten, blijft er bv na half uur nog biks in hun bak dan geef ik iets minder biks.

Hooi hebben ze de hele dag tot hun beschikking, ik vul de ruiven 2x per dag en merk dat ze vooral sávonds en s'nacht hooi eten.

Naturlijk moet je ook naar het gewicht van het konijn kijken, een mager konijn geef je wat meer biks, maar meestal krijgen konijnen teveel biks, biks is eigenlijk aanvullend voer, groente en vooral hooi is belangerijkste voer.

Mijn konijnen komen s'morgens en sávonds echt aan stormen als ik met biks kom, ze eten het in ongeveer een kwartier helemaal op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef hem sinds een weekje idd voer na gewicht, want tot 4 maanden moeten ze toch onbeperkt in principe? Bram weegt 1.9 kilo dus ik geef hem 50 gram biks. Ik heb biks van de dierenwinkel, gewoon merkloos.

Maar heb net bij het tuincentrum vitacraft hooi gekocht! Ik geloof gewoon hooi met wat brandnetelhooi erdoorheen? En hij valt zijn hooiruifje gelijk aan :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .